Citat:
Ursprungligen postat av
Pompripossan
Som jag har förstått det så har priserna på bostäder ökat på vårkanten för att sedan plana ut framåt sommaren och nu på senaste sjunka på hösten/vintern...
Men förklara gärna för mig om vad som skulle göra att priserna vänder upp igen...
vill påstå att utbudet kommer vara högt nu till höst då många besvikna säljare kommer annonsera ut igen samtidigt som dem mest behövande skaffade sig sitt nya boende innan amorteringskravet infördes!
Sammanfattningsvis lär vi få se en mer avvaktande marknad mellan parterna och därmed en sjunkande trend när det gäller priser!
Lick
Främst baserar jag uppgången på rekylen av den troliga dipp innan sommaren.
Dippen berodde på att många felaktigt trodde att de skulle bättre pris om de sålde innan amorteringskravet. Dessa personer försökte sälja innan införandet för att köpa när det dippar efter införandet. Medan köparna inväntar den förväntade dippen efter införandet.
Så jag tror nivåerna innan dippen kommer vara återställda till slutet av september.
Utöver detta så tror jag marknaden rör sig uppåt av två anledningar. Jag tror inte amorteringskravet är tillräckligt högt för att bromsa prisökningen signifikant. Så den uppåtgående trenden kommer fortsätta tills kravet skruvas upp ytterligare.
Sedan finns det en hel del globala signaler om att RB kommer med ytterliga lättnader. Antagligen utökade QE. Det ger en indirekt effekt på bostadsräntorna som troligen kommer att sjunka något framöver.