• 1
  • 2
2016-07-08, 00:04
Medlem
Ambelains avatar
Ja, inte alla "icke-animaliska" råvaror är särskilt smakrika eller lämpar sig som "smakförstärkare".

Utan många är ju faktiskt istället väldigt subtila i smaken, och fungerar bäst som "egen" ...

Men det finns iaf ett fåtal som äger stor lämplighet.

Jag kan tänka mig 3 sådana, men jag vill ha tag på Fler ...

Exempelvis finns det:

Lök ...
Lök är ju en väldigt god smakförstärkare. Särskilt om man fräser den, så ger den ifrån sig väldigt mkt smak till skyn. Särskilt om löken steks så hårt att den börjar karamelliseras.

Svamp är en annan jag tänker på.
Särskilt då man steker svampen. Då, och gärna då den steks hårdare och får stekyta, då ger svampen också väldigt mkt smak ifrån sig till syn.

Broccolli ...
Det är verkligen en Höjdare som smakförstärkare.
Många har ju problem med broccoli, men det är mest som kokt verkar det som.
Men då man steker broccollin, då får den en helt annan karaktär. Och den ger otroligt mycket smak till skyn. Som smakförstärkare är den alltså Utmärkt.
Den kanske blir karamelliserad också, det kanske är därför den är så bra som smakförstärkare ...

Men jag kan inte komma på några fler sorter än dessa??

Och vad är det som gör ovanstående som så bra smakförstärkare?
Just när de steks Hårt (får stekyta), det är just i det ögonblicket, som de där extra-fantastiska smakerna frigörs. Som övergår till matfettet och bildar denna fantastiska sky.

Beror det på sockerarterna kanske?
Att det är själva karamelliseringen som gör tricket, eller?
Tex för broccolli så förändras ju karaktären totalt när den steks på det sättet, och karaktären blir hela annan.
Det blir en väldigt stark o påtaglig smakförstärkare (ungefär som bacon-fett, eller ank-fett) och man kan ha bara skyn till smakförstärkare till maten - tex till att ringla ovanpå pommes eller stekt potatis tex ...

Så, jag letar alltså efter Fler lämpliga grönsaker som fungerar som smakförstärkare i stil med de 3 ovanstående exempel.

Vilka finns det, som kan rekommenderas???
Citera
2016-07-08, 00:11
Medlem
BewilderedHulders avatar
Här är en sida med livsmedel rika på det naturens glutamat, umami.
http://www.rd.com/food/recipes-cooki...natural-umami/
Citera
2016-07-08, 00:12
Medlem
Torpedullas avatar
Selleri. Ingen tomatsås utan selleri t ex.
Citera
2016-07-08, 00:16
Medlem
Millediablos avatar
Sen kan man förstärka smaken på sina grönsaker med "umami" genom att droppa på ostronsås. Grönsaker i ugn, salt peppar, färsk ört och ostronsås.

Grönsaker har inte den 5:e smaken. Ostronsås ger en riktig boost åt smaken, fungerar delvis med parmesan också men då efter ugnsbaket.
Citera
2016-07-08, 00:33
Medlem
Europes avatar
Om man ska vara stingslig, så är inte svamp en grönsak...och inte heller lökar lär vara det, men jag antar att TS menar vegetariska produkter, så jag går även in på rotfrukter m.m.

Färsk basilika kan höja smaken rätt mycket. Thaibasilika har ännu mer smak (tänker i första hand på den söta, men det finns även starkare variant). Persiljeblad kan ju också vara rätt gott, även om de är lite mildare i smaken. I vilket fall är det rätt stor skillnad på att äta färsk basilika och t.ex. torkad basilika (där jag tycker den färska är vida godare).

Limeblad har mycket smak och jag älskar dem åtminstone i thaimat.

Det finns ju starkare rotfrukter, som t.ex. pepparrot och ingefära. Jag har dock inte hittat så många rätter där man ska ha pepparrot, medan ingefära är ju vanligt i asiatisk mat.

Allt som går under "lök" är ju gott. Gul lök, som har nämnts. Röd lök passar väldigt väl till vissa rätter. Vitlök behöver jag väl inte ens nämna? Något jag tycker är väldigt gott till mycket, men som jag tyvärr har använt för sällan, är purjolök.

Vitkål kan vara rätt piffigt, i vissa fall rå eller stekt/wokad. Det är, som TS var inne på, lite grann för mig som med bl.a. broccoli, blomkål m.m. att jag har väldigt svårt för dem t.ex. kokta, men wokade/stekta kan de vara rätt goda.
Citera
2016-07-08, 00:56
Medlem
crillecrilles avatar
Koriander och lime.

Utöver chili då men den är väl självsagd i sammanhanget.
Citera
2016-07-08, 01:26
Medlem
Ambelains avatar
Men kom igen va ...

Alla dessa örter och kryddor ni redovisar ... har ni inte förstått frågan i TS?

Grönsaker alltså - inte örter.
Det är naturligtvis inget fel på örter, men det är inte det jag frågar efter.

Svamp och broccolli innehåller glutamat. Umami alltså.
Så det har kanske något att göra med hur lämpliga dessa saker är som just smakförstärkare?
Jag vet inte. Det kan kanske ven ha med ngt annat att göra?

Det är iaf grönsaker med sådan Effekt jag frågar efter.

Om ni inte förstår vad jag menar, så föreställ er effekten av Baconfett.
Dvs när bacon steks, så fastnar mkt smak i matfettet man steker det i.
Därför brukar många använda det matfettet - som har fått smak av baconet - till Andra saker.
Som tex sparar man ibland det. Och steker andra maträtter i.
Eller så häller man det på pasta tex.

Och samma sak brukar göras med ank-fett.
Man sparar alltså matfettet efter att ha stekt anka - och så använder man det, sparade, matfettet till andra saker.

Förstår ni bättre nu?

Det finns alltså Vissa grönsaker som ger denna "stora" smak till matfettet det steks i också.

Men bara vissa, inte alla.
Stekt aubergin ger tex ingen smak. Inte vad jag vet iaf.

Jag gav tre exempel - lök, broccoli och svamp.

Men jag efterlyser Fler - om det finns.

Man kan använda sig av dessa smaker, som fastnar i matfettet, till mt - för att verkligen få en explosion av smaker i andra rätter.

Som tex har jag sett att det finns kockar som använder matfettet (skyn) efter stekt anka. De sparar fettet efter stekningen. Och använder det som sås till maten. De ringlar även fettet på deras pommes.

Samma brukar jag göra med matfettet efter/på stekt broccolli.
Det ringlar jag på pommes.
Och nej, de smakar inte broccoli - de smakar istället som världens godaste och bästa pommes. Med riktigt Stor smak.
Citera
2016-07-08, 01:57
Medlem
Sen när är svamp grönsaker? Det är ju lika mycket grönsaker som örter (dvs egentligen inte alls).

Jag tror att det beror väldigt mycket på vad man ska laga. Om grönsakerna bara ska vara ett tillbehör, om det ska vara en helt vegetarisk rätt, eller vad man nu vill satsa på. Om det till exempel ska vara en sallad, en grönsakssås, wokade grönsaker eller något helt annat.

Lök kan ju till exempel användas i allt från tillbehör på till exempel hamburgare eller kebabtallrik, till rätter som köttfärssås och korv stroganoff. Broccolin har inte riktigt samma användningsområde (lök kan användas till det mesta, men inte broccoli. Enligt mitt tycke).
Citera
2016-07-08, 04:24
Medlem
4yoonlys avatar
Selleri och Kålrot tycker jag förändrar (förbättrar smaken mycket)... verkar dock som vissa har svårt för Selleri ibland...

Men allt beror väl på vilken smak du är ute efter... salt och natriumglutamat brukar väl anses som smakförstärkare vanligtvis men tror det är få grönsaker som har detta naturligt... om någon...
Iofs havs levande saker kanske... tång (grönsak?), sjögräs osv kanske... men grönsak... ingen aning...
Citera
2016-07-08, 04:25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Sen när är svamp grönsaker? Det är ju lika mycket grönsaker som örter (dvs egentligen inte alls).

Jag tror att det beror väldigt mycket på vad man ska laga. Om grönsakerna bara ska vara ett tillbehör, om det ska vara en helt vegetarisk rätt, eller vad man nu vill satsa på. Om det till exempel ska vara en sallad, en grönsakssås, wokade grönsaker eller något helt annat.

Lök kan ju till exempel användas i allt från tillbehör på till exempel hamburgare eller kebabtallrik, till rätter som köttfärssås och korv stroganoff. Broccolin har inte riktigt samma användningsområde (lök kan användas till det mesta, men inte broccoli. Enligt mitt tycke).

---edit

Jo det finns ju att köpa något som ser ut som fiskrom och smakar tydligen liknande... det är ju salt... vette fan om det är "grönsaker" dock... men kanske... salt är det ju iofs (om detta är nu inte är tillagt i efterhand dock...)
Citera
2016-07-08, 05:44
Medlem
Sunimods avatar
Har du missat vitlök?

Oregano, färsk
Basilika, färsk
Timjan.

Persilja
Gräslök
Purjolök
Citera
2016-07-08, 07:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du missat vitlök?

Oregano, färsk
Basilika, färsk
Timjan.

Persilja
Gräslök
Purjolök

Fast det var ju grönsaker... inte örter/kryddor som jag förstår det...

Purjolök då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in