Citat:
Ursprungligen postat av
ecu971
Mina föräldrar fick bolåna till 7.5% ränta, ju längre detta lågränterace sker, ju större krash, minst 30-40% ner.
bara staten, bankerna och möjligen mäklarna som förlorar på ett prisras på bomarknaden . och ja just det, dom som köpt sitt första boende dom senaste 3-4 åren .
ju senare köpt destå värre .
senaste 5 åren har ju priserna skjutit iväg med 70-100% så det som köpte innan dess blir inte ens drabbade av ett 30-40%igt ras.
jag som köpt mitt första boende för ca 12 år sedan måste vänta på ett 70% ras för att ens känna av det men inte ens då blir jag drabbad eftersom jag fortfarande bor billigare än i motsvarande HR. självklart väldigt många som har varit med om denna prisökning och förhållandevis få som behövt köpa sitt första boende under dessa år till maxbelåning.
det finns alltid puckade människor som maxbelånar för konsumtion och dessa är nog körda hur som helst.
eftersom det är staten och bankerna som eldat på bopriserna och det även är dessa som förlorar mest på ett ras i form av minskade eller uteblivna vinstskatter och bankerna tappar ränteintäkter i form av lägre lån .
om ett prisras i följd av kraftigt höjda räntor ändå skulle ske förlorar dom ändå mer då maxbelånade människor och familjer går i personlig kk och måste nyttja statens skyddsnät samtidigt som bankerna kan känna sig blåsta på sina lån etc.
därför tror jag att vi inte kommer se några kraftigt höjda räntor men en möjligen en stagnering och möjligen 5-10% prisfall.
tro mig jag skulle gärna se ett ordentligt ras för som det är nu känner jag mig inlåst av vinstskatten helt ärligt. skulle dock aldrig sätta mig i HR igen .
men jag är bara en vanlig svensson medelklass tomte så jag har säkert helt fel .