2016-07-06, 13:57
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Gruvhålet där BO hittades var i Rällingsberg. Där bor ju två äldre personer. Aldrig att de inte hört när gänget kom i bil och placerade BO i vattnet.
Hoppas inte det var det äldre paret som upptäckte vad som flöt i pölen.

Så kan man anta att BH visste att de inte var hemma? Det är ju ändå hennes väg hem till pappan.
Även om hon bodde på annan plats kan jag förmoda att hon åkte hem för att tigga lite pengar då och då.
Ursäkta mig om ni tagit upp detta tidigare.

Sen kan jag tänka mig att hennes dieseltjuvkompis/dadda var nog den som fick städa och skära?! kock som han är.

Har du nå efternamn på boende i närheten av fyndplatsen?
För jag fick ifo i pm att en K Å som är bekant med dom misstänkta bor i närheten av fyndplatsen.
Citera
2016-07-06, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kanske.

Kan ju också vara så enkelt att han har diabetes eller nåt, och med intyg från läkare kan han få sina läkemedel? Vet inte hur det funkar med mediciner i häktet, om det syns i dagboksbladet.
Skulle det handla om vanliga mediciner så tror jag inte att det tas upp annat än i samtal mellan MB och läkare/sjuksköterska.
Tror han kan vistas på psyket eller så har han skadat sig i häktet och psykiater har blivit kontaktad eller nåt i den stilen.
Citera
2016-07-06, 14:00
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Har du nå efternamn på boende i närheten av fyndplatsen?
För jag fick ifo i pm att en K Å som är bekant med dom misstänkta bor i närheten av fyndplatsen.
Jag sökte på Ratsit. Pappans Hinshyttan 147 är en bit längre bort på vägen https://www.ratsit.se/sok/person?vem=&var=r%C3%A4llingsberg
Citera
2016-07-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är för tidigt att kalla dem methsmurfar innan FUP har kommit ut. Vad för slags fara skulle hon vara i? Snönegrerna är ju häktade.

Häktade ja.
Så ingen akut fara, men du inser väl ändå faran i det långa loppet?
Citera
2016-07-06, 14:05
Medlem
emaptis avatar
Jag tycker också det låter underligt med "vederbörande läkare", minns inte att jag någonsin sett det, t ex Albin som mördade Kajsa i gävle fick väl tillbringa en del tid på psyk från början och jag minns inte att jag sett någon vederbörande läkare i de dokument som postades.

Kan han ha fått något anfall, psykbryt, blivit oregerlig? Jag tar det som att han förvaras på psyk.
Citera
2016-07-06, 14:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Tio misstänkta för inblandning. Jag uppfattar det som att en man född -79 är anhållen i sin frånvaro...

Citat:
En 30-årig kvinna från Dalarna anhölls igår, misstänkt för att ha känt till mordet i Långshyttan, men hållit tyst om det. Även en man i 35-årsåldern är anhållen, misstänkt för samma brott.
(...)
– Det framstår ju som att de har pratat vitt och brett om det. I och med att det är så många som är inblandade, ju fler som är inblandade i ett brott desto svårare är det att hålla det hemligt

Totalt är nu tio personer misstänkta för inbladning i det misstänkta mordet.

Fallet är unikt, enligt Dangardt.
http://www.dt.se/dalarna/hedemora/antalet-misstankta-vaxer-ytterligare-tva-anhallna-for-inblandning-i-langshyttemordet
Citera
2016-07-06, 14:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Jag tycker också det låter underligt med "vederbörande läkare", minns inte att jag någonsin sett det, t ex Albin som mördade Kajsa i gävle fick väl tillbringa en del tid på psyk från början och jag minns inte att jag sett någon vederbörande läkare i de dokument som postades.

Kan han ha fått något anfall, psykbryt, blivit oregerlig? Jag tar det som att han förvaras på psyk.
Det är det enda rimliga. Av åtta borde åtminstone, rent statistiskt, en bryta ihop av inlåsning och förhör...
Citera
2016-07-06, 14:09
Medlem
Reimers avatar
Det blir bara bättre och bättre det här fallet, FUP kommer att bli en fascinerande läsning, det är en sak som är säker.

Hur fan kan så många vara inblandade i mordet?
Citera
2016-07-06, 14:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det blir bara bättre och bättre det här fallet, FUP kommer att bli en fascinerande läsning, det är en sak som är säker.

Det kommer bli en mycket omfattande FUP, med massvis av sköna "hemma hos-bilder" och en mängd liknande och bitvis helt skruvade förhör. Bara att skissa på boken - Trans Dalarna Express
Citera
2016-07-06, 14:14
Medlem
FUP-12s avatar
Det slog mig att om lägger man samman tre informationsbitar som framkommit hittills, så kan man få fram ett tänkbart scenario.

1. Den första är att handlingarna till TR anger sträckan "Hysta korset och Rällingegruvan" som brottsplats, en sträcka på ca 15 km.

https://postimg.org/image/9wodi0hif/

2. Det andra är den - obekräftade - uppgiften i tråden att "oktetten" ska ha snackat om att något hände i bilen, oklart vad, men knivhugg har nämnts.

3. Den tredje biten är den formulering som DVW:s försvarare använde: DVW "drog sig tillbaka, backade ur och gick från platsen innan 'brottet påbörjades eller slutfördes'."

Lägger man samman dessa bitar kan man förställa sig att BO inte attackerades, kidnappades eller dödades inne i Borlänge, utan att hon lockades med att åka till Långshyttan under någon förevändning, och att det först någonstans efter Hystakorset inträffade något som gjorde att brottet "påbörjades". Eftersom brottsrubriceringen är mord - och inte brott mot griftefriden exempelvis - så betyder det också att hon troligtvis levde vid ankomsten till gruvhålet, där brottet "slutfördes".

Av kartan ser man också hur pass centralt gruvhålet i Rällinge ligger i förhållande till BH:s och Mats hemadresser. Såvida inte detta vattensjuka gruvhål är Dalarnas mest kända turistattraktion, så kan man gott dra slutsatsen att de som dumpade kroppen var bekanta med området.
Citera
2016-07-06, 14:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det kommer bli en mycket omfattande FUP, med massvis av sköna "hemma hos-bilder" och en mängd liknande och bitvis helt skruvade förhör. Bara att skissa på boken - Trans Dalarna Express

Exakt och nu kan vi göra en uppföljare på "Den sista färden" fast vi lär väl få byta ut banjoklinket mot nyckelharpor men annars så finns fan alla ingredienser klara.
Citera
2016-07-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

För det handlar om ett kompisgäng där alla (?) har fått låna pengar av den mördade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in