2016-07-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Japp där har vi det svart på vitt!

En tanke som samtidigt slog mig var att det sker trots det låga ränteläget och i en högkonjuktur!

Finns inte en enda människa på planeten som skulle kunna övertyga mig om att ge mig in i marknaden idag...

Jag vill tacka bajsboo, slemhögen och resten av er andra som har gjort att jag inte följde med grupptrycket och köpte mig en kåk, för ni har trots allt haft rätt hittills.

Tack!
Om det nu är uppgång som är viktigt för dig borde du väl snarare kräva dom på skadestånd (om du nu inte kan ta ansvar själv).

Ur DI idag:
Citat:
I motsats till vad många mäklare trott fortsätter priserna på småhus uppåt efter att amorteringskravet har införts. I juni ökade priserna med 1 procent i hela landet jämfört med månaden innan, enligt ny statistik från SCB.
http://www.di.se/artiklar/2016/7/7/villapriserna-star-emot-amorteringskrav/

För många av oss andra dock, är det snarare att hyggligt boende och inte uppgång som är viktigt.

Fö så är det väl kardinalfel att säga att slemhog mfl haft rätt hittills. Dom har ju haft fel under iaf under "sosse-uppgången" de senaste 3 åren. För dig där uppgång är viktigt så har det snarare varit en katastrof att lyssna på dom.
2016-07-07, 19:12
Medlem
Citat:

En tanke som samtidigt slog mig var att det sker trots det låga ränteläget och i en högkonjuktur!

Finns inte en enda människa på planeten som skulle kunna övertyga mig om att ge mig in i marknaden idag...

Jag vill tacka bajsboo, slemhögen och resten av er andra som har gjort att jag inte följde med grupptrycket och köpte mig en kåk, för ni har trots allt haft rätt hittills.

Tack!

Jag skulle förvisso inte känna mig bekväm eller säker med ett stort bolån MEN det betyder inte heller att jag skulle ge mig in och betta på en nedgång. Vid samma osäkerhet på börsen står jag heller vid sidlinjen. Det som talar för en uppgång/återhämtning efter inledande tumult med amorteringskravet är att ECB förmodligen (efter Brexit) kommer att ha låg ränta så länge som det är möjligt. Jag gissar på att vi kommer att få se QE efter QE hädanefter samtidigt som fler länder hoppar av tåget. Eftersom RB följer ECB blir slutsatsen att krediter kommer även i fortsättningen att vara billiga, vilket är den största drivande kraften bakom de uppblåsta priserna enligt mig.

Det återstår att se om bankerna själva inför bålånetak, annars finns det egentligen inget hinder för att priserna ska upp på ATH igen. Skulle det finnas billiga HR så skulle förmodligen många hoppa av tåget nu men det är ju ofta inte ett reellt alternativ.

Vad många tycks glömma så gick snacket likadant 2008 och 2011. Vid finanskrisen var det i princip tomt på visningarna och ingen ville teckna sig för nyproduktion...

Med andra ord - jag skulle inte ropa hej än...

Om du letar efter fyndköp så tycker jag du ska fråga dig själv om börsen är billig nu. Den har ju backat ca 25% från vårt ATH. Min poäng är att när det väl börjar gå nedåt (vilket det gör någon gång) så är risken stor för att det ändå kommer att kännas dyrt. Går det ner så mycket som under 90-talet så finns dessutom risken för att brf går i KK. I ett sånt extremläge är alla priser "för dyra".
Senast redigerad av jajahaaja 2016-07-07 kl. 19:20.
2016-07-07, 19:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Luften gått ur!

http://www.di.se/artiklar/2016/7/7/bomarknaden-bromsar-in-snabbt/
Läste du inte artikeln? I nästan alla regioner har priserna ökat.
2016-07-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
För många av oss andra dock, är det snarare att hyggligt boende och inte uppgång som är viktigt.

Njae... Det är lätt att säga om man redan har en uppgång på 100% i nacken. Jag vågar påstå motsatsen - det är EXTREMT viktigt för nya köpare att kurvan pekar åt rätt håll. Jag kan ha fel. Det är inte mycket som förvånar mig längre.
2016-07-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Inte när jag läste den
2016-07-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Då läste du nog fel artikel!
2016-07-07, 19:37
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Tack!

You´re welcome

Rean är på väg. Redan nu är slutpriserna 200-300 000 kr lägre för en 60 kvadratare i vissa sthlms mellan förorter. 2.5-2.6 milj i våras, nere på ca 2.2-2.3 milj nu. I slutet av året är dom nere under 2 milj. Det kommer nog bli ett tapp på ytterligare 10-15% till årsskiftet för att sen stabilisera sig om inget förändras med räntan, lånetak, andra politiska åtgärder eller någon finanskrasch pga av kina eller brexit.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-07 kl. 19:42.
2016-07-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
You´re welcome

Rean är på väg. Redan nu är slutpriserna 200-300 000 kr lägre för en 2:a i vissa sthlms mellan förorter. 2.5-2.6 milj i våras, nere på ca 2.2-2.3 milj nu. I slutet av året är dom nere under 2 milj. Det kommer nog bli ett tapp på ytterligare 10-15% till årsskiftet för att sen stabilisera sig om inget förändras med räntan, lånetak, andra politiska åtgärder eller någon finanskrasch pga av kina eller brexit.

Vad anser du vara ett rimligt pris per kvm i sthlm innerstad?
2016-07-07, 19:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Vad anser du vara ett rimligt pris per kvm i sthlm innerstad?

2003-2005 års prisnivå är historiskt average. Ca 1-1.3 miljoner för en enrummare på 35-40 m2, 25-30 000 m2. Det är där det kommer hamna efter den riktiga kraschen.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-07 kl. 19:50.
2016-07-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
2003-2005 års prisnivå är historiskt average. Ca 1-1.3 miljoner för en enrummare på 35-40 m2, 25-30 000 m2. Det är där det kommer hamna efter den riktig kraschen.

Tack för svaret.

Det är alltså en tredjedel av priset. Dit lär vi inte komma utan rejält höjda räntor. Om vi nu får så höga räntor så kommer många brf gå i konken. Rekommenderar i så fall ett hus istället.
2016-07-07, 20:25
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Det är alltså en tredjedel av priset. Dit lär vi inte komma utan rejält höjda räntor. Om vi nu får så höga räntor så kommer många brf gå i konken. Rekommenderar i så fall ett hus istället.
Fråga slämhögen om han övertalat byggnads att halvera byggjobbarnas löner. (Räcker nog inte).

För hur ska priserna kunna falla om inte byggkostnaden för nyproduktion minskar. Bostadspriserna har trots allt ökat efter byggkostnadens ökningar.

Kan bli en katastrof med 25% arbetslöshet också. Men de som inte köpt tidigare lär knappas vara så villiga att köpa då. De som köper i sådana lägen är de som struntar i risk.
2016-07-07, 20:27
Medlem
Citat:
Njae... Det är lätt att säga om man redan har en uppgång på 100% i nacken. Jag vågar påstå motsatsen - det är EXTREMT viktigt för nya köpare att kurvan pekar åt rätt håll. Jag kan ha fel. Det är inte mycket som förvånar mig längre.
Alla bostadsköp jag gjort har det varit så med.

När jag köpte min första villa så var jag helt övertygad om att priset på den skulle falla. Men som sagt ska man ju ha något drägligt ställe att bo på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in