Citat:
Tack för länkarna. Ja, jag har citerat ur "slagen dam" tidigare därifrån gällande NBs förehavanden mot sina kvinnor. Jag hittar inget just nu men återkommer givetvis isf. men det var i stora drag det jag skrev om. Skulle vilja höra en psykopats diskussioner gällande de här ämnena i ROS-programmet samt iaktta kroppsspråk och ögon...
Komponent 1 - kognitiva förvrängningar.
Komponent 2 - sunda och osunda mönster i relationer.
Komponent 3 - empati och offermedvetenhet.
Komponent 4 - känslor och deras effekt.
Komponent 5 - sexuellt avvikande fantasier och upphetsningsmönster.
Har inte hittat det jag menar men det gick ut på en tanke kring belöning - att typ inse att det gynnar psykopaten själv. Bestraffning hjälper inte ett dugg, kan väl snarare öka suget efter vedergällning och aggressioner. Vädja till samvete funkar inte för det finns inget och samma sak med empati.
Det handlar väl om att utgå från personlighetsstörningen som inte är föränderlig.
Påminner om hunddressyr, kanske kennelklubben kan hjälpa till. Ett klick och en godis vid rätt manöver. Beröm gynnar väl grandiositeten. Duuuktig pojke, så fiiin.
Skämt åsido finner jag att det är åt rätt håll och blir win win i långa loppet.
A small step for the psychopath, a gigant leap for mankind.
Samma sak om vederbörande är den som "styr" terapin - att verksamheten utgår från hans person... att det finns en vinstvinning, nåt av värde för den egna personen i det hela. Problemet med en psykopat är väl själva likgiltigheten för andra, höjer knappt ett ögonbryn om andra kommer till skada, ihop med att denne ser sig som förmer. Typ att välja rätt utitfrån ett samhällsperspektiv - då det i slutändan gynnar honom själv att inte åka fast och förlora status, jobbet eller bli inlåst.
Vill de vara en alfahanne kan de väl vara det på ett smidigt och gynnsamt sätt. En chef lär stöta på patrull om denne står med piskan då det givetvis inte är rätt väg till smidigt ledarskap. Med vissa personer kring sig åker denna ut med badvattnet - även om vederbörande försöker kompensera med behjärtansvärda engagemang och verkar söt utåt. Se på kapten Klänning.
Det kräver förvisso en skopa intellekt hos klienten.
Psykopater tror att känslor dimmar intellektet men de missar målet i sluttampen och vet egentligen inte riktigt vad det beror på.. utöver att det är en slitsam tillvaro att inte vara naturlig.
Nyckeln ligger ligger snarare i empatin, via föreställnings- och inlevelseförmågan. Däri finns faktiskt genomskådningsegenskaper också.
En balanserad hjärna - intellekt ihop med balanserade känslor - är nog snarare nyckeln till ultimat framgång (EQ).
. och om han nu tycker att alla andra är trash, han sitter på sin förhöjda position i evolutionen och anser sig förmer så må det väl vara hänt:
Bara han inte skadar andra levande varelser. Det är huvudmålet.
Komponent 1 - kognitiva förvrängningar.
Komponent 2 - sunda och osunda mönster i relationer.
Komponent 3 - empati och offermedvetenhet.
Komponent 4 - känslor och deras effekt.
Komponent 5 - sexuellt avvikande fantasier och upphetsningsmönster.
Har inte hittat det jag menar men det gick ut på en tanke kring belöning - att typ inse att det gynnar psykopaten själv. Bestraffning hjälper inte ett dugg, kan väl snarare öka suget efter vedergällning och aggressioner. Vädja till samvete funkar inte för det finns inget och samma sak med empati.
Det handlar väl om att utgå från personlighetsstörningen som inte är föränderlig.
Påminner om hunddressyr, kanske kennelklubben kan hjälpa till. Ett klick och en godis vid rätt manöver. Beröm gynnar väl grandiositeten. Duuuktig pojke, så fiiin.
Skämt åsido finner jag att det är åt rätt håll och blir win win i långa loppet.
A small step for the psychopath, a gigant leap for mankind.
Samma sak om vederbörande är den som "styr" terapin - att verksamheten utgår från hans person... att det finns en vinstvinning, nåt av värde för den egna personen i det hela. Problemet med en psykopat är väl själva likgiltigheten för andra, höjer knappt ett ögonbryn om andra kommer till skada, ihop med att denne ser sig som förmer. Typ att välja rätt utitfrån ett samhällsperspektiv - då det i slutändan gynnar honom själv att inte åka fast och förlora status, jobbet eller bli inlåst.
Vill de vara en alfahanne kan de väl vara det på ett smidigt och gynnsamt sätt. En chef lär stöta på patrull om denne står med piskan då det givetvis inte är rätt väg till smidigt ledarskap. Med vissa personer kring sig åker denna ut med badvattnet - även om vederbörande försöker kompensera med behjärtansvärda engagemang och verkar söt utåt. Se på kapten Klänning.
Det kräver förvisso en skopa intellekt hos klienten.
Psykopater tror att känslor dimmar intellektet men de missar målet i sluttampen och vet egentligen inte riktigt vad det beror på.. utöver att det är en slitsam tillvaro att inte vara naturlig.
Nyckeln ligger ligger snarare i empatin, via föreställnings- och inlevelseförmågan. Däri finns faktiskt genomskådningsegenskaper också.
En balanserad hjärna - intellekt ihop med balanserade känslor - är nog snarare nyckeln till ultimat framgång (EQ).
. och om han nu tycker att alla andra är trash, han sitter på sin förhöjda position i evolutionen och anser sig förmer så må det väl vara hänt:
Bara han inte skadar andra levande varelser. Det är huvudmålet.
I grund och botten är ju beteendeperspektivet källan till det som idag heter kriminalvård och förr kort och gott fängelsestraff. Vi befinner oss med andra ord inom behaviorismens domän så kennelmetaforen är inte alls avlägsen från Pavlovs hundar till dagens beteendekunskap med hörnstenarna psykologi och pedagogik.
Det finns spaltmeter att hämta på nätet och jag kan för den otålige rekommendera powerpointen
http://www.mattliden.fi/gym/images/fbfiles/files/Instrumentell_betingning.ppt
För den som vill ha lite mer att bita i har Wikipedia en ganska heltäckande länk om inärning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inl%C3%A4rning.
Jag tror också att den stora utmaningen ligger i att hitta en positiv förstärkning/betingning men hur göra med en psykopat av NBs kaliber. Utgångspunkten är sannolikt ROS-programmet och en beteendeanalys utifrån de komponenter du nämner. Vi vet ju inte riktigt på vilken kognitiv nivå Nerijus befinner sig men vi vet att teamet kring honom behöver avancerad handledning som även inkluderar internationella erfarenheter.
Senast redigerad av arkmike 2016-07-06 kl. 17:11.
Senast redigerad av arkmike 2016-07-06 kl. 17:11.