2016-07-04, 23:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Som det ser ut just nu går hoppet till Berardi men det är lång väg kvar till VM. Ser ioförsig inga andra spelare kunna träda fram i en ålder för att kunna vara startman vid nästa VM som har de lite mer tekniska kunskaperna och kunna göra sin gubbe.

Fast visst har man tillgång till spelare med tillräckliga tekniska kunskaper för att kunna skapa lägen. Både inom & utanför EM-truppen. Så himla styltigt är det ju inte. Det kommer att utkristallisera sig vilka som blir tydliga nyckelspelare som kreatörer. Venturas spelsätt kommer också säkert innebära att man försöker anfalla både oftare, snabbare & med mer folk så det kommer inte krävas rena trollgubbar som ska fixa det själv. Dessutom möter man ju inte Tyskland i varje match.
Citera
2016-07-05, 11:05
Medlem
Calogeros avatar
Kovacic i Milan, Pjaca i Juventus och Perisic i Inter? Ja, det ser ut som att Inters yrväder på kanten får sällskap utav två landsmän till Serie A. Tror att det kan bli två finfina förstärkningar där Pjaca ser mycket intressant ut. Rätta mig gärna om jag har fel, men Pjaca är väl Dinamo Zagrebs absolut mest talangfulla spelare just nu?

Roma å andra sidan sägs ha ögonen på Vermaelen och Zabaleta. Jag vet då inte, Vermaelen har förvisso en väldigt hög högstanivå och Zabaleta är en stabil spelare, men det är tröttsamt att se Roma ignorera den italienska marknaden gång på gång.
Citera
2016-07-05, 11:35
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Kovacic i Milan, Pjaca i Juventus och Perisic i Inter? Ja, det ser ut som att Inters yrväder på kanten får sällskap utav två landsmän till Serie A. Tror att det kan bli två finfina förstärkningar där Pjaca ser mycket intressant ut. Rätta mig gärna om jag har fel, men Pjaca är väl Dinamo Zagrebs absolut mest talangfulla spelare just nu?

Roma å andra sidan sägs ha ögonen på Vermaelen och Zabaleta. Jag vet då inte, Vermaelen har förvisso en väldigt hög högstanivå och Zabaleta är en stabil spelare, men det är tröttsamt att se Roma ignorera den italienska marknaden gång på gång.

Det osar så mycket mästerskapshype kring Pjaca att det bara kan sluta i flopp. Förutsättningarna är visserligen bättre i Juventus men jag har oerhört svårt att se vad han ska dit att göra. Killen kommer att bli helt nedstängd i Italien och lånas ut inom max två säsonger. Om jag skulle plocka någon från Dinamo Zagreb hade det blivit Coric, som jag bland annat sett mot Spaniens U21, vilka han fick att se ut som Jonas Olsson i jämförelse.

Det är intressant att Roma tröskar vidare med sin ytterbacksjakt. Det är ju nästan så man börjar undra vad dom sysslar med, tidigare kanske det har varit ett systemproblem (särskilt med Garcias stora fokus på ytteranfallarna)? Med Spalletti vid rodret är det ju dock svårare att misslyckas med ytterspringare, så det kan knappast vara en ursäkt i dagsläget.
Citera
2016-07-05, 15:57
Medlem
santacls avatar
http://www.goal.com/en/news/723/serie-a/2016/07/05/25342782/ive-sold-ac-milan-berlusconi

The Rossoneri president says that he has struck a deal with a group for the Serie A club and has demanded that they invest €400 million over two years in the squad

AC Milan president Silvio Berlusconi has revealed that he has sold the club and is confident that they will soon return to the top of Italian football.
Citera
2016-07-05, 16:50
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det osar så mycket mästerskapshype kring Pjaca att det bara kan sluta i flopp. Förutsättningarna är visserligen bättre i Juventus men jag har oerhört svårt att se vad han ska dit att göra. Killen kommer att bli helt nedstängd i Italien och lånas ut inom max två säsonger. Om jag skulle plocka någon från Dinamo Zagreb hade det blivit Coric, som jag bland annat sett mot Spaniens U21, vilka han fick att se ut som Jonas Olsson i jämförelse.

Det är intressant att Roma tröskar vidare med sin ytterbacksjakt. Det är ju nästan så man börjar undra vad dom sysslar med, tidigare kanske det har varit ett systemproblem (särskilt med Garcias stora fokus på ytteranfallarna)? Med Spalletti vid rodret är det ju dock svårare att misslyckas med ytterspringare, så det kan knappast vara en ursäkt i dagsläget.

Vet inte vem man skall skylla på, Sabatini eller Pallotta är ju självklara mål för kritik. Digne gjorde det trots allt bra efter att Spalletti kom in, jag hoppas fortfarande att han köps loss även om det ser ut att bli en annan lösning i dagsläget, Mario Rui.

Klart är iallafall att kontinuitet är något som saknas i amerikanernas Roma.
Citera
2016-07-05, 20:20
Medlem
Gianfranco Zola fyller 50 år idag. En av de allra största lirarna i Calcio.

Spelade på Sardinien i de lägre divisionerna tills han var 23 år, då han köptes av Napoli. Och det var Moggi som köpte honom från tredjedivisionen direkt till ett topplag i Serie A. Maradona uppskattade såklart hans talang och utnämnde honom som sin arvtagare. Maradona lät honom tom spela en match där Zola hade nummer tio, och Maradona hade nummer nio. Största möjliga äran och jag är övertygad om att det var enda gången då Maradona inte spelade i nummer tio.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13606520_1602087893454883_1555258698908789838_n.jp g?oh=7da2138b64e4c7fcca9b2508ab0e415e&oe=57F034A1

Men Napoli gick åt helvete efter Maradona, Zola gick till Parma men det fanns inte utrymme för honom inom Calcio. I landslaget så definierar hans inhopp mot Nigeria i VM 1994 hyfsat vad som hände. Han fick aldrig riktigt chansen eftersom han konkurrerade med Mancini, Baggio, Del Piero och Totti...

https://www.youtube.com/watch?v=tq_ebu1H-2Y

Sökte sig som 30-åring till den regniga ön med usel mat och där kvinnor inte använder bide. Särskilt maten har han poängterat eftersom han hade erfarenhet av Parma och även av specialiteter från Sardinien som dilamm och grillade spädgrisar.

Tar en minut och njuter av vilket lag Parma hade 1995/1996:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/6/6f/Parma_1995-1996_-_Rosa.jpg

Gjorde såklart succé i Chelsea, där han briljerade med sin teknik och blev vald till århundradets Chelseaspelaren. Självklart underlättade det att Di Matteo och Vialli välkomnade honom. Fick OBE och fick äntligen den uppskattning som han förtjänade.

Men han ville som 37-åring tillbaka till den vackra ön för att lyfta Cagliari från Serie B. Abramovich köpte Chelsea och ville absolut hålla sig väl med fansen och behålla sin stora stjärna. Zola tackade nej till löjliga summor och Abramovich var tom redo att köpa klubben Cagliari för att få honom att stanna i Chelsea. Zola tackade artigt nej eftersom han lovat att rädda Cagliari. Vilket han såklart gjorde.

Och sedan ytterligare en säsong i Serie A för Cagliari 2004/2005.

Mot Juventus på den vackra ön, 1-1:
https://www.youtube.com/watch?v=pOISDGg15CA

Allra sista matchen i Serie A 2005, 4-2 till Juve där de firade lo Scudetto men Zola gjorde två mål:
https://www.youtube.com/watch?v=a-inrvNNppo

Och vi vet alla vilket jävla lag Juventus hade.

Han är en stor liten lirare med ett gigantiskt hjärta. Tror inte att det finns någon som har några onda ord om honom. Un Signore vero...
Senast redigerad av Brille68 2016-07-05 kl. 20:24.
Citera
2016-07-06, 23:37
Medlem
anteri17s avatar
Inter. Det var prat redan förra året om det var dags att ta upp kampen om Scudetton. Jag tyckte det saknades vissa kreativa inslag inför, och det blev också tydligt väl under säsongen. Ett mittfält ofta bestående av Medel, Kondogbia och Brozovic är ett dödgrävarfält. Ikväll blev det officiellt klart med Banega från Sevilla. Det är en underskattad värvning. Ett litet spelgeni från djupt mittfält har saknats så tydligt i Inter i flera år. Man kan proklamera för att Cambiasso var den senaste av den sorten i truppen, medan jag snarare vill gå tillbaka till Motta och hans kloka hjärna och känsliga vänsterfot för att hitta en liknande spelartyp av samma klass.

Den defensiva stommen finns i truppen. Jag tror också att Mancini kan sätta en defensiv på ett tillräckligt bra sätt. Får man in Banega på ett bra sätt i truppen, och lyckas behålla de bärande spelarna Handanovic, Miranda, Perisic och Icardi så ser det bättre ut än på länge. Jag håller också fortfarande Jovetic som en spelare som bör ha en plats i dagens Inter. Hans kreativitet behövs som komplement till de annars väldigt begränsade Perisic och Icardi.

Anteris Inter 2016:

Handanovic

D´Ambrosio Miranda Murillo Nagatomo

Brozovic Banega Kondogbia

Perisic Icardi Jovetic

Juve blir jävligt svårslagna, men laget ovan är ett lag som helt klart ska nå en topp-3-plats.
Citera
2016-07-07, 00:10
Medlem
Stivalis avatar
Känns som Nagatomo varit i Inter i 10 år, men det är för att de bytt så mycket spelare som han nästan blivit lite av ett levande inventarium. Han kom 2011 men har ändå varit där längst i laget. Som med alla japaner tar det några år för att förnamnet ska fastna i medvetandet. Yuto heter han. Hondas förnamn har ännu inte satt sig hos mig. Nakamuras & Nakatas förnamn har jag glömt.

Annars är nog Cristian Ansaldi en bra värvning som backup i försvaret hos Inter.
Citera
2016-07-07, 01:13
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ikväll blev det officiellt klart med Banega från Sevilla. Det är en underskattad värvning. Ett litet spelgeni från djupt mittfält har saknats så tydligt i Inter i flera år. Man kan proklamera för att Cambiasso var den senaste av den sorten i truppen, medan jag snarare vill gå tillbaka till Motta och hans kloka hjärna och känsliga vänsterfot för att hitta en liknande spelartyp av samma klass.

Gick & tänkte på det idag att den spelartypen är traditionellt sett fullkomligt fundamental i italiensk fotboll. Det klassiska italienska sättet att spela bygger helt på att man har en sådan spelare. Kom till att tänka på det då någon mupp i EM-snacket på FB hävdade att Italien & Argentina ofta har spelat samma defensiva gnetfotboll som Island gjorde.

Helt felaktigt såklart. Har man bara en djupt liggande spelfördelare så kan man ha stark defensiv som utgångspunkt, men ändå mer än väl ha ett eget spel som inte bygger bara på att slå ifrån sig & kontra. Det var det som var nyckeln för den catenaccio som Inters tränare Helenio Herrera stod för. För har man bara kvalitet på den första passen i uppspelsfasen efter att man erövrat boll så har man vunnit mycket. Motståndarna tvingas då backa med hela laget & vips har man en grund att stå på för att skapa ett eget offensivt spel.

Spanjoren Luis Suarez var nyckelspelaren i Inter på 60-talet då Herrera tog med sig honom från Barcelona. Det var rollen som djupt liggande spelfördelare som var så viktig. Alla lag som vunnit något i Italien har haft en passningsskicklig mittfältare långt ner i banan. Suarez var ju precis som Andrea Pirlo en omskolad offensiv spelare, men det vanligaste är att denna spelartyp skolats in i positionen redan från början. Jag antar att Suarez precis som Pirlo därmed hade defensiva brister, men oftast är det någon som snarare är balanserad åt andra hållet, alltså defensiv främst men med ovanligt vassa spelfördelaregenskaper. Kanske är det vad Inter saknat för man kan ju rabbla hur många namn som helst ur historien eftersom alla framgångsrika italienska lag har haft en sådan spelare.

Herrera hade ju såklart också en typisk libero (Armando Picchi) i försvaret som kunde hålla i bollen. Sedan var det Suarez som gick ner & hämtade boll & såg till att skruva upp omställningarna. Bildsöker man på Luis Suarez så kommer det dock inte upp några bilder på honom. Det är en annan snubbe som kommer upp.
Senast redigerad av Stivali 2016-07-07 kl. 01:16.
Citera
2016-07-07, 01:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Gick & tänkte på det idag att den spelartypen är traditionellt sett fullkomligt fundamental i italiensk fotboll. Det klassiska italienska sättet att spela bygger helt på att man har en sådan spelare. Kom till att tänka på det då någon mupp i EM-snacket på FB hävdade att Italien & Argentina ofta har spelat samma defensiva gnetfotboll som Island gjorde.

Helt felaktigt såklart. Har man bara en djupt liggande spelfördelare så kan man ha stark defensiv som utgångspunkt, men ändå mer än väl ha ett eget spel som inte bygger bara på att slå ifrån sig & kontra. Det var det som var nyckeln för den catenaccio som Inters tränare Helenio Herrera stod för. För har man bara kvalitet på den första passen i uppspelsfasen efter att man erövrat boll så har man vunnit mycket. Motståndarna tvingas då backa med hela laget & vips har man en grund att stå på för att skapa ett eget offensivt spel.

Spanjoren Luis Suarez var nyckelspelaren i Inter på 60-talet då Herrera tog med sig honom från Barcelona. Det var rollen som djupt liggande spelfördelare som var så viktig. Alla lag som vunnit något i Italien har haft en passningsskicklig mittfältare långt ner i banan. Suarez var ju precis som Andrea Pirlo en omskolad offensiv spelare, men det vanligaste är att denna spelartyp skolats in i positionen redan från början. Jag antar att Suarez precis som Pirlo därmed hade defensiva brister, men oftast är det någon som snarare är balanserad åt andra hållet, alltså defensiv främst men med ovanligt vassa spelfördelaregenskaper. Kanske är det vad Inter saknat för man kan ju rabbla hur många namn som helst ur historien eftersom alla framgångsrika italienska lag har haft en sådan spelare.

Herrera hade ju såklart också en typisk libero i försvaret som kunde hålla i bollen. Sedan var det Suarez som gick ner & hämtade boll & såg till att skruva upp omställningarna. Bildsöker man på Luis Suarez så kommer det dock inte upp några bilder på honom. Det är en annan snubbe som kommer upp.

Fint!

Jag är dödligt kär i Pirlo-rollen. Det blir en fantastiskt fin dynamik om man sätter sin passningsskickligaste spelare längre ner på mittfältet. Det är sydländskt och modigt.

Jag förespråkar mer nytänlande bland tränare. Några exempel nedan:

Ett lag har ett jättetryck (tänk Portugal mot Island) och behöver göra mål. Man har svårt att spela sig igenom centralt, så den enda möjligheten är genom att överbelasta kanterna och mata in bollar. Varför, varför, varför sätter man då inte tt sina bästa inläggs-/passningsspelare på kanterna.I det här fallet - flytta ut Moutinho på högerkanten. Låt då han och Vierinha sätta upp varandra för tidiga inlägg. Enkelt. Då kommer det inlägg med kvalitet.

Vi har samma matchbild, samma match. Det finns ingen anledning att sitta med Carvalho och Pepe i bak. Fortsätt gärna med samma struktur (dvs två mb), men spela en central mittfältare istället för en av de tidigare nämnda. Ja, man blir något mer utsatt i kontringar, men de kommer ändå spela 2-1 i ett förstaläge på de lång lyften.

Vill man vara ännu mer extrem så kan man våga redan från start spela mer extremt i sitt spelsätt.

Ett lag har en target a la Zlatan. Varför fan ska han stångas mot mittbackar för?Låt han systematisk söka upp en av motståndarnas ytterbackar. Därifrån avgör han själv om han ska bli inblandad i det kreativa spelet, eller om han ska "vänta på" diagonala lyft.

Ett motståndarlag har en märkbart svag försvarskant. Vårt lag spelar 4-2-3-1, alltså bara två ytterspelare på vardera kant. 2 mot 2. Här vill man skapa numerära övertag. Varför då spela 2-2 på kanterna? Varje gång boll går ut mot vår ytterfältare på berörd kant, skjut då hela mittfältet ett steg åt sidan så att närmaste innerfältare går ut i överlappsläge samtidigt som ytterback fyller på offensivt. 3 mot 2, i bästa fall 3 mot 1,5.

Jag vill se mer extrema åtgärder. Ofta coachas det bara muntligen vad man bör göra. Nu är inte jag fullt insatt vad som sker bakom lyckta dörrar inom internationell fotboll, men det här extrema syns väldigt sällan. Jag är av uppfattning att det sällan funkar med enbart verbal coachin. Det krävs positionella ändringar för att skapa moment som man som tränare vill åt. Märk väl att det extrema inte behöver vara Zemans huvudet-under-armen-fotboll eller Lagerbäcks mur-fotboll. Det är vissa punktinsatser som man ska kunna använda lite tydligare.

Jätte-off-topic och säkert jättenaivt. Men det var ditt fel. Du fick in mig på det spåret.
Senast redigerad av anteri17 2016-07-07 kl. 01:47.
Citera
2016-07-07, 14:57
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Inter. Det var prat redan förra året om det var dags att ta upp kampen om Scudetton. Jag tyckte det saknades vissa kreativa inslag inför, och det blev också tydligt väl under säsongen. Ett mittfält ofta bestående av Medel, Kondogbia och Brozovic är ett dödgrävarfält. Ikväll blev det officiellt klart med Banega från Sevilla. Det är en underskattad värvning. Ett litet spelgeni från djupt mittfält har saknats så tydligt i Inter i flera år. Man kan proklamera för att Cambiasso var den senaste av den sorten i truppen, medan jag snarare vill gå tillbaka till Motta och hans kloka hjärna och känsliga vänsterfot för att hitta en liknande spelartyp av samma klass.

Den defensiva stommen finns i truppen. Jag tror också att Mancini kan sätta en defensiv på ett tillräckligt bra sätt. Får man in Banega på ett bra sätt i truppen, och lyckas behålla de bärande spelarna Handanovic, Miranda, Perisic och Icardi så ser det bättre ut än på länge. Jag håller också fortfarande Jovetic som en spelare som bör ha en plats i dagens Inter. Hans kreativitet behövs som komplement till de annars väldigt begränsade Perisic och Icardi.

Anteris Inter 2016:

Handanovic

D´Ambrosio Miranda Murillo Nagatomo

Brozovic Banega Kondogbia

Perisic Icardi Jovetic

Juve blir jävligt svårslagna, men laget ovan är ett lag som helt klart ska nå en topp-3-plats.

Konstigt nog blir alla spelare bajs så fort de sätter på sig inter-tröjan. Kolla Jovetic som var en stjärtna innan han kom till Inter. Perisic gör ett ruskigt bra EM för Kroatien men sög mer eller mindre hela säsongen i INter.

Banega är en bra värvning men vad är reservplanen om Banega blir skadad? Ett lag som kör med en regista/kreativ spelare i mitten behöver alltid en reservspelare som kan behärska den positionen, vad har Inter där eller ska Banega spela 38st omgångar i Serie A + Italienska cuppen + Europa League? Alla postitioner i en elva behöver en backup. Banega kommer vara utbränd innan ens halva Serie A spelat färdigt.

Nagatomo är ju ren skit men fick ju nytt kontrakt förra säsongen, verkar vara livstidskontrakt så länge man är oduglig i Inter. Han är inte bra offensivt och minimum för en ytterback är att klara det defensiva spelet (tex evra juve) men nagatomo tillför inget bra för Inter.

Juventus har hernanes som blandar och ger (mestadels skit) som reserv nu när marchisio är skadad. Nu har vi Pjanic som kommer ta den rollen i 3-5-2, så fort Marchisio är tillbaka kommer han nog i första hand agera två vägs mittfältare och behöver Pjanic vila eller är skadad så tar Marchisio jobbet som regista vilket han gör med bravur.
Citera
2016-07-07, 15:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Konstigt nog blir alla spelare bajs så fort de sätter på sig inter-tröjan. Kolla Jovetic som var en stjärtna innan han kom till Inter. Perisic gör ett ruskigt bra EM för Kroatien men sög mer eller mindre hela säsongen i INter.

Banega är en bra värvning men vad är reservplanen om Banega blir skadad? Ett lag som kör med en regista/kreativ spelare i mitten behöver alltid en reservspelare som kan behärska den positionen, vad har Inter där eller ska Banega spela 38st omgångar i Serie A + Italienska cuppen + Europa League? Alla postitioner i en elva behöver en backup. Banega kommer vara utbränd innan ens halva Serie A spelat färdigt.

Nagatomo är ju ren skit men fick ju nytt kontrakt förra säsongen, verkar vara livstidskontrakt så länge man är oduglig i Inter. Han är inte bra offensivt och minimum för en ytterback är att klara det defensiva spelet (tex evra juve) men nagatomo tillför inget bra för Inter.

Juventus har hernanes som blandar och ger (mestadels skit) som reserv nu när marchisio är skadad. Nu har vi Pjanic som kommer ta den rollen i 3-5-2, så fort Marchisio är tillbaka kommer han nog i första hand agera två vägs mittfältare och behöver Pjanic vila eller är skadad så tar Marchisio jobbet som regista vilket han gör med bravur.

Jag är med dig. Potentialen i Jovetic och Perisic är ändå hög.

En Banega är bättre än ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in