Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Ett motståndarlag har en märkbart svag försvarskant. Vårt lag spelar 4-2-3-1, alltså bara två ytterspelare på vardera kant. 2 mot 2. Här vill man skapa numerära övertag. Varför då spela 2-2 på kanterna? Varje gång boll går ut mot vår ytterfältare på berörd kant, skjut då hela mittfältet ett steg åt sidan så att närmaste innerfältare går ut i överlappsläge samtidigt som ytterback fyller på offensivt. 3 mot 2, i bästa fall 3 mot 1,5.
Intressant att diskutera taktik. Här vet jag dock inte riktigt om jag är med på hur du tänker. Menar du innan match eller i halvtidssnack? Givetvis ska man studera vad som är andra lagets svagheter sett till spelsättet, samt analysera på vilket sätt de är sårbara. Däremot tror jag inte alls på att försöka ringa in någon enskild spelare som svag punkt som man ska lägga upp taktiken efter.
Om en spelare är dålig i match efter match så kommer han troligtvis petas. Om han varit dålig i senaste matchen kan han lika gärna spela upp sig när han möter ditt lag. Samma sak om någon inleder matchen dåligt. Antingen spelar han upp sig eller byts ut. Det där får spelarna på plan själva känna av, jag tycker inte tränaren under match ska gå in & peta för mycket. I halvtid kan man ju trycka på det, men det troliga är att motståndarna ändå försöker täppa till där det läcker.
Om ytterbacken har defensiva brister så har han sannolikt offensiva kvaliteter. Då kommer du ändå få göra överflyttning åt den kanten eftersom du måste försvara mer där. Så då har du redan folk där när du erövrar boll. För man spelar väl knappast med en ytterback som är usel både framåt & bakåt. Skulle han vara så usel så visar det sig säkert att han blivit petad när du får se deras laguppställning, så är din matchplan förstörd.
Jag tror absolut mer på att spela varierat. Om ett lag har en så dålig ytterback så är sannolikt inte den andre ytterbacken någon höjdare heller. Så stor skillnad tror jag inte det är på deras kanter. Belgien tex, gjorde ingen höjdarinsats mot Wales. Jag tror inte att deras förlust berodde på att de tvingades göra ändringar i försvaret. Inte enbart i alla fall.