Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-04, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Din retorik går endast ut på att reta och förnedra, du är ofattbart okunnig att utläsa text och kontext.
Du kan ta dina tips och applicera dem på dig själv. Jag har svårt för att hålla mig för skratt åt dina argument. Jag har inte gjort annat än länkat och argumenterat, du däremot kommer med upprepningar om BEVIS, BEVIS, BEVIS.

Dels är ovanstående irrelevant pop-psykologi, och dels har du tydligt demonstrerat att du t.ex. inte ens förstår skillnaden mellan vetenskapliga och filosofiska argument, så du följaktligen trasslar dig in semantisk förvirring.
Citera
2016-07-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det fetmarkerade hade varit ett jättebra argument OM du hade förklarat varför vi överhuvudtaget skall tro på det som står i bibeln om gudomlighet.

Tills dess är det bara cirkelargumentation på mellanstadie nivå att hävda att "bibeln är sann, för det står så i bibeln"

Cirkelargument fungera för att...

Jag gör ett sista försök...det heter TRO. Du får tro vad du vill, men läs bibeln innan du dömer ut den även om jag tror du saknar vad som krävs för att ta till dig vad som står där. Du fattar väl att du själv kör med cirkelargument, jag kan tyvärr inte ge annat än samma svar på samma frågor. Du kanske skulle vända dig till en lämplig präst som riktigt kan bibeln och be om dina bevisfrågor där.

Förövrigt så ser jag i notifikationerna att bogomil går varm men jag läser inte ens inläggen. Har fått nog av den människan för länge sedan, no offence.
Citera
2016-07-04, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag gör ett sista försök...det heter TRO.

Varför då dina input av missförstådd/missapplicerad vetenskap och do filosofi?

Citat:
Förövrigt så ser jag i notifikationerna att bogomil går varm men jag läser inte ens inläggen.

Japp, det märks att du för en monolog.
Senast redigerad av Bogomil 2016-07-04 kl. 13:50.
Citera
2016-07-04, 13:30
Citat:
Din retorik går endast ut på att reta och förnedra, du är ofattbart okunnig att utläsa text och kontext.
Du kan ta dina tips och applicera dem på dig själv. Jag har svårt för att hålla mig för skratt åt dina argument. Jag har inte gjort annat än länkat och argumenterat, du däremot kommer med upprepningar om BEVIS, BEVIS, BEVIS.

Jag sammanfattar våran diskussion.

Du: Gud finns för att vetenskapen kan inte motbevisa det
Jag: Vetenskapen handlar om att göra observationer, och dra slutsatser av det.
Du: Men i biblen står det redan vad som är sant, och bibln är sann för gud har skrivit den.
Jag: Det där är ju cirkelargumentation.
Du: Din retorik går endast ut på att reta och förnedra, du är ofattbart okunnig att utläsa text och kontext.
Jag: ...??...
Citera
2016-07-04, 13:35
Citat:
Jag gör ett sista försök...det heter TRO. Du får tro vad du vill, men läs bibeln innan du dömer ut den även om jag tror du saknar vad som krävs för att ta till dig vad som står där.
Läs book of scientology, innan du dömer ut den... Sedan koranen, book of morons osv osv osv in absurdum

Citat:
Du fattar väl att du själv kör med cirkelargument
Ojdå, isf ber jag om ursäkt. Vart gjorde jag det?

Citat:
jag kan tyvärr inte ge annat än samma svar på samma frågor. Du kanske skulle vända dig till en lämplig präst som riktigt kan bibeln och be om dina bevisfrågor där.
Tro mig, jag har lyssnat på många präster utan att bli övertygad.
Citera
2016-07-07, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?

Finns 0 bevis för att jorden ska vara äldre än ca 6000 år gammal.
Citera
2016-07-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felix33
Ha ha ha , ja så är det nog....
Citera
2016-07-07, 20:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det vetenskapliga caset för att jorden är ca 4.5 miljarder år gammal är iaf närmast oändligt mycket starkare än det vetenskapliga caset för att det skulle vara 6000 år. (FINNS det ens ett sånt vetenskapligt case??) Och universum är ca 13.8 miljarder år gammalt enligt ett par olika metoder att mäta det.

"Bevis"? Enligt alla krav på bevis som vi har till vardags, JA! Det finns åtskilligt med bevis!

Dock är forskare så försiktiga av sig sig att de även kallar sin allra säkraste kunskap för "teori". Och det är väldigt höga krav på något som får kallas för vetenskaplig teori. Även forskare gissar dock ibland, medvetna om att detta kan vara helt fel, men då kallar de det för "hypotes". Och t o m hypoteser måste vara något så när välgrundade för att accepteras som en sån.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-07-07 kl. 20:45.
Citera
2016-07-07, 20:42
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jo. Benrester som är så pass unga borde fortfarande innehålla DNA. Fossiler gör det inte. Framförallt sådana funna i arktiskt klimat då permafrosten fördröjer nedbrytningsprocessen. Du har en frys hemma antar jag så du fattar principen. Det finns många många saker som tyder på att jorden är äldre än så. Är det bibeln du utgår från nämner den aldrig jordens ålder. Den kan om man så vill möjligtvis spåra oss tillbaka till Adam och Eva som då hamnar runt 6000 år sedan om man går efter de släkttavlor som faktiskt finns beskrivna. Det innebär inte att den nämner alla. Det kan vara så att den nämner de som ansågs viktiga av någon anledning. Ofta olika mäns (profeters och kungars främst) sådana.
Citera
2016-07-07, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det vetenskapliga caset för att jorden är ca 4.5 miljarder år gammal är iaf närmast oändligt mycket starkare än det vetenskapliga caset för att det skulle vara 6000 år. (FINNS det ens ett sånt vetenskapligt case??) Och universum är ca 13.8 miljarder år gammalt enligt ett par olika metoder att mäta det.

"Bevis"? Enligt alla krav på bevis som vi har till vardags, JA! Det finns åtskilligt med bevis!

Dock är forskare så försiktiga av sig sig att de även kallar sin allra säkraste kunskap för "teori". Och det väldigt höga krav på något som får kallas för vetenskaplig teori. Även forskare gissar dock ibland, medvetna om att detta kan vara helt fel, men då kallar de det för "hypotes". Och t o m hypoteser måste vara något så när välgrundade för att accepteras som en sån.

Säger det igen finns 0 bevis för att universum är ca 13,8 miljarder år gammalt.
Citera
2016-07-07, 20:44
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Säger det igen finns 0 bevis för att universum är ca 13,8 miljarder år gammalt.
Det säger du ja. Har du någon information som tyder på annat? Utanför bibeln?
Citera
2016-07-07, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Det säger du ja. Har du någon information som tyder på annat? Utanför bibeln?

Bibeln, vetenskapen säger att universum inte är ca 13,8 miljarder år och att jorden inte är äldre än ca 6000 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in