2016-07-05, 16:51
Medlem
DickyTickers avatar
Jag vet att man kan käka kött från hela världen utan att bli sjuk men risken är högre med importerad kött från vissa länder än andra.

Om vi skiljer på kött i form av fågel, nötkött och fläskkött så undrar jag från vilka länder jag bör kunna köpa kött från utan att oroa mig. Vi räknar bort Sverige. Nu vill jag endast diskutera utländsk kött.

Det jag är van och se i butik är bland annat kött från Irland, Nederländerna, Danmark och Tyskland. Vilken typ av kött från vilka länder bör jag undvika?
Citera
2016-07-05, 16:58
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickyTicker
Jag vet att man kan käka kött från hela världen utan att bli sjuk men risken är högre med importerad kött från vissa länder än andra.

Om vi skiljer på kött i form av fågel, nötkött och fläskkött så undrar jag från vilka länder jag bör kunna köpa kött från utan att oroa mig. Vi räknar bort Sverige. Nu vill jag endast diskutera utländsk kött.

Det jag är van och se i butik är bland annat kött från Irland, Nederländerna, Danmark och Tyskland. Vilken typ av kött från vilka länder bör jag undvika?

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker? Allt kött kontrolleras innan det säljs i svenska butiker. Så sjuk blir du inte. Däremot kan det såklart skilja i kvalitet, men det är en helt annan fråga.

Så svaret är att du helt lugnt kan mumsa på vilket kött du vill ur ett hälsoperspektiv.
Citera
2016-07-05, 17:01
Medlem
DickyTickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker? Allt kött kontrolleras innan det säljs i svenska butiker. Så sjuk blir du inte. Däremot kan det såklart skilja i kvalitet, men det är en helt annan fråga.

Så svaret är att du helt lugnt kan mumsa på vilket kött du vill ur ett hälsoperspektiv.

Fast kött har ju återkallats från svenska butiker pga att man hittat smittad kött etc. Så nog helt hundra kan man ju aldrig vara?
Citera
2016-07-05, 17:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Fast kött har ju återkallats från svenska butiker pga att man hittat smittad kött etc. Så nog helt hundra kan man ju aldrig vara?

Ytterst sällan det handlar om rena köttråvaror. Brukar nästan alltid handla om pålägg eller helfabrikat som innehåller en kötttåvara.

Fast jag tolkade dig som att det inte var det du menade?

Jag tror inte folk i Holland, Polen eller Irland vill äta kött som de blir sjuka av heller. Eller vad tror du?
Citera
2016-07-05, 17:14
Medlem
DickyTickers avatar
Citat:
Ytterst sällan det handlar om rena köttråvaror. Brukar nästan alltid handla om pålägg eller helfabrikat som innehåller en kötttåvara.

Fast jag tolkade dig som att det inte var det du menade?

Jag tror inte folk i Holland, Polen eller Irland vill äta kött som de blir sjuka av heller. Eller vad tror du?

Haha, klart de inte vill ha det.

Men i mars återkallades kanske 10 ton köttfärs efter att det upptäckts salmonella.

För ett par år sedan var det fler larm om salmonella i importerad kött.

I dansk fläskfilé fann man salmonella ifjol eller 2014.
Citera
2016-07-05, 17:18
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Haha, klart de inte vill ha det.

Men i mars återkallades kanske 10 ton köttfärs efter att det upptäckts salmonella.

För ett par år sedan var det fler larm om salmonella i importerad kött.

I dansk fläskfilé fann man salmonella ifjol eller 2014.

Ja, köttfärs är en processad råvara enligt mig.

Går du på finrestaurang i Paris och äter kyckling så lär 25% ha salmonella. Men jag antar att du inte planerar att äta den rå? Det samma gäller fläskfilé.
Citera
2016-07-05, 17:25
Medlem
DickyTickers avatar
Citat:
Ja, köttfärs är en processad råvara enligt mig.

Går du på finrestaurang i Paris och äter kyckling så lär 25% ha salmonella. Men jag antar att du inte planerar att äta den rå? Det samma gäller fläskfilé.

Fast för att återgå till min fråga, från vilket land är det större risk att det kan finnas t.ex. salmonella än andra länder om man ser till historien av återkallad kött?
Citera
2016-07-05, 17:29
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Fast för att återgå till min fråga, från vilket land är det större risk att det kan finnas t.ex. salmonella än andra länder om man ser till historien av återkallad kött?

Kött från en del andra länder kan i större grad innehålla salmonella. Men återigen, vad gäller salmonella så är det ointressant om du inte tänker äta din fläskfilé eller kyckling rå.

Så du kan vara lugn i form av att bli sjuk. Kvalité är dock en annan fråga.
Citera
2016-07-05, 17:49
Medlem
Isnatts avatar
Livsmedelsverket skickade ut en blänkare om läkemedelsrester och miljögifter för några veckor sedan vilket inte fick så mycket uppmärksamhet då konsensus bland många är att svensk mat = ofarlig gulligull-mat och utländska råvaror = dödsfarligt.

Citat:
Under 2015 hittades endast ett prov med spår av läkemedelsrester i svenskt kött, fisk, ägg, mjölk eller honung.
Även för andra ämnen som tungmetaller, andra miljöföroreningar och mögelgifter, var halterna i de flesta fall låga och under gränsvärdena.

Citat:
Under 2015 importerades drygt 3500 sändningar med animaliska livsmedel till EU via den svenska gränskontrollen. Livsmedelsverket gjorde 199 analyser av restsubstanser och 12 analyser av tungmetaller (bly, kadmium och kvicksilver). Ett prov innehåll antibiotikarester över tillåtet gränsvärde.

http://www.livsmedelsverket.se/om-os...-i-kontrollen/

Angående salmonella och liknande bakterier så vet jag inte hur det ser ut. Att tänka på är korrekt hantering och tillagning är viktigt. Korskontaminering är nog oerhört vanligt i svenska hem.
Citera
2016-07-05, 18:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Livsmedelsverket skickade ut en blänkare om läkemedelsrester och miljögifter för några veckor sedan vilket inte fick så mycket uppmärksamhet då konsensus bland många är att svensk mat = ofarlig gulligull-mat och utländska råvaror = dödsfarligt.

http://www.livsmedelsverket.se/om-os...-i-kontrollen/

Angående salmonella och liknande bakterier så vet jag inte hur det ser ut. Att tänka på är korrekt hantering och tillagning är viktigt. Korskontaminering är nog oerhört vanligt i svenska hem.

Du bekräftar med andra ord min tes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in