2016-07-07, 18:12
Medlem
Venators avatar
Nu hade ju tydligen inte tomten röjts på 15 år så jag gissar att huset inte heller var i bästa skick men förmodligen har det gått att se att det inte var något inbrott eller skadegörelse där när man letade efter Rune för ett år sedan. Annars tänker man sig att han hade ertappat någon tjuv eller någon som höll till där för att gömma sig. Men hade det sett konstigt ut i huset hade man väl reagerat redan då?

Någon som vet något mer om var han var de perioder han bodde utomlands? Eller vad han gjorde under sitt arbetsliv?
Citera
2016-07-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshMilk
Sätter mina pengar på att det är någon släkting som antingen kallblodigt mördad eller varit där och bråk utbrutit, allt på grund av pengar och arv.

Dröjer inte länge innan någon erkänner.

Jag tror också att någon släkting mördat eller dräpt honom. Det märkliga är att polisen tror att han dog år 2014, ett år innan han anmäldes som försvunnen. Varför anmäldes han inte försvunnen redan år 2014? Jag undrar om någon tagit ut pengar från hans konto under åren 2014-2015, skött hans ekonomi, vattnat hans blommor och gått genom hans post. För att det skulle se ut som att han levde.
Citera
2016-07-07, 18:52
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror också att någon släkting mördat eller dräpt honom. Det märkliga är att polisen tror att han dog år 2014, ett år innan han anmäldes som försvunnen. Varför anmäldes han inte försvunnen redan år 2014? Jag undrar om någon tagit ut pengar från hans konto under åren 2014-2015, skött hans ekonomi, vattnat hans blommor och gått genom hans post. För att det skulle se ut som att han levde.
Han var tydligen en ensling som kunde vara utomlands och så ibland.
Om han är dräpt så är 'follow the Money' en bra tråd att börja nysta i. Som du säger, kolla konton och om nån legat på att få honom dödförklarad. Vill man ärva är det ju nödvändigt antar jag. MEN om nån varit ute efter arvet så vette tusan om personen själv inte skulle åkt dit och 'hittat' honom för att snabba på ärendet.
Citera
2016-07-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Han var tydligen en ensling som kunde vara utomlands och så ibland.
Om han är dräpt så är 'follow the Money' en bra tråd att börja nysta i. Som du säger, kolla konton och om nån legat på att få honom dödförklarad. Vill man ärva är det ju nödvändigt antar jag. MEN om nån varit ute efter arvet så vette tusan om personen själv inte skulle åkt dit och 'hittat' honom för att snabba på ärendet.

Jag tänkte att han kanske hade flera släktingar. En (eller några) av dem dödade honom, kanske var det bråk, och de höll sedan skenet uppe när andra släktingar frågade efter honom. Exempelvis genom att förklara att han hade åkt utomlands. Till slut gick det inte längre och de som hade dödat honom eller de som hade frågat efter honom anmälde honom försvunnen.
Citera
2016-07-07, 20:56
Medlem
Venators avatar
Borås Tidning utökar med några fler detaljer från utredningen men inget direkt substantiellt.

http://www.bt.se/svenljunga/dod-person-funnen-i-svenljunga-polisen-misstanker-mord/

Citat:
[...]

Han sågs senast i månadsskiftet april-maj 2014 i Göteborgsområdet. Polisen utgår ifrån att han kan ha blivit mördad redan då.

[...]

– Han har vistats mycket utomlands, men det finns hittills inget som tyder på att han varit utomlands efter april 2014. Han kan så klart ha hållit sig för sig själv i sitt torp ytterligare någon tid, säger Lena Matthijs.

[...]

Med hjälp av bland annat kontohistorik och vittnesuppgifter försöker man att kartlägga mannen.

Inledningsvis har 12-13 poliser jobbat med utredningen.

– Vi kan nog inte ha så många som jobbar med det här hela tiden, men det är bra att vara många i början av en utredning, säger Lena Matthijs.

Den tekniska undersökningen av mannens fastigheter kan också ge ledtrådar. Den pågår fortfarande. Torpet utanför Svenljunga undersöks, här finns även ett uthus och omgivningar utomhus som ska undersökas av tekniker.

[...]
Citera
2016-07-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Borås Tidning utökar med några fler detaljer från utredningen men inget direkt substantiellt.

http://www.bt.se/svenljunga/dod-person-funnen-i-svenljunga-polisen-misstanker-mord/
"Han sågs senast i månadsskiftet april-maj 2014 i Göteborgsområdet. Polisen utgår ifrån att han kan ha blivit mördad redan då."

Skulle han ha mördats i Göteborg och flyttats till Svenljunga? Verkar osannolikt. Men vem vet.
Citera
2016-07-07, 23:05
Medlem
Låter som inledningen på en Håkan Nesser roman.

Spekulation: Nerstoppad i en tunna/kärl (modern villasoptunna) med lock fylld med vatten/svag syra. Ingen direkt lukt då som avslöjar innehållet.
Citera
2016-07-07, 23:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
"Han sågs senast i månadsskiftet april-maj 2014 i Göteborgsområdet. Polisen utgår ifrån att han kan ha blivit mördad redan då."

Skulle han ha mördats i Göteborg och flyttats till Svenljunga? Verkar osannolikt. Men vem vet.

Fast det är nog en hänvisning till tid snarare än plats, alltså att han kan ha blivit mördad redan våren 2014. Om kroppen transporterats till Svenljunga skulle ju mördaren avslöja att denne kände till Runes liv i detalj. Det finns många ställen på vägen att dumpa ett lik. Att han gömts vid sitt torp talar väl snarare för att mördaren inte ville riskera en transport... Om nu mördaren alls tänkte och inte bara handlade i panik.
Citera
2016-07-07, 23:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Låter som inledningen på en Håkan Nesser roman.

Spekulation: Nerstoppad i en tunna/kärl (modern villasoptunna) med lock fylld med vatten/svag syra. Ingen direkt lukt då som avslöjar innehållet.

Eller ett kompostkärl?

Det kanske är inledningen på en Håkan Nesser roman, det är en bugg i Matrix som förflyttat oss till boken...
Citera
2016-07-08, 00:19
Medlem
INVESTERs avatar
Min tanke är hans bil, Torpet ligger utanför Ringestena, utmed en grusväg som leder till Redslared. Ja ni hör, detta är ingen genomfart, ingen genväg, knappt en väg som nån använder om man inte bor utefter den, man åker inte buss dit, Hur har han kommit dit? Jag har vid flera tillfället cyklat denna grusväg och sett infarten till huset, stannat några gånger och tänkt snoka lite, spännande övergivet. Ovetande om vems hus det varit. Men kanske som tur är aldrig gjort det, nu när man vet vad som har legat gömt på trädgården,
Citera
2016-07-08, 00:22
Medlem
ab12s avatar
Man kan ju lägga sig varsomhelst på egen hand och dö. På polisen låter det ju som att han hittats antingen i nåt slags emballage eller inlåst nånstans där man inte kan låsa inifrån. Den röda containern ser i mina ögon lite misstänkt ut. Klipper man upp hänglås på en sådan vid sök om ingen brottsmisstanke finns?
Citera
2016-07-08, 00:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INVESTER
Min tanke är hans bil, Torpet ligger utanför Ringestena, utmed en grusväg som leder till Redslared. Ja ni hör, detta är ingen genomfart, ingen genväg, knappt en väg som nån använder om man inte bor utefter den, man åker inte buss dit, Hur har han kommit dit?

Han har kört dit och mördaren har kört därifrån? Om ingen saknar honom saknar ingen hans bil heller.

Frågan är om, och i så fall när, hans bil fick körförbud efter utebliven besiktning och fordonsskatt. Om han hade en.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-07-08 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in