Citat:
Ursprungligen postat av
Pompripossan
Måste bara få fråga dig om du på något sätt tycker det är konstigt att en person som mig som tjänar lite mer än snittet runt 500k årligen ser en risk med att köpa mig en villa där snittpriset i min kommun ligger runt 2.8 mille?
Inte konstigt alls. Människor finns i olika varianter också när det gäller att satsa och ta risk.
Själv är jag riskavert och har stor förståelse för människor som är det. (Sedan vet jag att många sådana är synnerligen inkonsekventa, och kan stora onödiga risker i andra sammanhang. T ex vad gäller liv och lem).
Om man nu ska bo någonstans länge, då ser jag väl inte så stort skäl att vänta. Den vinst/förlust man gör kommer att slås ut på många år. De jag köpte av senast hade bott i villan i drygt 30 år. De lär knappast gå och muttra över om de skulle ha slagit till några år tidigare eller senare av prisskäl. Muttrar dom är det av andra skäl.
Betänk också att om du senare ska byta boende, så kommer en prisändring att gälla boendet du byter till. Det bästa är om priserna står still. Då slipper du tappa pengar till staten i vinstskatt.
Dvs ska du nu ha ägt boende i 50 år till så är det egentligen inte så mycket att fungera över. Skulle det falla 15% så lär det hinna stiga tillbaka innan du säljer för gott. Eller dina barn ärver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pompripossan
Personligen undrar jag hur medelinkomsttagare som köper sig ett boende hur som helst och där man i senare undersökningar får reda på att 25% inte ens klarar av en ökad boende kostnad motsvarande 3000kr, helt sjukt i mina ögon!
Tar du maxlån så kommer räntan att utgöra ca 9% av din nettolön.
En medelinkomsttagare får ut ca 21.7 KSEK. Ränta vid max belåning är 2000 SEK. Kvar är 19.7 per månad. Är det ett seriöst påstående att denne inte skulle överleva på 16.7 kvar?
Eller handlar det om att folk inte
vill få 3000 mer i ränta per månad?