2016-07-08, 02:28
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Alla dom vi misstänker har på ett eller annat sätt varit delaktiga i skallgångarna nu betyder det inget för halva Mariestd gjorde väl det.
Våran fetning.

Nu blir vi lite brydda. Det är väl flera av dom på tråden tänkta GM som inte deltar.
( I dom ” organiserade ” sökningarna ).

Det är väl så att en av dom dels låter bli trots uppmaningar från sina kamrater som deltar, att själv hjälpa till.
Han väljer ju i stället att dra sig tillbaka till ” okänd ” ort för att sedan hålla sig hemma vid.
Det är väl samma person som låter bli att höra av sig till utredarna när dom vädjar att alla som var på Statt skall höra av sig till polisen. Han väntar även med att delta på något sätt för att underlätta utredandet fram till han slutligen kallas till förhör. Då han för övrigt inte bidrar med så mycket på grund av en mycket omfattande minnesförlust. ( Tror han själv kallade det selektiv minnesbild i ett eget inlägg på tråden ).

En annan gör väl någon form av blixtvisit i Mariestad på onsdagen, efter söndagen den 14 / 6.
Hans medverkan skall ju begränsa sig till att under några timmar åka runt med en syster i bil och leta.
För att sedan återvända hem och inte vidare avhöras i vart fall när det gäller sökandet.

För att inte tala om den person som på eget initiativ påbörjar letandet redan under 15 / 6 innan något ” organiserat ” sökande ens inletts. Denna person väljer ju även att när väl ett sådant sökande under Polisens ledning - sent omsider - kommer igång och organiseras av en person som utsetts av Polisen, fortsätta sin egen väg. ( Den som fick i uppdrag att under Polisens ledning organisera sökandet har ju tidigare på tråden på ett förtjänstfullt sätt beskrivit hur det gick till ).

Annars håller vi principiellt med dig.
Att man inte deltar i sökandet innebär inte att man blir GM.
Då skulle listan på tänkta GM bli oändligt lång.
Citera
2016-07-08, 10:53
Medlem
Bör nämnas i sammanhanget att cykelvägen användes då och då av en del bilburna.
De/den som körde den bevittnade bilen vid den aktuella tidpunkten, kände till framkomligheten och att det gick snabbt att ta sej ända fram till lekplatsen. Det behöver inte betyda att den som körde bilen just då, brukade använda cykelvägen. Men tillhörde dem som visste att det gick.
Att använda cykelvägen som bilväg var inte allmänt brukligt.
Citera
2016-07-08, 11:31
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Bör nämnas i sammanhanget att cykelvägen användes då och då av en del bilburna.
De/den som körde den bevittnade bilen vid den aktuella tidpunkten, kände till framkomligheten och att det gick snabbt att ta sej ända fram till lekplatsen. Det behöver inte betyda att den som körde bilen just då, brukade använda cykelvägen. Men tillhörde dem som visste att det gick.
Att använda cykelvägen som bilväg var inte allmänt brukligt.

Även beträffande cykelvägen så kände flera av dom misstänkta till genvägen och har således kunskap om den och även stigen genom skogen några utbölingar som besökte Mariestad den aktuella natten borde inte känna till detta så det talar för att gm hade god kännedom om detta.
Citera
2016-07-08, 12:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ej okänd för Helena eller för UA.
Södra råda i omnejd.
Koppling till sjukhuset.
Vaktmästare på sjukhuset.
Bekanta som arbetade på sjukhuset.
Gick vid tillfälle elev/jobbade extra på sjukhuset.
Två ljusa bilar en lånad vid tillfälle.
Jaktstuga
Jaktintresse
MC intresse
Kontakt med präst.
Befann sej i sällskap vid Helenas föräldrar hem på söndagen bla.

Endast Helenas ena sko upphittad söndag em/kväll.
Resterande utvalda persedlar inklusive andra skon placeras ut under natten.
Återfinns på måndagen i samma område som första skon.
I tumultet skulle H försvinna men ena skon blev kvar av misstag. Därav ändrat agerande.

Någon som vill dra bort, förändra, lägga till........?

BB och EF jobbade båda som vaktmästare på sjukhuset sommaren -92, BB som fast anställd och EF arbetade där tillfälligt (över sommaren?). Dessa två ska inte ha varit så väldigt goda vänner. BB ska ha haft tillgång till sjukhusets nycklar, även till bilarna. EF:s mor ska ha arbetat på sjukhuset, och ev. fanns där en koppling mellan henne och Helena alt. Helenas mor.

Fler av varandra oberoende uppgiftslämnare har nämnt ett brev som EF gav till BB, troligtvis var detta i slutet av EF:s arbetsperiod på sjukhuset. Detta brev ska ha gjort BB obehaglig till mods/rädd och arg (?). Vad jag vet så har ingen annan kännedom om innehållet i brevet. Någon som kan berätta mer om detta brev?

BB ska ofta ha befunnit sig i Kristinehamn. Han träffade också en tjej där. Hon flyttade till honom i Mariestad och de fick två barn. Stora Råda ligger väl på vägen till Kristinehamn, från Mariestad sett? Någon som vet om BB hade kopplingar till Stora Råda?
Citera
2016-07-08, 17:53
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Fler av varandra oberoende uppgiftslämnare har nämnt ett brev som EF gav till BB, troligtvis var detta i slutet av EF:s arbetsperiod på sjukhuset. Detta brev ska ha gjort BB obehaglig till mods/rädd och arg (?). Vad jag vet så har ingen annan kännedom om innehållet i brevet. Någon som kan berätta mer om detta brev?

BB ska ofta ha befunnit sig i Kristinehamn. Han träffade också en tjej där. Hon flyttade till honom i Mariestad och de fick två barn. Stora Råda ligger väl på vägen till Kristinehamn, från Mariestad sett? Någon som vet om BB hade kopplingar till Stora Råda?

Ja va f-n? Lika bra fråga BB direkt: Vad svarar du på ovanstående? Du (BB) tycks ha många kompisar på Facebook så säkert upplyser ngn av dom dig om denna tråden och frågorna som ställs till dig, så det är fegt av dig att inte svara! Mycket fegt i så fall!

Sen! Snälla! Ni i tråden! Dra inte in (ökända) Mc -gäng i den här tråden för de vill inte ha med denna skiten att göra såvitt jag vet, och ni som har "västar" tänk på att ni får inte köra eget race. Kan få betala dyrt i så fall såvitt jag känner till Mc-gängen, man kör inte eget race helt enkelt, utan man ska ha chefernas tillåtelse såvitt jag vet. Det får man nog inte i detta fallet för att undanhålla sanningen om jag tror rätt.

Ja, det är så det fungerar!
Citera
2016-07-08, 21:20
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ja va f-n? Lika bra fråga BB direkt: Vad svarar du på ovanstående? Du (BB) tycks ha många kompisar på Facebook så säkert upplyser ngn av dom dig om denna tråden och frågorna som ställs till dig, så det är fegt av dig att inte svara! Mycket fegt i så fall!

Sen! Snälla! Ni i tråden! Dra inte in (ökända) Mc -gäng i den här tråden för de vill inte ha med denna skiten att göra såvitt jag vet, och ni som har "västar" tänk på att ni får inte köra eget race. Kan få betala dyrt i så fall såvitt jag känner till Mc-gängen, man kör inte eget race helt enkelt, utan man ska ha chefernas tillåtelse såvitt jag vet. Det får man nog inte i detta fallet för att undanhålla sanningen om jag tror rätt.

Ja, det är så det fungerar!

" Sen! Snälla! Ni i tråden! Dra inte in (ökända) Mc -gäng i den här tråden för de vill inte ha med denna skiten att göra såvitt jag vet, och ni som har "västar" tänk på att ni får inte köra eget race. Kan få betala dyrt i så fall såvitt jag känner till Mc-gängen, man kör inte eget race helt enkelt, utan man ska ha chefernas tillåtelse såvitt jag vet. Det får man nog inte i detta fallet för att undanhålla sanningen om jag tror rätt.

Ja, det är så det fungerar! "

Reflektion: Vi tackar för denna intressant inblick. Vi har dock lite svårt att se vad denna information har med själva sak frågan på tråden HA:s försvinnande att göra. Om det skall tolkas som något annat än en information om en för oss okänd värld - vilket det lätt kan göras - så skall vi vara väldigt tydliga med att vi inte påverkas av den typen av underförstådda budskap. Det får snarast rakt motsatt effekt.
Senast redigerad av Bickan 2016-07-08 kl. 21:22. Anledning: Citat markering
Citera
2016-07-09, 00:14
Medlem
Citat:
BB och EF jobbade båda som vaktmästare på sjukhuset sommaren -92, BB som fast anställd och EF arbetade där tillfälligt (över sommaren?). Dessa två ska inte ha varit så väldigt goda vänner. BB ska ha haft tillgång till sjukhusets nycklar, även till bilarna. EF:s mor ska ha arbetat på sjukhuset, och ev. fanns där en koppling mellan henne och Helena alt. Helenas mor.

Brevet som nämns, misstänker man att innehållet handlar om Helena? Eller hur kommer det in i sammanhanget?
Det kan ju handla om en konflikt dem sinsemellan.
Om BB blev rädd, illa till mods så kanske det var för det handlade om honom själv?
Syftade uppfigtslämnarna att brevet handlade om försvinnandet och det är därför det tas upp?

Vet du vilka som brukade köra bil ibland på cykelvägen vid Helenas föräldrarhem?
Citera
2016-07-09, 00:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Brevet som nämns, misstänker man att innehållet handlar om Helena? Eller hur kommer det in i sammanhanget?
Det kan ju handla om en konflikt dem sinsemellan.
Om BB blev rädd, illa till mods så kanske det var för det handlade om honom själv?
Syftade uppfigtslämnarna att brevet handlade om försvinnandet och det är därför det tas upp?

Vet du vilka som brukade köra bil ibland på cykelvägen vid Helenas föräldrarhem?

De olika uppgiftslämnarna har uppfattat det så att det skulle ha med Helenas försvinnande att göra. Varför, det kan jag inte svara på, men en spekulation är att det låg "rätt i tiden", båda arbetade vid det aktuella tillfället som vaktmästare på sjukhuset - som dels låg nära Helenas hem, dels hade båda tillgång till sjukhusets bilar - åtminstone den ene av dem ska ha hörts ett par gånger, åtminstone den ene ska ha varit "hårdhänt" med/mot tjejer osv.

Nej, jag vet inte vilka som brukade köra bil ibland på cykelbanan. PR ska dock tillsammans med U och ev. H ha kört där ibland någon gång, om jag inte minns fel, under den tid som han var tillsammans med U och bodde i Mariestad, d v s före -92
Citera
2016-07-09, 07:35
Medlem
emileflournoys avatar
Ber om ursäkt om jag förstör flytet i tråden, men finns det några bilder på PU, nya som gamla? Har läst igenom hela tråden men kan ju ha missat det!
Citera
2016-07-09, 13:27
Medlem
Rudges avatar
Klart man inte vill missa något men rätt i tiden, arbeta nära H's bostad och vara känd för att vara hårdhänt mot sina kvinnor?
Är inte det lite väl vaga grunder för att misstänka att ett brev som överlämnas ska ha med mordet att göra? Inte av en skakad mariestadsbo som ser sig över axeln vart den än går av rädsla för att en mördare går lös! Troligtvis så blev man misstänksam över det mesta där och då!
Lokalkännedom har väl alla som växer upp i en småstad där man gömmer sig, genar, cyklar... H bodde i, vad jag förstår, i närheten av ett ställe dit många hade sina vägar.
Finns det något mer på dessa killar?
Citera
2016-07-09, 16:27
Medlem
Citat:
De olika uppgiftslämnarna har uppfattat det så att det skulle ha med Helenas försvinnande att göra. Varför, det kan jag inte svara på, men en spekulation är att det låg "rätt i tiden", båda arbetade vid det aktuella tillfället som vaktmästare på sjukhuset - som dels låg nära Helenas hem, dels hade båda tillgång till sjukhusets bilar - åtminstone den ene av dem ska ha hörts ett par gånger, åtminstone den ene ska ha varit "hårdhänt" med/mot tjejer osv.

Nej, jag vet inte vilka som brukade köra bil ibland på cykelbanan. PR ska dock tillsammans med U och ev. H ha kört där ibland någon gång, om jag inte minns fel, under den tid som han var tillsammans med U och bodde i Mariestad, d v s före -92

Liten fråga
BB. Har jag uppfattat som en medelålders man som bodde i närheten av Helenas hem. Han skall ha varit någon form av chef för Helena. Detta dementerade en granne. Grannen hävdade han ansvarade för någon sponsorverksamhet.
BB skall ha tafsat och betett sig illa. Vid förhör kunde han visa alibi direkt.

Är det här samma person som var på sjukhuset ?
Citera
2016-07-09, 18:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Liten fråga
BB. Har jag uppfattat som en medelålders man som bodde i närheten av Helenas hem. Han skall ha varit någon form av chef för Helena. Detta dementerade en granne. Grannen hävdade han ansvarade för någon sponsorverksamhet.
BB skall ha tafsat och betett sig illa. Vid förhör kunde han visa alibi direkt.

Är det här samma person som var på sjukhuset ?

Nej, denne BB är en helt annan, yngre person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in