2016-07-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Helt rätt, problemet är att stjärnorna i den här tråden ser på sin boendekostnad på samma sätt som dom ser på kostnaden för sin privatleasade Audi A5, lågt månadsbelopp måste ju bara vara en bra affär, eller hur?

De flesta ser också sin ekonomi som isolerad ifrån nationens ekonomi. Om räntorna går upp så kommer jag ändå att kunna stanna kvar eftersom jag har en buffert, säger folk.

Nej .... om räntorna stiger och folk slutar låna så är problemet att du riskerar att förlora ditt jobb eftersom det finns en massa jobb som bara finns på grund av låneexpansionen och som ovillkorligen kommer att försvinna när den tar slut. Skatterna kommer att stiga, bostäderna blir mindre värda och till sist så sitter svensken där vid faktumet att banken vill ha tillbaka sin säkerhet för lånet som nu inte kan betalas. Game over.
2016-07-05, 19:22
Medlem
... dubbelpost
Senast redigerad av Moonglum 2016-07-05 kl. 19:24.
2016-07-05, 19:44
Medlem
Psykologi är det nästa alla i denna tråd missar i sina diskussioner om räntor, belåningsgrad, kostnader.... bla bla bla.

Vi pratar människor och flockbeteenden, när alla köper är det glada miner och inget att oroa sig för, detta gäller både säljare och köpare. Skulle pendel svänga och den stora massan i flocken bli mer försiktiga så kommer väldigt få att köpa och då blir flocken direkt passiv och avvaktande.

Det finns ytterst få i Sverige som skulle köpa en bostad som de finansierar med många miljoner i lån om de tror att priserna skulle sjunka eller plana ut de närmaste 1-2 åren. Hela prissättningen bygger på förväntningar kopplat mot riskvilja.
2016-07-06, 06:28
Medlem
Scrofas avatar
Kan ränteavdraget kommer att påverkas inom en inte alltför avlägsen framtid?
2016-07-06, 07:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Kan ränteavdraget kommer att påverkas inom en inte alltför avlägsen framtid?
Finansministern var väldigt tydlig med sitt nej på den frågan.
2016-07-06, 08:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Finansministern var väldigt tydlig med sitt nej på den frågan.

Så, väldigt snart då, med andra ord.
2016-07-06, 08:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Som jag har förstått det så har priserna på bostäder ökat på vårkanten för att sedan plana ut framåt sommaren och nu på senaste sjunka på hösten/vintern...

Men förklara gärna för mig om vad som skulle göra att priserna vänder upp igen...

vill påstå att utbudet kommer vara högt nu till höst då många besvikna säljare kommer annonsera ut igen samtidigt som dem mest behövande skaffade sig sitt nya boende innan amorteringskravet infördes!

Sammanfattningsvis lär vi få se en mer avvaktande marknad mellan parterna och därmed en sjunkande trend när det gäller priser!

Lick
Främst baserar jag uppgången på rekylen av den troliga dipp innan sommaren.

Dippen berodde på att många felaktigt trodde att de skulle bättre pris om de sålde innan amorteringskravet. Dessa personer försökte sälja innan införandet för att köpa när det dippar efter införandet. Medan köparna inväntar den förväntade dippen efter införandet.

Så jag tror nivåerna innan dippen kommer vara återställda till slutet av september.

Utöver detta så tror jag marknaden rör sig uppåt av två anledningar. Jag tror inte amorteringskravet är tillräckligt högt för att bromsa prisökningen signifikant. Så den uppåtgående trenden kommer fortsätta tills kravet skruvas upp ytterligare.

Sedan finns det en hel del globala signaler om att RB kommer med ytterliga lättnader. Antagligen utökade QE. Det ger en indirekt effekt på bostadsräntorna som troligen kommer att sjunka något framöver.
2016-07-06, 09:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Så, väldigt snart då, med andra ord.
Det lobbas visserligen ganska hårt för ett avskaffande från bankerna.

Fast ska man höja skatter så tror jag denna ligger ganska långt ner på listan som sossarna kan tänka sig att höja. En sådan höjning slår ganska hårt mot den demografi som de försöker attrahera.

Regeringen är dock svag så det är klart att det kan tänka sig att offra saker men jag tror inte heller något annat parti känner tillräckligt starkt i frågan för att forcera den. M har inte heller några planer på att avskaffa ränteavdraget. Så länge S och M är eniga lär inget hända.
2016-07-06, 09:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det lobbas visserligen ganska hårt för ett avskaffande från bankerna.

Fast ska man höja skatter så tror jag denna ligger ganska långt ner på listan som sossarna kan tänka sig att höja. En sådan höjning slår ganska hårt mot den demografi som de försöker attrahera.

Regeringen är dock svag så det är klart att det kan tänka sig att offra saker men jag tror inte heller något annat parti känner tillräckligt starkt i frågan för att forcera den. M har inte heller några planer på att avskaffa ränteavdraget. Så länge S och M är eniga lär inget hända.

S höjer skatterna för alla men jag gissar att många träffar den demografi som äger dyra bostäder.

2016-07-06, 10:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
S höjer skatterna för alla men jag gissar att många träffar den demografi som äger dyra bostäder.

Man kan ändå se en röd tråd i systematiken.
MP har tryckt igenom en massa "miljö" skatter. Man kan ganska lätt se vilka skatter de är mamma och pappa till.

Vi har också några höjda skatter för att vi ska bli "hälsosamma" Ganska typiskt för sossarna.

Sedan har vi ett batteri med skatter som riktas mot demografin välbeställda. Också typiskt för sossarna

Ett avskaffat ränteavdrag riktas mycket specifikt mot medelklassen i städer. Den grupp som träffas hårdast blir välavlönade personer runt 40 med barn.

Varken S eller M har en historik eller uttrycklig linje att klämma åt denna demografiska grupp. Snarare tvärt om.
2016-07-06, 10:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ett avskaffat ränteavdrag riktas mycket specifikt mot medelklassen i städer. Den grupp som träffas hårdast blir välavlönade personer runt 40 med barn.

Det är den grupp som drabbas hårdast av alla typer av skattehöjningar eftersom den både har höga inkomster och konsumerar mycket, men du har nog rätt i att 1 procentenhet extra i kommunalskatt på en halv miljon i inkomst (5 000) är mindre än missat avdrag motsvarande en halv procent (?) av ett lån på tre miljoner (15 000).
Senast redigerad av Gullegubben 2016-07-06 kl. 10:39.
2016-07-06, 10:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Inga räntehöjningar i sikte pga brexit och Ingves tvingas sänka räntebanan

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/07/06/brexit-kan-starka-bostadsmarknaden.html

Var är bubblan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in