• 1
  • 2
2016-07-07, 17:29
Medlem
Efter en lång tid av arbetslöshet och sömnlösa nätter på jakt efter jobb så har jag äntligen fått tag på ett jobb!

Ska börja jobba som mötesbokare åt en sotningsfirma. Mitt job är att ringa upp potentiella kunder i området där sotningsfirman arbetar, och ‘övertala’ dom till att boka sotning.

Min första tanke är ju att folk hatar att bli uppringda av någon som vill sälja / pracka på dom någonting. Vet själv hur jag reagerar av att bli uppringd av säljartyper. Men sotning är ju något som folk faktiskt behöver. Det är t.o.m lagstadgat att folk måste sota sin skorsten förr eller senare.

Finns det någon duktig säljare här som har tips och idéer på hur jag ska inleda samtalet på ett bra sätt, så att kunden inte slänger på luren innan jag ens hunnit säga skorsten?
Citera
2016-07-07, 17:35
Medlem
Hejsan! Jag ringer ifrån bla bla bla och vi är i området nu och sotar skorstenar. Vi skulle behöva boka ett möte för att titta på eran skorsten ochjag har två tider lediga, onsdag kl 12:30 eller torsdag kl 13:45, vilken tid skulle passa dig bäst?
Citera
2016-07-07, 17:56
Medlem
Började med en hälsning.

Hej mitt namn är """"""""""" och jag ringer för att informera er om sotning i Sverige. Visste du att skorstenar som inte är sotade bidrar med 54% miljöförstöring och luftföroreningar i hushållen. Jag skulle vilja boka ett möte mer er där vi kan informera mer om varför sotning är bra och miljövänligt och vill där med förbättra ert hushåll. Om ni inte har intresse för stunden kan ni alltid ringa oss och mig når ni på """"""""""""".

Började så. Miljö frågor är trendigt och leva i en bra miljö är som att motionera stillaståendes.

Annars byt jobb och kolla på indeed.com eller börja plugga.
Senast redigerad av Cofishen 2016-07-07 kl. 17:57. Anledning: Grammatik
Citera
2016-07-07, 18:18
Medlem
dwgs avatar
Bara att lämna en lapp i brevlådan, sotaren kommer kl 10:30 den 3/8
Citera
2016-07-07, 18:28
Medlem
Lyzzas avatar
Finns mycket att hitta med google

http://www.forsaljningschefen.se/hur...-samtalsmanus/

De bjuder till och med på en gratis E-bok med uppföljning.
Senast redigerad av Lyzza 2016-07-07 kl. 18:30.
Citera
2016-07-07, 18:35
Medlem
Tack för tipsen. Förstår att min fråga verkar dum, och att det bara är att presentera sig och säga vad det handlar om.

Min tanke är bara att det måste finnas någon slags kombination av ord och meningar som är snäppet bättre än alla andra alternativ, och som ökar chansen för en bokning från kunden.
Citera
2016-07-07, 18:41
Medlem
Herkulesbigs avatar
vänta nu här!! Det är inte de lurendrejeri firman som lurar folk ?

Tro den regeln ändrades med folk är tvingade , eller jag är ute o på djupt vatten?

checka upp det TS, tyckte jag inte läste det inte så länge sedan.
Citera
2016-07-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Hejsan! Jag ringer ifrån bla bla bla och vi är i området nu och sotar skorstenar. Vi skulle behöva boka ett möte för att titta på eran skorsten ochjag har två tider lediga, onsdag kl 12:30 eller torsdag kl 13:45, vilken tid skulle passa dig bäst?

Bästa förslaget! Men det skall vara inom intervallet för skorstensinspektion, som är lagstadgat! Det får varje villaägare kontrollera själv.
Senast redigerad av EWT 2016-07-07 kl. 18:45.
Citera
2016-07-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
vänta nu här!! Det är inte de lurendrejeri firman som lurar folk ?

Tro den regeln ändrades med folk är tvingade , eller jag är ute o på djupt vatten?

checka upp det TS, tyckte jag inte läste det inte så länge sedan.
Mycket djupt vatten. Det rör sig som sagt om bokning för en sotningsfirma. Och ja, den existerar, finns på riktigt.
Citera
2016-07-07, 19:04
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle88
Mycket djupt vatten. Det rör sig som sagt om bokning för en sotningsfirma. Och ja, den existerar, finns på riktigt.

Nej du gör inte fel i den bemärkelse.

Jag hade också fel, men hittade det vad jag hade läst..

Att icke godkända sotningsföretag ringer upp folk eller via reklam brev angående om sotning i deras område.
I värsta fall får kunden dubbla sotningsavgift, eftersom den godkända kanske också ringer upp säger du måste boka tid. Då hjälper det inte att kunden har redan "sotat", kunden måste låta den godkända firman sota. Kunden måste betala igen...

Källa: http://nynashamnsposten.se/nyheter/s...dubbel-kostnad
Citera
2016-07-08, 00:59
Medlem
Nu är det 7-8 år sedan som jag jobbade med försäljning mot privatpersoner, vilket skiljer sig ganska mycket mot att sälja mot företag. Men det finns tekniker som är utvecklade just att sälja mot privat personer.

Först av allt: Undvik att låta som en robot. (lär dig vad du ska säga så fort som möjligt och därefter sluta läsa innantill så fort som möjligt.

Detta är en simpel säljteknik som är bra för personer som är nya i säljbranschen(Många säljmanus följer denna eller en liknande mall:

1. Intresseväckare/få kunden att slappna av.

2. Accept(Få kunden att svara ja på en fråga, mer eller mindre vilken fråga som helst som du vet att han kommer svara ja på)

3. Behovs analys(Prata med kund om hans nuvarande lösning, ex hur ofta har han sotare på besök? Skriv ner det han säger och använd det emot honom om han har invändningar. Glöm inte att berömma kunden hela tiden när han pratar om sin nuvarande lösning, människor blir glada när de får höra att de gjort någonting bra. Det är viktigt att kund är glad då man får en bra magkänsla när man är glad, människor tenderar att lättare köpa saker när de har en bra magkänsla)

4. Accept(Få kunden att svara ja på en fråga, gärna något du fått reda på i behovsanalysen. Ex: Men du sa att du har haft besök av sotare förut va? Eftersom att i detta exempel har det så kommer du garanterat att få ett ja. Nu är det dags att gå på avslut)

5. Avslut(Säg: Bra! Då undrar jag om onsdag eller fredag passar bäst för dig så kommer vi förbi och tar oss en titt.. Detta kallas tvåvägs avslut och är ofta det bästa sättet att gå på avslut i början )

Accepten används för att träna kunden till att säga ja, därför är det viktigt att du får honom att svara ja så många gånger som möjligt innan du går på avslut.

Det är oerhört viktigt att du får ett ja på din accept innan du går vidare till nästa steg.
Får du inte det, testa igen med en annan fråga.

Det är också viktigt att du har minst två tider nedskrivna innan du startar samtalet då det lätt blir rörigt och tidsdröjande att göra det under avslutet, det resulterar oftast i att kunden tackar nej.

Mitt sista tips är och jag tror många säljare som jobbar mot privatpersoner håller med mig när jag säger. Se till att hålla ett högt ringtempo. Den som ringer mest säljer mest(Oftast).

Lycka till
Citera
2016-07-08, 05:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm

Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Nu är det 7-8 år sedan som jag jobbade med försäljning mot privatpersoner, vilket skiljer sig ganska mycket mot att sälja mot företag. Men det finns tekniker som är utvecklade just att sälja mot privat personer.

Först av allt: Undvik att låta som en robot. (lär dig vad du ska säga så fort som möjligt och därefter sluta läsa innantill så fort som möjligt.

Detta är en simpel säljteknik som är bra för personer som är nya i säljbranschen(Många säljmanus följer denna eller en liknande mall:

1. Intresseväckare/få kunden att slappna av.

2. Accept(Få kunden att svara ja på en fråga, mer eller mindre vilken fråga som helst som du vet att han kommer svara ja på)

3. Behovs analys(Prata med kund om hans nuvarande lösning, ex hur ofta har han sotare på besök? Skriv ner det han säger och använd det emot honom om han har invändningar. Glöm inte att berömma kunden hela tiden när han pratar om sin nuvarande lösning, människor blir glada när de får höra att de gjort någonting bra. Det är viktigt att kund är glad då man får en bra magkänsla när man är glad, människor tenderar att lättare köpa saker när de har en bra magkänsla)

4. Accept(Få kunden att svara ja på en fråga, gärna något du fått reda på i behovsanalysen. Ex: Men du sa att du har haft besök av sotare förut va? Eftersom att i detta exempel har det så kommer du garanterat att få ett ja. Nu är det dags att gå på avslut)

5. Avslut(Säg: Bra! Då undrar jag om onsdag eller fredag passar bäst för dig så kommer vi förbi och tar oss en titt.. Detta kallas tvåvägs avslut och är ofta det bästa sättet att gå på avslut i början )

Accepten används för att träna kunden till att säga ja, därför är det viktigt att du får honom att svara ja så många gånger som möjligt innan du går på avslut.

Det är oerhört viktigt att du får ett ja på din accept innan du går vidare till nästa steg.
Får du inte det, testa igen med en annan fråga.

Det är också viktigt att du har minst två tider nedskrivna innan du startar samtalet då det lätt blir rörigt och tidsdröjande att göra det under avslutet, det resulterar oftast i att kunden tackar nej.

Mitt sista tips är och jag tror många säljare som jobbar mot privatpersoner håller med mig när jag säger. Se till att hålla ett högt ringtempo. Den som ringer mest säljer mest(Oftast).

Lycka till
Just den här typen av upplägg är det som stör mig med säljsamtal, precis som sådana saker att säljare om och om igen upprepar mitt förnamn, ställer ledande och slutna frågor (olika beroende på vilken vara/tjänst som ska säljas). Brukar därför säga att om dom hade genomfört samtalet som ett vanligt vardagssamtal genomförs istället för att genomföra det på sådant vis att det visar att dom betraktar mig som en irrationell individ, så hade vi kunnat prata vidare, men eftersom dom uppenbarligen ser ner på mig så kommer jag att avsluta samtalet.

Dom enda jag brukar prata en stund med är dom som vill sälja pensionsförvaltning, eftersom jag har någorlunda koll på kapitalförvaltning. Brukar därför ställa ett antal frågor om deras produkter. När det visar sig att dom inte kan nånting alls om dom brukar jag säga att det vore önskvärt om dom läser in sig på i alla fall grunderna om dom tjänster dom vill sälja. Brukar ibland även fråga vad dom själva skulle tycka om en säljare som försöker sälja en tjänst som kostar XXX kronor om året till dom utan att ha kunskap om tjänsten, och en del andra liknande frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in