2016-07-07, 14:39
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
För min del får gärna räntorna gå upp, inflation tenderar att öka värdet på egendomar samtidigt som lånen eroderar.

Problemet är dock att bostadspriserna i det scanariot förmodligen kommer att gå ner snabbare än inflationen.
2016-07-07, 14:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja om man hittar ett liknande hyresboende till samma kostnad....

Man kan också tjäna på värdeökning och ta ut en del av vinsten genom att belåna sitt boende. Inget jag rekommenderar, men möjligheten finns.

Funkar även genom att köpa en billigare bostad. Allt dock under förutsättning att man inte längre behöver bo i just den bostad man just nu bor i. Räknar man med fortsatt värdeökning, så finns det anledning att ta nya lån för att förvärva ytterligare bostäder eller skaffa en dyrare bostad.
2016-07-07, 15:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Problemet är dock att bostadspriserna i det scanariot förmodligen kommer att gå ner snabbare än inflationen.

Hur väl tycker du det påståendet har stämt under 2000-talet?
2016-07-07, 15:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur väl tycker du det påståendet har stämt under 2000-talet?

Scenariot är en uppåtgående räntetrend, om jag inte minns fel.

"Ursprungligen postat av Christopher.
För min del får gärna räntorna gå upp, inflation tenderar att öka värdet på egendomar samtidigt som lånen eroderar."

Här är en graf över räntor och bostadspriser för en längre tid:

https://affarsutvecklingsbloggen.files.wordpress.com/2011/09/fastighetsindex1.jpg
Senast redigerad av Gullegubben 2016-07-07 kl. 15:29.
2016-07-07, 15:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Scenariot är en uppåtgående räntetrend, om jag inte minns fel.

"Ursprungligen postat av Christopher.
För min del får gärna räntorna gå upp, inflation tenderar att öka värdet på egendomar samtidigt som lånen eroderar."

Här är en graf över räntor och bostadspriser för en längre tid:

https://affarsutvecklingsbloggen.files.wordpress.com/2011/09/fastighetsindex1.jpg

Ja och stigande räntor har vi haft perioder av under 2000-talet så frågan kvarstår, hur väl tycker du ditt påstående stämmer?
2016-07-07, 15:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ja och stigande räntor har vi haft perioder av under 2000-talet så frågan kvarstår, hur väl tycker du ditt påstående stämmer?

Är det bara 2000-talet som är relevant?

Om du vill göra en förutsägelse utan "förmodligen", så får du gärna göra det.

"Problemet är dock att bostadspriserna i det scanariot förmodligen kommer att gå ner snabbare än inflationen."
Senast redigerad av Gullegubben 2016-07-07 kl. 15:46.
2016-07-07, 15:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Är det bara 2000-talet som är relevant?

Om du vill göra en förutsägelse utan "förmodligen", så får du gärna göra det.

"Problemet är dock att bostadspriserna i det scanariot förmodligen kommer att gå ner snabbare än inflationen."
Vill du ha mer relevant data kan du börja vid 93.
2016-07-07, 16:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vill du ha mer relevant data kan du börja vid 93.

Varför ska jag göra det? Jag har kommit med ett påstående, om du har ett påstående som du anser vara säkrare, så gör det.
2016-07-07, 17:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför ska jag göra det? Jag har kommit med ett påstående, om du har ett påstående som du anser vara säkrare, så gör det.

Ja du har kommit med ett påstående som inte stämmer särskilt bra med historiken. Hade du inte koll på det eller har du några speciella skäl till att det ska bli annorlunda i framtiden?
2016-07-07, 17:28
Medlem
Luften gått ur!

http://www.di.se/artiklar/2016/7/7/bomarknaden-bromsar-in-snabbt/
2016-07-07, 17:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ja du har kommit med ett påstående som inte stämmer särskilt bra med historiken. Hade du inte koll på det eller har du några speciella skäl till att det ska bli annorlunda i framtiden?

Jag har gjort en förutsägelse med ordet "förmodligen". Om du vill berätta hur det har gått vid de tio senaste uppåtgående räntetrenderna eller göra en enligt dig mer säker förutsägelse, så få du göra det.
2016-07-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Luften gått ur!

http://www.di.se/artiklar/2016/7/7/bomarknaden-bromsar-in-snabbt/

Japp där har vi det svart på vitt!

En tanke som samtidigt slog mig var att det sker trots det låga ränteläget och i en högkonjuktur!

Finns inte en enda människa på planeten som skulle kunna övertyga mig om att ge mig in i marknaden idag...

Jag vill tacka bajsboo, slemhögen och resten av er andra som har gjort att jag inte följde med grupptrycket och köpte mig en kåk, för ni har trots allt haft rätt hittills.

Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in