2016-07-06, 17:02
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för länkarna. Ja, jag har citerat ur "slagen dam" tidigare därifrån gällande NBs förehavanden mot sina kvinnor. Jag hittar inget just nu men återkommer givetvis isf. men det var i stora drag det jag skrev om. Skulle vilja höra en psykopats diskussioner gällande de här ämnena i ROS-programmet samt iaktta kroppsspråk och ögon...
Komponent 1 - kognitiva förvrängningar.
Komponent 2 - sunda och osunda mönster i relationer.
Komponent 3 - empati och offermedvetenhet.
Komponent 4 - känslor och deras effekt.
Komponent 5 - sexuellt avvikande fantasier och upphetsningsmönster.

Har inte hittat det jag menar men det gick ut på en tanke kring belöning - att typ inse att det gynnar psykopaten själv. Bestraffning hjälper inte ett dugg, kan väl snarare öka suget efter vedergällning och aggressioner. Vädja till samvete funkar inte för det finns inget och samma sak med empati.
Det handlar väl om att utgå från personlighetsstörningen som inte är föränderlig.
Påminner om hunddressyr, kanske kennelklubben kan hjälpa till. Ett klick och en godis vid rätt manöver. Beröm gynnar väl grandiositeten. Duuuktig pojke, så fiiin.
Skämt åsido finner jag att det är åt rätt håll och blir win win i långa loppet.
A small step for the psychopath, a gigant leap for mankind.

Samma sak om vederbörande är den som "styr" terapin - att verksamheten utgår från hans person... att det finns en vinstvinning, nåt av värde för den egna personen i det hela. Problemet med en psykopat är väl själva likgiltigheten för andra, höjer knappt ett ögonbryn om andra kommer till skada, ihop med att denne ser sig som förmer. Typ att välja rätt utitfrån ett samhällsperspektiv - då det i slutändan gynnar honom själv att inte åka fast och förlora status, jobbet eller bli inlåst.
Vill de vara en alfahanne kan de väl vara det på ett smidigt och gynnsamt sätt. En chef lär stöta på patrull om denne står med piskan då det givetvis inte är rätt väg till smidigt ledarskap. Med vissa personer kring sig åker denna ut med badvattnet - även om vederbörande försöker kompensera med behjärtansvärda engagemang och verkar söt utåt. Se på kapten Klänning.
Det kräver förvisso en skopa intellekt hos klienten.

Psykopater tror att känslor dimmar intellektet men de missar målet i sluttampen och vet egentligen inte riktigt vad det beror på.. utöver att det är en slitsam tillvaro att inte vara naturlig.
Nyckeln ligger ligger snarare i empatin, via föreställnings- och inlevelseförmågan. Däri finns faktiskt genomskådningsegenskaper också.
En balanserad hjärna - intellekt ihop med balanserade känslor - är nog snarare nyckeln till ultimat framgång (EQ).

. och om han nu tycker att alla andra är trash, han sitter på sin förhöjda position i evolutionen och anser sig förmer så må det väl vara hänt:
Bara han inte skadar andra levande varelser. Det är huvudmålet.

I grund och botten är ju beteendeperspektivet källan till det som idag heter kriminalvård och förr kort och gott fängelsestraff. Vi befinner oss med andra ord inom behaviorismens domän så kennelmetaforen är inte alls avlägsen från Pavlovs hundar till dagens beteendekunskap med hörnstenarna psykologi och pedagogik.
Det finns spaltmeter att hämta på nätet och jag kan för den otålige rekommendera powerpointen
http://www.mattliden.fi/gym/images/fbfiles/files/Instrumentell_betingning.ppt

För den som vill ha lite mer att bita i har Wikipedia en ganska heltäckande länk om inärning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inl%C3%A4rning.

Jag tror också att den stora utmaningen ligger i att hitta en positiv förstärkning/betingning men hur göra med en psykopat av NBs kaliber. Utgångspunkten är sannolikt ROS-programmet och en beteendeanalys utifrån de komponenter du nämner. Vi vet ju inte riktigt på vilken kognitiv nivå Nerijus befinner sig men vi vet att teamet kring honom behöver avancerad handledning som även inkluderar internationella erfarenheter.
Senast redigerad av arkmike 2016-07-06 kl. 17:11.
2016-07-06, 19:07
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sluta ljug och överdriv nu. NB har inte misshandlat sin fru (IB), han försökte i fyllan men hon varnade honom och han la ner dom tankarna (enlig enligt henne själv). Hans bror påstod också att han varit våldsam (vad nu det innebär) mot sin ex fru som han har dottern tillsammans med, inget bekräftat. Han har ju inte efter skillsmässan skapat några problem för henne eller sin dotter som det verkar.

Slagsmål i ungdommen, skulle det vara ovanligt eller ett tecken på något? Hur många svenska män tror du någon gång har slagits i ungdommen? Det är då snarare mesen som senare får spader och dödar.

Lite fakta nedan från förhör istället för fabler.

FL - Hur är Nerijus i sättet, hur upplever du honom
IB - Omtänksam och snäll. Svårt att beskriva, jag älskar honom
FL - Blir han arg ibland
IB - Ja det blir alla
FL - Hur blir han då
IB - Börjar skrika men det går över fort.
FL - Vi förstår, innan den här söndagen har du varit rädd för Nerijus
IB - Nej han kunde avreagera sig då o då
FL - Har han aldrig slagit dig
IB - Han försökte en gång men jag sa att han kommer aldrig se mig om det upprepas
FL - Brukar han bestämma hemma
IB - Ja han säger att mannen är huvudperson i familjen
FL - Bestämmer han över sin bror
IB - Det vet jag inte, jag är inte säker att han ska vara ledare över oss

FL - Är din bror våldsam när det inte går om han vill?
AB - Ja, men jag har aldrig sett honom slå hustrun. När han är full så letar han efter anledningar att börja använda fula ord
FL - Du har alltså ingen koll på tiderna?
AB - Det kanske är dålig koll. Jag verkligen försöker att minnas alla tider.
Det är detta med klockan sex som har fastnat hos mig. Varför han har ljugit för mig i så fall?
FL - Varför ljuger han för dig?
AB - Jag vet inte. Han har aldrig ljugit för mig
FL - Trivs ni med arbetet?
AB - Ja. Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.
Sedan en sak jag inte gillar är att han tar åt äran för saker jag gör.
FL - Bestämmer Nerijus över dig?
AB - Ja
FL - Är du rädd för Nerijus?
AB - (nickar)
FL - Vad är du rädd för?
AB - Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom. Han hade druckit för mycket
och när orden kom igång… jag trodde att han skulle slå mig. Sedan dess jag försöker inte
blanda mig ihop med honom. På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då
skiljdes de åt.

FL - Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
AB - Ja
FL - Är han dömd för det?
AB - Jag tror inte det
FL - Mmm, mmm, eh hur har din relation till din bror sett ut över tid?
AB - Vi slåss inte med varandra, jag tror att han är hjälpsam, han hjälper mig
FL - Mmm, har det alltid varit så?
AB - Förut hade jag en sämre relation med honom, och det var då jag var yngre, då gick på en
yrkesinriktad gymnasieskola, fram tills idag så trodde jag att vi hade en bra relation

FL -Mmm, du säger att när det var sämre förr, bråkade ni då eller hur såg det ut då?
AB - Ja jag får nog påstå att när han var yngre så drack han mera, och han var kanske bara mer
aggressiv han ville visa vem han var, han hade några kamrater och han försökte liksom spela
tuff inför dom, men för, det var förr, men nu är allt okej, normalt

FL -Mmm, jag har läst tidigare förhör att han när han drack att han var ute och bråkade
mycket, att han sökte konflikter
AB - Det stämmer men det var då han var lite yngre, när han då levde tillsammans med sin första
fru
Innan du fortsätter med dina ömsinta beskrivningar av fina killen Nerijus som enligt dig är helt normal så kanske du bör friska upp minnet med lite läsning om hur det egentligen förhåller sig med den saken så det blir lite balans i tankegångarna;

"GÖTA HOVRÄTT
DOM
2016-02-08
Av de skäl som tingsrätten har redogjort för finns det i detta fall flera försvårande omständigheter.
Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt
motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka. Han har
dödat henne med direkt uppsåt (avsiktsuppsåt) och detta på ett snabbt och målmedvetet
sätt som bär tydlig prägel av en avrättning. Nerijus Bilevicius måste dessutom ha
agerat på ett särskilt förslaget sätt och ha haft all möjlighet att besinna sig innan har
genomförde sitt brott. Såvitt framkommit har Lisa Holm helt saknat möjlighet att
försvara sig mot angreppet. Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget
händelseförlopp, måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända
henne. Nerijus Bilevicius har gjort sig skyldig till ett lömskt angrepp på en plats som
vid tidpunkten varit förhållandevis ödslig och detta mot en person som måste ha varit
intet ont anande och som saknade alla möjligheter att komma undan. Omständigheterna
är enligt hovrättens mening synnerligen försvårande och påföljden bör bestämmas
till fängelse på livstid.

På de kläder som Lisa Holm hade på sig gjordes fynd av bl.a.
 Irina Bilevicienes DNA (+3) i en blandbild med Lisa Holms DNA på trosorna,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) i en blodbesudling vid vänster ficka framtill på
jeansen,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) och Lisa Holms DNA (+2) i en blandbild, i en
blodbesudling på avigsidan vid knäppningen framtill på jeansen,
 Nerijus Bilevicius DNA (+3) och Lisa Holms DNA (+3) i en blandbild i ett
område vid knäppningen på jeansen,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) och Lisa Holms DNA (+4) i en blandbild i ett
område på höger sida, upptill på avigsidan av träningsbyxorna,
 Nerijus Bilevicius DNA (+3) och Lisa Holms DNA (+4) i en blandbild i ett
område på höger sida, upptill på rätsidan av träningsbyxorna och
 Nerijus Bilevicius DNA (+1) och Lisa Holms DNA (+2) i en blandbild i ett
område på vänster sida, upptill på avigsidan av träningsbyxorna.

Som hovrätten tidigare har angett innebär redan det stora antalet DNA-spår från Nerijus
Bilevicius på Lisa Holms kläder att mycket talar för honom som gärningsman.
Lägger man till det förhållandet att flera av spåren avsatts på sådana ställen på kläderna
där man kan förvänta sig att hitta gärningsmannens DNA – t.ex. på insidan av
knäppningen på Lisa Holms neddragna jeans – talar detta naturligtvis ytterligare till
Nerijus Bilevicius nackdel. Än mindre utrymme för en alternativ gärningsman kvarstår
när man dessutom beaktar den omständigheten att flera av spåren utgörs av blodbesudlingar,
spår från vått blod.
Även om detta är något mindre besvärande för Nerijus Bilevicius, måste också understrykas
att hans DNA dessutom återfunnits på flera ställen i direkt anslutning till den
plats där Lisa Holm dödades. Hovrätten pekar i detta sammanhang särskilt på blodbesudlingen
på röret där Lisa Holm hängdes upp."
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-06 kl. 19:12.
2016-07-06, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
I grund och botten är ju beteendeperspektivet källan till det som idag heter kriminalvård och förr kort och gott fängelsestraff. Vi befinner oss med andra ord inom behaviorismens domän så kennelmetaforen är inte alls avlägsen från Pavlovs hundar till dagens beteendekunskap med hörnstenarna psykologi och pedagogik.
Det finns spaltmeter att hämta på nätet och jag kan för den otålige rekommendera powerpointen
http://www.mattliden.fi/gym/images/fbfiles/files/Instrumentell_betingning.ppt

För den som vill ha lite mer att bita i har Wikipedia en ganska heltäckande länk om inärning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inl%C3%A4rning.

Jag tror också att den stora utmaningen ligger i att hitta en positiv förstärkning/betingning men hur göra med en psykopat av NBs kaliber. Utgångspunkten är sannolikt ROS-programmet och en beteendeanalys utifrån de komponenter du nämner. Vi vet ju inte riktigt på vilken kognitiv nivå Nerijus befinner sig men vi vet att teamet kring honom behöver avancerad handledning som även inkluderar internationella erfarenheter.
Hahaha - du har så rätt, jag hade inte en tanke på Pavlovs voffsingar, men for givetvis efter behavorismen, tack för den.
Oavsett om empatin blir artificiell så är det tvärtom målet och inte själva resan i fokus: Behave. Be kind. And the winner is.... tada... both.
Nu är krim.vården givetvis medvetna om att de här med grova personlighetsstörningar inte ska sitta i grupp, då det blir en tipscentral snarare, så det handlar om individuellt.
Internationellt har som sagt FBI stor erfarenhet från intervjuer och förhör med denna sort, så vad det beträffar terapeuters möten med klient bör det oavsett kunna ge bra vägledning för interaktion. Eller förhörsledare. Hur långt fram de är på den fronten vet jag inte.
Behandlingsmässigt verkar det värre gällande fullblods och de flesta ska väl inte ens släppas lös over there.
Så vad skapar det? Ordning och reda i fängelset samt icke grundlurad personal. Alltid nåt.
Sen tror jag det finns en klick som det är verksamt på som sagt och speciellt vid ung kriminalitet, att de fångas tidigt. Men intressant är det och jag tror att det handlar att utgå från individen själv och dennes förutsättningar - för en viss målsättning:

Möt människan där hon befinner sig.

Läste nyss siffor från Storbritannien som ändå är rätt välbefolkat. 1% av befolkningen anses vara psykopater, 30% av fängelsets kunder är psykopater. Säger en del hur en liten grupp gör mycket skada.
Senast redigerad av develi 2016-07-06 kl. 20:20.
2016-07-06, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Sluta ljug och överdriv nu. NB har inte misshandlat sin fru (IB), han försökte i fyllan men hon varnade honom och han la ner dom tankarna (enlig enligt henne själv). Hans bror påstod också att han varit våldsam (vad nu det innebär) mot sin ex fru som han har dottern tillsammans med, inget bekräftat. Han har ju inte efter skillsmässan skapat några problem för henne eller sin dotter som det verkar.
Jag ljuger inte ett dugg och grundkursen del 1 i ROS rekommenderas gällande kognitiv förvrängning.
Du försöker försköna varenda jävla sak med NB som ÄR ett negativt personlighetsdrag. Du förminskar och du omskriver.
Eller så har du mycket svårt att utläsa text, läser bokstavligt och och missar sammanhang. Därav blir slutledningsförmågan för din del allt som oftast väldigt svag.

Häng nu med, ärthjärna:
1. NB uppges ha provocerat fram slagsmål medvetet som ung.
2. NB trakasserar sin fru på fyllan. NB har slagit henne så hårt att det påminner om slag från en karl. På knä och han knuffar på henne med axeln i provokativt syfte.
3. NB uppges ha varit våldsam mot sin förra fru så att det ledde till skilsmässa. Tror du i ditt stilla sinne att VÅLDSAM har en annan innebörd?
4. NB har försökt slå sin fru. Hon AVVÄRJDE slaget och hotade med skilsmässa.

Han har med andra ord gått så långt att HON fick stoppa slaget och hota med att samma sak som redan skett - skilsmässa från exfrun - skulle ske.

Slutsats:
Han ÄR våldsam på fyllan. Han slår, puttar och är provokativ mot sin fru. Han har försökt slå ner Irina och fan vet vad han gjort mer - för sådana damer har en tendens att FÖRMINSKA händelser. Varför tänker jag inte fördjupa mig i för du verkar inte vara mottaglig.

Lägg därtill att Irina anser att NBs bror ÄR trovärdig, att hon inte tror att han ens kan ljuga.

Edit.
Ta till dig domslut eller riskbedömning i första hand. NB har utövat sexuellt våld som mynnade i mord på Lisa - en ung kvinna. Sätt detta i centrum när du ska se mönster och riskfaktorer. Lycka till.
Senast redigerad av develi 2016-07-06 kl. 19:59.
2016-07-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var inte slump att det anvädes tejp från två tejprullen.

Det stämmer. Det är en de saker som lämnats oanalyserade av två domstolar ( förutom av de korkade och fega utredarna).
2016-07-06, 20:30
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det stämmer. Det är en de saker som lämnats oanalyserade av två domstolar ( förutom av de korkade och fega utredarna).

Utveckla varför det inte var någon slump att man använde två tejprullar du som vet.
Du har fortfarande inte talat om vad du har för utbildning och kunnande som gör
at du kan ifrågasätta polisens, åklagarens och domstolarna arbete.
Du måste ju vara professor allra minst eftersom du kan kalla dom korkade och fega.
Sen saknar vi också ditt eget händelseförlopp över vad som egentligen hände Lisa.
NB är ju oskyldig så då ber vi om namnet på den verklige mördaren.
Tack på förhand...skrattkramp....
2016-07-06, 20:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag ljuger inte ett dugg och grundkursen del 1 i ROS rekommenderas gällande kognitiv förvrängning.
Du försöker försköna varenda jävla sak med NB som ÄR ett negativt personlighetsdrag. Du förminskar och du omskriver.
Eller så har du mycket svårt att utläsa text, läser bokstavligt och och missar sammanhang. Därav blir slutledningsförmågan för din del allt som oftast väldigt svag.

Häng nu med, ärthjärna:
1. NB uppges ha provocerat fram slagsmål medvetet som ung.
2. NB trakasserar sin fru på fyllan. NB har slagit henne så hårt att det påminner om slag från en karl. På knä och han knuffar på henne med axeln i provokativt syfte.
3. NB uppges ha varit våldsam mot sin förra fru så att det ledde till skilsmässa. Tror du i ditt stilla sinne att VÅLDSAM har en annan innebörd?
4. NB har försökt slå sin fru. Hon AVVÄRJDE slaget och hotade med skilsmässa.

Han har med andra ord gått så långt att HON fick stoppa slaget och hota med att samma sak som redan skett - skilsmässa från exfrun - skulle ske.

Slutsats:
Han ÄR våldsam på fyllan. Han slår, puttar och är provokativ mot sin fru. Han har försökt slå ner Irina och fan vet vad han gjort mer - för sådana damer har en tendens att FÖRMINSKA händelser. Varför tänker jag inte fördjupa mig i för du verkar inte vara mottaglig.

Lägg därtill att Irina anser att NBs bror ÄR trovärdig, att hon inte tror att han ens kan ljuga.

Edit.
Ta till dig domslut eller riskbedömning i första hand. NB har utövat sexuellt våld som mynnade i mord på Lisa - en ung kvinna. Sätt detta i centrum när du ska se mönster och riskfaktorer. Lycka till.
Fan vad du får hålla på och vara överdrivet pedagogisk och förklara och förklara om och om igen det självklara. Man undrar om det är problem med läsförståelsen eller varför ALLT bara rinner av dem, som att hälla vatten på en gås. Ändå får du gå ner till nivån "LÄTTLÄST" så att det ska gå fram.
Sen blir det kanske tyst en stund men snart börjar samma tjat om och om igen.
Är självklart att Nerijus visat aggressiva anlag som inte är ok, vilken karl slår sin fru? Vilken karl vill skrämma och hota sin fru med våld, vilken karl gör sin bror rädd så att han oftast tänker att det är bäst att hålla sig undan och det är bäst att aldrig argumentera emot.
Kräket styr ju de som är svagare fysiskt med sin lynnighet, sitt dåliga temperament och att de ska veta om att det finns risk för fysisk bestraffning - om han vill, för han kan ta sig den rätten.
Han sprider oro och rädsla och det är nog ingen i hans närhet som riktigt känner honom.
Det använder han emot dem, det ger honom fördel för det gör dem osäkra, rädda och lättstyrda.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-06 kl. 20:46.
2016-07-06, 20:43
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Hahaha - du har så rätt, jag hade inte en tanke på Pavlovs voffsingar, men for givetvis efter behavorismen, tack för den.
Oavsett om empatin blir artificiell så är det tvärtom målet och inte själva resan i fokus: Behave. Be kind. And the winner is.... tada... both.
Nu är krim.vården givetvis medvetna om att de här med grova personlighetsstörningar inte ska sitta i grupp, då det blir en tipscentral snarare, så det handlar om individuellt.
Internationellt har som sagt FBI stor erfarenhet från intervjuer och förhör med denna sort, så vad det beträffar terapeuters möten med klient bör det oavsett kunna ge bra vägledning för interaktion. Eller förhörsledare. Hur långt fram de är på den fronten vet jag inte.
Behandlingsmässigt verkar det värre gällande fullblods och de flesta ska väl inte ens släppas lös over there.
Så vad skapar det? Ordning och reda i fängelset samt icke grundlurad personal. Alltid nåt.
Sen tror jag det finns en klick som det är verksamt på som sagt och speciellt vid ung kriminalitet, att de fångas tidigt. Men intressant är det och jag tror att det handlar att utgå från individen själv och dennes förutsättningar - för en viss målsättning:

Möt människan där hon befinner sig.

Instämmer till hundra. Så är vi tillbaka till anknytningsfasen 🍼med en påse godis i handen 🍕
Ändamålet helgar medlen i rättsstatens tjänst.

Senast redigerad av arkmike 2016-07-06 kl. 21:08.
2016-07-06, 21:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Fan vad du får hålla på och vara överdrivet pedagogisk och förklara och förklara om och om igen det självklara. Man undrar om det är problem med läsförståelsen eller varför ALLT bara rinner av dem, som att hälla vatten på en gås. Ändå får du gå ner till nivån "LÄTTLÄST" så att det ska gå fram.
Sen blir det kanske tyst en stund men snart börjar samma tjat om och om igen.
Är självklart att Nerijus visat aggressiva anlag som inte är ok, vilken karl slår sin fru? Vilken karl vill skrämma och hota sin fru med våld, vilken karl gör sin bror rädd så att han oftast tänker att det är bäst att hålla sig undan och det är bäst att aldrig argumentera emot.
Kräket styr ju de som är svagare fysiskt med sin lynnighet, sitt dåliga temperament och att de ska veta om att det finns risk för fysisk bestraffning - om han vill, för han kan ta sig den rätten.
Han sprider oro och rädsla och det är nog ingen i hans närhet som riktigt känner honom.
Det använder han emot dem, det ger honom fördel för det gör dem osäkra, rädda och lättstyrda.
Ja, det r-e-p-e-t-a-t-i-v-a kommer som ett brev på posten. Likt förskönandet, omskrivningar, brist på faktaintag från sakkunnig.
Visst är det solklart. Förhören med brodern OCH Irinas (högst troligen selektiva erkännande) stämmer väl in i bilden på vad som sen skett gällande våld mot kvinna som sen utmynnade i mord.

Absolut inget varken ska eller bör omskrivas. Det är flertal riskfaktorer som framträder så det behövs inte att nån träder fram som "bevisning" och berättar om Nerijus Den Förskräckliges tidigare beteende för att skönja ett mönster.
Däremot vore det intressant. Mycket intressant till och med då det är en udda avart - speciellt i lilla landet lagom - även om det givetvis förekommer (och tyvärr) överfallsmord, mord eller våldtäkter och sexuell sadism per år.
Klockren mening angående fetat. Makt och kontroll kallas det som samlat ord. Hört det nånstans förut?
Senast redigerad av develi 2016-07-06 kl. 21:44.
2016-07-06, 21:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Instämmer till hundra. Så är vi tillbaka till anknytningsfasen 🍼med en påse godis i handen 🍕
Ändamålet helgar medlen i rättsstatens tjänst.
Det slog mig att jag försöker beskriva den gode psykopaten. Den intelligente. Den smarte. Den som är värdig:
Den som tar sig fram i livet utan att ställa till oreda överallt.

Om de nu anser sig som det ultimata som skapats a la Darwinismen så bör de kolla inom sin egen grupp vad det beträffar ultimat framgång - och begripa att all framgång är i en interaktion.

No man is an Island.

Alltså. Flera besitter en hög grad intellekt. Kolla på forskaren som fotade sin hjärna och det visade sig att han själv var psykopat. Han får beundran. Han använder intellekt till nåt kreativt.
Framgång är absolut inte via våld. Översitteri. Hot. Några jävla Hitler, Idi Amin, Pol Pot fasoner.

Beauty is in the beholders eye.
2016-07-06, 21:41
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
......psykopater av Nerijus dignitet.

hur har du (arkmike) kommit fram till att Nejus är psykopat?
2016-07-06, 21:43
Medlem
vFoxs avatar
Citat:

Slagsmål i ungdommen, skulle det vara ovanligt eller ett tecken på något? Hur många svenska män tror du någon gång har slagits i ungdommen? Det är då snarare mesen som senare får spader och dödar.

Lite fakta nedan från förhör istället för fabler.

FL - Hur är Nerijus i sättet, hur upplever du honom
IB - Omtänksam och snäll. Svårt att beskriva, jag älskar honom
FL - Blir han arg ibland
IB - Ja det blir alla
FL - Hur blir han då
IB - Börjar skrika men det går över fort.
FL - Vi förstår, innan den här söndagen har du varit rädd för Nerijus
IB - Nej han kunde avreagera sig då o då
FL - Har han aldrig slagit dig
IB - Han försökte en gång men jag sa att han kommer aldrig se mig om det upprepas
FL - Brukar han bestämma hemma
IB - Ja han säger att mannen är huvudperson i familjen
FL - Bestämmer han över sin bror
IB - Det vet jag inte, jag är inte säker att han ska vara ledare över oss

FL - Är din bror våldsam när det inte går om han vill?
AB - Ja, men jag har aldrig sett honom slå hustrun. När han är full så letar han efter anledningar att börja använda fula ord
FL - Du har alltså ingen koll på tiderna?
AB - Det kanske är dålig koll. Jag verkligen försöker att minnas alla tider.
Det är detta med klockan sex som har fastnat hos mig. Varför han har ljugit för mig i så fall?
FL - Varför ljuger han för dig?
AB - Jag vet inte. Han har aldrig ljugit för mig
FL - Trivs ni med arbetet?
AB - Ja. Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.
Sedan en sak jag inte gillar är att han tar åt äran för saker jag gör.
FL - Bestämmer Nerijus över dig?
AB - Ja
FL - Är du rädd för Nerijus?
AB - (nickar)
FL - Vad är du rädd för?
AB - Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom. Han hade druckit för mycket
och när orden kom igång… jag trodde att han skulle slå mig. Sedan dess jag försöker inte
blanda mig ihop med honom. På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då
skiljdes de åt.

FL - Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
AB - Ja
FL - Är han dömd för det?
AB - Jag tror inte det
FL - Mmm, mmm, eh hur har din relation till din bror sett ut över tid?
AB - Vi slåss inte med varandra, jag tror att han är hjälpsam, han hjälper mig
FL - Mmm, har det alltid varit så?
AB - Förut hade jag en sämre relation med honom, och det var då jag var yngre, då gick på en
yrkesinriktad gymnasieskola, fram tills idag så trodde jag att vi hade en bra relation

FL -Mmm, du säger att när det var sämre förr, bråkade ni då eller hur såg det ut då?
AB - Ja jag får nog påstå att när han var yngre så drack han mera, och han var kanske bara mer
aggressiv han ville visa vem han var, han hade några kamrater och han försökte liksom spela
tuff inför dom, men för, det var förr, men nu är allt okej, normalt

FL -Mmm, jag har läst tidigare förhör att han när han drack att han var ute och bråkade
mycket, att han sökte konflikter
AB - Det stämmer men det var då han var lite yngre, när han då levde tillsammans med sin första
fru

intressanta citat, det ger en helt annan bild än "kvinnomisshandlare" m.m.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in