2016-07-08, 00:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Varför?

Tycker, att brittiska politiker håller sina löften mycket oftare än svenska
Hon är ju en Bremainer, om än inte frontfigur. Jag tror hon kommer försöka hitta ett sätt att undvika Brexit.
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-08 kl. 00:27.
Citera
2016-07-08, 00:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Kan man betta, att det inte blir någon Brexit? Vad är oddsen i så fall?
https://www.betfair.com/exchange/plus/#/politics/market/1.125398889
Citera
2016-07-08, 00:29
Medlem
Grattis GB!

Nästa blir Danmark...
Citera
2016-07-08, 08:29
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tror att EU kommer att kollapsa med tanke på att Marie La Pen vinner I Frankrike, SD I Sverige, höger I Tyskland, Geert Wilders I Nederländerna mm osv. De har höga ratings allihopa och har XXXexit på agendan

Allt (britternas egen reaktion, undersökningar i Frankrike och Nederländerna och andra EU-länder efter Brexit-folkomröstningen) pekar tvärtom på att stödet för att lämna unionen minskat för att de ser nuvarande politiska situation i UK som avskräckande.

Valet mellan May och Leadsom kommer bli upprepad folkomröstning - en sk "slow Brexit" under May bedöms kunna pågå i 10 år* och om det är förhandsprognosen påstår jag att det i verkligheten snarare kommer närma sig Turkiets inträdesdatum, dvs aldrig.

Om Leadsom väljs måste Brexit bli av. Jag ser därför hennes chanser som mikroskopiska om inget avgörande händer. Hennes största fördel är om den debatten vi för just nu här också kommer uppstå i UK, alltså om folkomröstningens resultat ska beaktas eller ej. De Tories som verkligen fortfarande vill ha en Brexit ska naturligtvis rösta på henne.

*10 år innebär alltså troligen att någon annan sitter vid rodret efter ett tag och att respekten för folkomröstningens resultat då naturligt nog har minskat för att förutsättningarna ändrats osv, se Sveriges kärnkraftsomröstning.

Det absolut bästa som kan hända det närmsta året är att det kommer initiativ från Tyskland om att reformera hela EU. Exempelvis är det ju totalt meningslöst att ha gemensam utrikespolitik när inga länder är överens om den förda politiken ändå. Däremot anser jag att de omfattande standardiseringarna bör fortsätta (ger alla medlemmar en stor konkurrensfördel gentemot övriga världen) och de fyra friheterna garanteras (upprätthåller verklig inre marknad).
Citera
2016-07-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Allt (britternas egen reaktion, undersökningar i Frankrike och Nederländerna och andra EU-länder efter Brexit-folkomröstningen) pekar tvärtom på att stödet för att lämna unionen minskat för att de ser nuvarande politiska situation i UK som avskräckande.

Valet mellan May och Leadsom kommer bli upprepad folkomröstning - en sk "slow Brexit" under May bedöms kunna pågå i 10 år* och om det är förhandsprognosen påstår jag att det i verkligheten snarare kommer närma sig Turkiets inträdesdatum, dvs aldrig.

Om Leadsom väljs måste Brexit bli av. Jag ser därför hennes chanser som mikroskopiska om inget avgörande händer. Hennes största fördel är om den debatten vi för just nu här också kommer uppstå i UK, alltså om folkomröstningens resultat ska beaktas eller ej. De Tories som verkligen fortfarande vill ha en Brexit ska naturligtvis rösta på henne.

*10 år innebär alltså troligen att någon annan sitter vid rodret efter ett tag och att respekten för folkomröstningens resultat då naturligt nog har minskat för att förutsättningarna ändrats osv, se Sveriges kärnkraftsomröstning.

Det absolut bästa som kan hända det närmsta året är att det kommer initiativ från Tyskland om att reformera hela EU. Exempelvis är det ju totalt meningslöst att ha gemensam utrikespolitik när inga länder är överens om den förda politiken ändå. Däremot anser jag att de omfattande standardiseringarna bör fortsätta (ger alla medlemmar en stor konkurrensfördel gentemot övriga världen) och de fyra friheterna garanteras (upprätthåller verklig inre marknad).

Du backar naturligtvis inte upp dina pastaenden med källor! Du sitter bara här och önsketänker, din vämjeliga PK-fjant!!
Senast redigerad av har-analys 2016-07-08 kl. 11:01. Anledning: skrivfel
Citera
2016-07-08, 11:21
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Du backar naturligtvis inte upp dina pastaenden med källor! Du sitter bara här och önsketänker, din vämjeliga PK-fjant!!

Nej jag "önsketänker" inte, jag gillar varken EU:s sjuka slöseri eller EU-motståndare som spelar tuffa tills det är dags för dem att verkligen ta beslut och ansvar, något de uppenbarligen är oförmögna att göra.

Här har du en liten sammanställning över opinionsändringarna i diverse länder efter Brexit-resultatet:

http://www.theweek.co.uk/brexit/65461/eu-referendum-result-how-did-the-polls-get-it-so-wrong
Citera
2016-07-08, 12:55
Medlem
Citat:
Nej jag "önsketänker" inte, jag gillar varken EU:s sjuka slöseri eller EU-motståndare som spelar tuffa tills det är dags för dem att verkligen ta beslut och ansvar, något de uppenbarligen är oförmögna att göra.

Här har du en liten sammanställning över opinionsändringarna i diverse länder efter Brexit-resultatet:

http://www.theweek.co.uk/brexit/65461/eu-referendum-result-how-did-the-polls-get-it-so-wrong

Det hela beror mycket pa att Brexit-sidan inte har nagon ledning alls längre, da Johnson och Farage lagt av. Nu är ju inte detta avgörande, utan bara en reaktion pa det om skett för tillfället. I andra länder finns andra politiker, och säkert de, som kan ta ansvar vid ett EU-uträde.
Citera
2016-07-08, 13:24
Medlem
tverskoys avatar
Citat:

Rena rama fantasier utan någon som helst verklighetsförankring.

Du pratar om någon sorts fantasi inre marknad som ska rädda EU, det låter som Hitlers delirium snack om Steiners armé som kommer och räddar 3:e riket
Citera
2016-07-08, 14:45
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Rena rama fantasier utan någon som helst verklighetsförankring.

Du pratar om någon sorts fantasi inre marknad som ska rädda EU, det låter som Hitlers delirium snack om Steiners armé som kommer och räddar 3:e riket

Savoy har en saklig grund för sitt resonemang och analys av den möjliga fortsatta utvecklingen.

Vad är din analys? Eller klarar du bara av att "bidra" med allegorier till Hitlertyskland, oförskämdheter och känslomässigt färgade tvåradersinlägg?

Har du några djupare åsikter om Brexit över huvud taget?
Citera
2016-07-08, 14:50
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Det hela beror mycket pa att Brexit-sidan inte har nagon ledning alls längre, da Johnson och Farage lagt av.

Just det. Och vilka signaler tror du att detta skickar till de tongivande Brexit-förespråkare som kvarstår (vilka de nu är)?

Läs på om s.k "Buyers remorse" så kanske det klarnar vad gäller den psykologiska bakgrunden till vad som mangrant verkar drabbat Brexit-sidan sedan de två veckorna: https://en.wikipedia.org/wiki/Buyer%27s_remorse
Senast redigerad av DaEzz 2016-07-08 kl. 14:54.
Citera
2016-07-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Just det. Och vilka signaler tror du att detta skickar till de tongivande Brexit-förespråkare som kvarstår (vilka de nu är)?

Läs på om s.k "Buyers remorse" så kanske det klarnar vad gäller den psykologiska bakgrunden till vad som mangrant verkar drabbat Brexit-sidan sedan de två veckorna: https://en.wikipedia.org/wiki/Buyer%27s_remorse

Det är inte Brexit-sidan, som "drabbats" av nagot! Bortsett fran att de tva ledarna hoppat av, finns inget som tyder pa nagon slags kollektiv anger.
Citera
2016-07-08, 17:02
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Liksom Savoy skriver du om dina fantasier kring saken. Inga fakta, inga hänvisningar till undersökningar, ingenting, bara babblar.

De som röstade på Brexit ångrar ingenting. De är nöjda med resultaten och de visste om möjliga konsekvenser av deras val, skrämselpropagandan aka doomsday brexit pågick 24/7. Trots det så gjorde de sitt val och de är mer än bara redo att leva med det.

Jag föreslår att du och din kompis Savoy biter ihop och accepterar verkligheten. Britterna gjorde sitt val och kommer aldrig tillbaks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in