2016-07-07, 21:06
Medlem
Bruno Alves var riktigt bra i semifinalen mot Wales. Det är uppenbart att han blir en förstärkning för Serie A i allmänhet och Cagliari synnerhet. Inte minst kan han fylla tomrummet efter Conti med sin fysiska och tuffa spelstil.

Ytterligare en god nyhet är att Rastelli konstaterat att 4-3-1-2 är i Cagliaris DNA. Han har velat en hel del under förra säsongen i Serie B, där jag kritiserat honom för att inte ha en klar spelidé. Men nu verkar han ha beslutat sig för att köra på den klassiska uppställningen med en trequartista. Mi piace.
Citera
2016-07-07, 22:56
Medlem
23 offer i Dhaka för några dagar sedan, varav 18 utlänningar och varav 9 var italienare. De kommer nu hem till Italien där man konstaterar att de blivit torterade och mutilerade.

Och det finns de i regeringen som tycker att detta visar på vikten av att kunna koranen, eftersom det var sättet som terroristerna valde sina offer. Det är alltså inte endast svenska politiker som är pissarslen och förrädare. Ett av offren hade kunnat få löpa eftersom han var en lokal muslim, men han ville inte överge sina utländska vänner...

Eftersom jag inte följer svenska media har jag inte så stor koll på om detta varit den största nyheten de senaste tiderna eller om den slagits ut av de lokala attackerna på festivaler och dylikt.

Oavsett så visar det kanske på vad media koncentrerar sig på. Jag läser några tidningar från Sardinien, varav en skickas hem till mig i pappersformat. Förutom Dhaka så är den stora nyheten där såklart Bruno Alves insats i semifinalen mot Wales, där en av hans uppgifter var att ta hand om Bales.

Tillsammans med den dugliga Padoin förstärker han Cagliari, samtidigt som klubben har säkrat och förlängt med de viktigaste spelarna. Det ser bra ut rent sportsligt, och dessutom framskider planerna på den nya arenan. Till skillnad mot Cellino-tiden så är det dock inte i kamp mot politiker och alla, utan man har förankrat det hos de som har makt. Bra eller dåligt? Bra om man vill få saker gjort, dåligt för pissarslen ska fan inte tro de kan stoppa någon som har rätt.

Frågan kvarstår dock var de kan spela under tiden som arenan byggs. Förhoppningsvis blir det i eller i närheten av Cagliari...

Och låt mig återigen påminna om att Cagliaris emblem pryds av fyra avhuggna muslimska piraters huvuden...
Senast redigerad av Brille68 2016-07-07 kl. 22:59.
Citera
2016-07-07, 23:50
Medlem
Snabbkoll utan att riktigt faktagranska angående hemmafördel. Jag kollade upp VM där man vunnit titlar utanför sitt egna land:

Brasilien 5
Tyskland 3
Italien 3
Uruguay 1
Argentina 1
Spanien 1

Och några av dessa har tagits i skitländer som inte kunde utmana typ Sydkorea/Japan, Sydafrika, USA och några syd/latin-amerikanska länder.

Oavsett så ser man då att det är tre länder som kan utmana dvs Brasilien, Tyskland och Italien. De andra gör sig inte besvär-

De Italienska titlarna har kommit i Frankrike, Spanien och Tyskland.

Och låt oss även konstatera att de genomkorrupta FIFA och UEFA inte gett Italien ett mästerskap sedan 1990.
Citera
2016-07-08, 00:33
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ett motståndarlag har en märkbart svag försvarskant. Vårt lag spelar 4-2-3-1, alltså bara två ytterspelare på vardera kant. 2 mot 2. Här vill man skapa numerära övertag. Varför då spela 2-2 på kanterna? Varje gång boll går ut mot vår ytterfältare på berörd kant, skjut då hela mittfältet ett steg åt sidan så att närmaste innerfältare går ut i överlappsläge samtidigt som ytterback fyller på offensivt. 3 mot 2, i bästa fall 3 mot 1,5.

Intressant att diskutera taktik. Här vet jag dock inte riktigt om jag är med på hur du tänker. Menar du innan match eller i halvtidssnack? Givetvis ska man studera vad som är andra lagets svagheter sett till spelsättet, samt analysera på vilket sätt de är sårbara. Däremot tror jag inte alls på att försöka ringa in någon enskild spelare som svag punkt som man ska lägga upp taktiken efter.

Om en spelare är dålig i match efter match så kommer han troligtvis petas. Om han varit dålig i senaste matchen kan han lika gärna spela upp sig när han möter ditt lag. Samma sak om någon inleder matchen dåligt. Antingen spelar han upp sig eller byts ut. Det där får spelarna på plan själva känna av, jag tycker inte tränaren under match ska gå in & peta för mycket. I halvtid kan man ju trycka på det, men det troliga är att motståndarna ändå försöker täppa till där det läcker.

Om ytterbacken har defensiva brister så har han sannolikt offensiva kvaliteter. Då kommer du ändå få göra överflyttning åt den kanten eftersom du måste försvara mer där. Så då har du redan folk där när du erövrar boll. För man spelar väl knappast med en ytterback som är usel både framåt & bakåt. Skulle han vara så usel så visar det sig säkert att han blivit petad när du får se deras laguppställning, så är din matchplan förstörd.

Jag tror absolut mer på att spela varierat. Om ett lag har en så dålig ytterback så är sannolikt inte den andre ytterbacken någon höjdare heller. Så stor skillnad tror jag inte det är på deras kanter. Belgien tex, gjorde ingen höjdarinsats mot Wales. Jag tror inte att deras förlust berodde på att de tvingades göra ändringar i försvaret. Inte enbart i alla fall.
Citera
2016-07-08, 14:30
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag är med dig. Potentialen i Jovetic och Perisic är ändå hög.

En Banega är bättre än ingen.

Helt klart en uppgradering med Banega det säger jag inget annat om. Som du säger problemet med Inter förra säsongen var brist på kreativitet på mittfältet, någon som kan hålla i boll och slå smörpassningar, diktera tempot m.m. alla dessa egenskaper bör väl Banega ha. Har inte jättekoll hur utvecklad han är på alla dessa områden dock. Alldeles för sterilt mittfält förra säsongen.

Perisic var riktigt bra sista delen av säsongen i Inter, där kom han upp i nivå. Perisic, Icardi, Jovetic där framme har alla förutsättningar för att lyckas. Eder är han kvar i Inter? Såg tendenser nu i EM att han kan blixtra till och gör det riktigt bra, tyvärr allt för sällan. Isåfall har Inter en en bra backup för jovetic och perisic.

Inter lider fortfarande av ytterbacksproblem om de inte löser det denna sommar. D´ambrosio är godkänt med nagatomo under all kritik. Värre blir det vid skador när det endast är ambrosio som gör det ok. Finns liksom inga spelare att fylla i luckorna som kan bli på ytterbackspositionerna.
Citera
2016-07-08, 15:40
Avslutad
Bielsa i Lazio är spännande!

Oj, var, menade jag.
Citera
2016-07-08, 17:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Inter lider fortfarande av ytterbacksproblem om de inte löser det denna sommar. D´ambrosio är godkänt med nagatomo under all kritik. Värre blir det vid skador när det endast är ambrosio som gör det ok. Finns liksom inga spelare att fylla i luckorna som kan bli på ytterbackspositionerna.

Man har dock spelare som kan ta ytterbackspositioner. Kvalitativt finns såklart frågetecken men numerärt så har man absolut kandidater. Inter behöver knappast rota i panik bland juniorerna vid skador på ytterbackar. 11 etablerade backar har man varav ett flertal är ytterbackar, & flera av mittbackarna i truppen kan mycket väl kliva ut på kanten. Dessutom två mittfältare som kan gå ner på ytterback. Där finns folk som kan fylla luckorna.
Citera
2016-07-08, 21:36
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fullständigt lysande, och jag kan nog återkomma till den fler gånger.

En bok som jag inte hade valt, men som jag respekterar något vansinnigt. Jag föredrar anekdoter och historier. Man kan få in en hel del spelmässigt i sammanhanget, men det måste vara en historia för att fånga mitt intresse...

Nu har jag fått upp ångan i mitt läsande igen. Det tog lite tid som vanligt, men det finns alldeles för många böcker jag vill läsa... Nu har jag gått på semester och jag har börjat på Ancelotti's Quiet Leadership. Sen väntar en gammal och förhoppningsvis goding, Nils Liedholm - Söndagens Hjälte. Calcion har tagit över, jag borde läsa klart William Gibson nu när jag är i form. Men det kan jag ta till hösten...
Citera
2016-07-08, 22:02
Medlem
myskankans avatar
Gilardino och Maccarone tillsammans nästa säsong. Jag trodde att jag skulle släppa Empoli när Rugani lämnade, men dom fortsätter att lura in mig. Sen finns nu Pasqual på vänsterkanten som kan slå lite fina inlägg. Samponara är kvar, kreativitet centralt.

Men det är inte bara gamla gubbar som har flyttat till Empoli. I försvaret så har man lånat Dimarco, som ska spela U-19 EM för Italien. Sen har Empoli också lånat in Tello på mittfältet, han som gjorde det vansinnigt fina målet för Cagliari förra säsongen.

Det har verkligen varit underhållande att se Empoli i sin senaste Serie A vända, jag hoppas att dom kan göra något liknande nästa år igen.
Citera
2016-07-08, 22:07
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Bielsa i Lazio är spännande!

Oj, var, menade jag.

Nu följer jag inte Lazio så noga, men tvekar Simone Inzaghi? Lotito måste sätta en tränare snabbare än nu.
Citera
2016-07-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Gilardino och Maccarone tillsammans nästa säsong. Jag trodde att jag skulle släppa Empoli när Rugani lämnade, men dom fortsätter att lura in mig. Sen finns nu Pasqual på vänsterkanten som kan slå lite fina inlägg. Samponara är kvar, kreativitet centralt.

Men det är inte bara gamla gubbar som har flyttat till Empoli. I försvaret så har man lånat Dimarco, som ska spela U-19 EM för Italien. Sen har Empoli också lånat in Tello på mittfältet, han som gjorde det vansinnigt fina målet för Cagliari förra säsongen.

Det har verkligen varit underhållande att se Empoli i sin senaste Serie A vända, jag hoppas att dom kan göra något liknande nästa år igen.

Med Big Mac och Gilardino blir de per definition sevärda.

Allt tyder på att Serie A trappar upp ett steg eller två. Inter bygger något, och framförallt kan Milan äntligen kanske spendera stora pengar på stora spelare. Serie A behöver Milano-lagen!

Det kan bli en fantastisk mercato, och därmed en stor säsong.
Citera
2016-07-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
...
...

Mitt fokus är såklart Cagliari. När man kollar på italienska wiki, så ser man senaste laget för U19 dvs i november. Och det är endast två spelare som man kan klicka vidare på; Pazzela i Palermo och Barella i Cagliari:

https://it.wikipedia.org/wiki/Nazionale_Under-19_di_calcio_dell%27Italia#Rosa_attuale

Barella har spelat i alla ungdomslandslag sedan U15. Är född 1997 men gjorde tre matcher i Serie A redan 2014/2015. Har kontrakt med Cagliari tills 2020. Kan bli en stor spelare på den vackra ön. Viktigt att hålla fast vid de egna spelarna då man samtidigt har spelare med stor rutin i form av Storari, Bruno Alves, Padoin osv...

På tal om Tello; https://www.youtube.com/watch?v=qgXkI17S-bk&feature=player_detailpage#t=62 fantastiskt vackert mål.
Senast redigerad av Brille68 2016-07-08 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in