Nu är det 7-8 år sedan som jag jobbade med försäljning mot privatpersoner, vilket skiljer sig ganska mycket mot att sälja mot företag. Men det finns tekniker som är utvecklade just att sälja mot privat personer.
Först av allt: Undvik att låta som en robot. (lär dig vad du ska säga så fort som möjligt och därefter sluta läsa innantill så fort som möjligt.
Detta är en simpel säljteknik som är bra för personer som är nya i säljbranschen(Många säljmanus följer denna eller en liknande mall:
1. Intresseväckare/få kunden att slappna av.
2. Accept(Få kunden att svara ja på en fråga, mer eller mindre vilken fråga som helst som du vet att han kommer svara ja på)
3. Behovs analys(Prata med kund om hans nuvarande lösning, ex hur ofta har han sotare på besök? Skriv ner det han säger och använd det emot honom om han har invändningar. Glöm inte att berömma kunden hela tiden när han pratar om sin nuvarande lösning, människor blir glada när de får höra att de gjort någonting bra. Det är viktigt att kund är glad då man får en bra magkänsla när man är glad, människor tenderar att lättare köpa saker när de har en bra magkänsla)
4. Accept(Få kunden att svara ja på en fråga, gärna något du fått reda på i behovsanalysen. Ex: Men du sa att du har haft besök av sotare förut va? Eftersom att i detta exempel har det så kommer du garanterat att få ett ja. Nu är det dags att gå på avslut)
5. Avslut(Säg: Bra! Då undrar jag om onsdag eller fredag passar bäst för dig så kommer vi förbi och tar oss en titt.. Detta kallas tvåvägs avslut och är ofta det bästa sättet att gå på avslut i början )
Accepten används för att träna kunden till att säga ja, därför är det viktigt att du får honom att svara ja så många gånger som möjligt innan du går på avslut.
Det är oerhört viktigt att du får ett ja på din accept innan du går vidare till nästa steg.
Får du inte det, testa igen med en annan fråga.
Det är också viktigt att du har minst två tider nedskrivna innan du startar samtalet då det lätt blir rörigt och tidsdröjande att göra det under avslutet, det resulterar oftast i att kunden tackar nej.
Mitt sista tips är och jag tror många säljare som jobbar mot privatpersoner håller med mig när jag säger. Se till att hålla ett högt ringtempo. Den som ringer mest säljer mest(Oftast).
Lycka till