2016-07-06, 17:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja vi får väl se om de jåhöjer nästa gång, bumpar ditt inlägg då.

Du verkar ha glömt att bumpa, så jag bumpar dig istället och noterar att de inte höjde. Eller för att citera pressmeddelandet:

Citat:
Riksbankens direktion har därför beslutat att lämna reporäntan oförändrad på -0,5 procent och bedömer att det dröjer längre innan räntan börjar höjas.

Det här borde inte vara förvånande för någon som faktiskt tagit del av hur centralbanker resonerat de senaste åren.

Jag vill återigen påminna att jag skrev att jag ser det som jämförelsevis mer troligt att bolåneräntorna skulle kunna komma att höjas till följd av Brexit, medan du av oklar anledning såg det som troligt att Riksbanken skulle höja reporäntan.
2016-07-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du verkar ha glömt att bumpa, så jag bumpar dig istället och noterar att de inte höjde. Eller för att citera pressmeddelandet:

Det här borde inte vara förvånande för någon som faktiskt tagit del av hur centralbanker resonerat de senaste åren.

Jag vill återigen påminna att jag skrev att jag ser det som jämförelsevis mer troligt att bolåneräntorna skulle kunna komma att höjas till följd av Brexit, medan du av oklar anledning såg det som troligt att Riksbanken skulle höja reporäntan.
Varför skall jag bumpa om de inte höjde?
2016-07-06, 17:08
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Varför skall jag bumpa om de inte höjde?

Nej, du har naturligtvis ingen anledning att påminna alla läsare i tråden om att du hade fel. Det var därför jag tog tillfället i akt att göra det istället. Främst eftersom själva hypotesen om en nära förestående höjning i det givna läget gick i rakt motsatt riktning mot hur Riksbanken de facto har resonerat i flera år.
2016-07-06, 17:09
Medlem
Lågräntemiljön är persistent, möjligen permanent, säger Flodén på seminarium i #almedalen

https://twitter.com/gbergin/status/750707366417530881
2016-07-06, 17:13
Medlem
Citat:
Nej, du har naturligtvis ingen anledning att påminna alla läsare i tråden om att du hade fel. Det var därför jag tog tillfället i akt att göra det istället. Främst eftersom själva hypotesen om en nära förestående höjning i det givna läget gick i rakt motsatt riktning mot hur Riksbanken de facto har resonerat i flera år.
Fel hade jag haft om de sänkt.
2016-07-06, 17:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Gå in på bankernas hemsidor så ser du svart på vitt att boräntorna stigit, att sedan komma dragandes med listräntor
Vem betalar listräntor? Du?

Det är en förhandlingsfråga vad man erbjuds för ränta. Min egen som är lägre än 3-månaders listränta har inte rört sig sedan jag tog lånet förra sommaren. Men det är tydligen viktigare för dig att ljuga för dig själv än att inse att du är överbevisad.
2016-07-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Det är en förhandlingsfråga vad man erbjuds för ränta. Min egen som är lägre än 3-månaders listränta har inte rört sig sedan jag tog lånet förra sommaren. Men det är tydligen viktigare för dig att ljuga för dig själv än att inse att du är överbevisad.
Logik, om listräntorna stiger, vad tror du räntan gör då, sjunker?
2016-07-06, 17:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Fel hade jag haft om de sänkt.

Mja, så här skrev du:

Citat:
Om svenska kronan försvagas som nu så höjer RB räntan.

Kronan försvagades ju, men inte höjdes räntan för det. Lite samma sak som att kronan försvagats löpande mot både EUR och USD de senaste åren utan att Riksbanken för den skull har höjt räntan.

Det är ytterst svårt att få det här till något annat än att du hade fel.
2016-07-06, 17:17
Medlem
Citat:

Vad för lån tog du förra sommaren?
2016-07-06, 17:22
Medlem
Citat:
Mja, så här skrev du:

Kronan försvagades ju, men inte höjdes räntan för det. Lite samma sak som att kronan försvagats löpande mot både EUR och USD de senaste åren utan att Riksbanken för den skull har höjt räntan.

Det är ytterst svårt att få det här till något annat än att du hade fel.
Trodde svenska kronan steg i värde de senaste dagarna.
2016-07-06, 17:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Logik, om listräntorna stiger, vad tror du räntan gör då, sjunker?
Du tycker att 0,03% på ett år är stigande trend. Det är det inte. Det är inte listräntorna folk betalar.
2016-07-06, 17:26
Medlem
Citat:
Du tycker att 0,03% på ett år är stigande trend. Det är det inte. Det är inte listräntorna folk betalar.
Om det konstant stiger så är det en trend , även om det inte stiger mycket, blir det en sänkning så var det ett hack i kurvan som kurtan skulle ha sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in