2016-07-06, 19:51
Medlem
swimmingpools avatar
Har hört att folk som ska sluta röka kan få hjälp med hypnos. Då börjar man ju undra vad mer kan man bli hypnotiserad för.... Jag skulle gärna bli hjärntvättat att jag inte gillar sötsaker t.ex. Finns ju massa saker man skulle vilja/tycka istället för hur man beter sig nu.

Har även hört att inte alla hypnotiseras lika lätt. En del kanske är helt immuna mot det. Vad är det som gör att en del har lättare för att bli det, är dom mer korkade, eller mer känsliga, eller vad....
Citera
2016-07-06, 20:27
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Har hört att folk som ska sluta röka kan få hjälp med hypnos. Då börjar man ju undra vad mer kan man bli hypnotiserad för.... Jag skulle gärna bli hjärntvättat att jag inte gillar sötsaker t.ex. Finns ju massa saker man skulle vilja/tycka istället för hur man beter sig nu.

Har även hört att inte alla hypnotiseras lika lätt. En del kanske är helt immuna mot det. Vad är det som gör att en del har lättare för att bli det, är dom mer korkade, eller mer känsliga, eller vad....

Skall inte vara omöjligt...

Var en skeptiker ang hypnos för länge sedan... men när jag såg det utföras på folk omkring mig... så är jag inte skeptisk längre...

Varför det inte fungerar på alla är att hypnos är något du själv måste "tillåta" lite om man säger så... när jag kollade på det live så var det typ 8 av 10 som faktiskt "tillät" det... och det var typ 3 av 10 som faktiskt var väldigt tillåtande...

Men det kanske är svårare än så... jag vet att det fungerar, men undrar (har aldrig blivit det själv) om jag inte är lite för "spänd" för att det skall fungera på mig ändå...

Rent teoretiskt vet jag hur man gör...
Citera
2016-07-06, 23:46
Medlem
Hypnos är inget magiskt som många tror. Det är bara en väldigt djup avslappning, samma som du har precis innan du somnar. Vissa är mer mottagliga än andra. Om du ska få någon att skälla som en hund, då måste du göra en ganska lång urvalsprocess eftersom det fungerar på väldigt få. Precis som föregående skrev så är det viktigt att personen vill bli hypnotiserad också.

Jag var själv med vid en studie där man skulle bli hypnotiserad, men jag fick ingen effekt alls. Det var något med att hypnotisören försökte intala en att där var 3 röda bollar, när en egentligen var blå osv.

Edit: Som jag ser det så är hypnos väldigt likt placebobehandling. Om man tror på det och vill tillräckligt mycke så fungerar det. Man ska inte förringa effekten av placebo, den kan vara väldigt stor och hjälpa mot mycket som är psykiskt betingat.
Senast redigerad av Dogmatix 2016-07-07 kl. 00:02.
Citera
2016-07-07, 01:25
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag var själv med vid en studie där man skulle bli hypnotiserad, men jag fick ingen effekt alls.
Ville du inte att det skulle funka...?
Citera
2016-07-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ville du inte att det skulle funka...?

Som sagt, alla är inte mottagliga, och vissa kan behöva mycket längre tid på sig för att bli hypnotiserade än andra. Här satt vi i grupp på ganska obekväma stolar, kanske inte det mest optimala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in