Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Hittar ingen entydig definition av begreppet och det används i flera olika sammanhang, så förklara gärna mer exakt vad du syftar på.
Skulle ta alldeles för lång tid att förklara men kort sagt:
- Trender: Intradag, Vecko, Långsiktigatrenden (månads/kvartal) (line of least resistance)
- Stöd och Motstånd
- Trendlinjer (momentum)
- Mönster/formationer
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
I Nordeatråden var du kritisk till att jag spekulerade i uppgång i Nordea, eftersom aktien enligt din uppfattning aktien ska ner (jag säger inte att det är fel). Nordea gick upp och jag plussade. I den här tråden framgår av mina tidigare inlägg att min senaste position var kort i OMX, vilket också var rätt. Just nu går mina tankar i att OMX borde kunna rekylera upp något.
Trodde du ville investera på långsikt i Nordea, men verkar som du bestämde dig för att göra en liten trade istället. Och tur var väl det? (bröt 67kr-stödet idag)
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Hur som helst, oavsett vad man anser på längre sikt så kan man på kort sikt ha en annan uppfattning och handla enligt den.
Håller med, det går nästan alltid hitta en anledning till köp och sälj på alla kursnivåer i alla värdepapper beroende på vilken tidshorrisont man har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Så jag tycker snarare det är du som är inne på spåret att gissa rätt framför att låta handeln följa marknadens nycker.
Beror väl på hur du definerar "gissa". Spekulerar, tradar, gamblar... gör bara vad price-action (exakt det som är "marknadens nycker" eller?) säger till mig att göra, samtidigt som jag kopplar bort mina åsikter, bias och känslor ur ekvationen.