2016-07-05, 14:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Problemet med 10 år är att de baseras på rena gissningar och bankerna tar ut rejält med marginal utifall att de gissar fel. Utöver det så kan man titta på max, min, snitt och ta med olika saker när man räknar snittet. Tittar vi på hela stocken eller endast nya avtal. etc..

Man kan i praktiken plocka en mätmetod som bevisar sin förutfattade mening.

En väl genomlyst marknadsränta är de allra bästa analyserna som finns och historien visar att de bedömningarna är mycket bra. Tom. betydligt bättre än riksbankens egna prognoser om den ränta de själva sätter.

Att sedan privatpersoner inte får samma ränta innebär bara att man behöver kompensera för den extra ränta som tillkommer för bolån och eventuellt kompensera för förändringar än den marginalen.
2016-07-05, 14:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Svenne i banan, jag sitter och väntar på denna?

Att du inte är läskunnig kan inte jag göra något åt , be en vuxen om hjälp.
2016-07-05, 14:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Självklart vill vi aktieägare i banker ha högra marginaler.

Vad har det för betydelse varför boräntorna stiger?
Det intressanta är att de stiger!
Allra mest intressanta är de till och med stiger fast att RB sänker styrräntan.
Jag tycker "Varför" är betydligt intressantare. Endast den kunskapen ger möjlighet att sia om framtiden.

Ökade marginaler ger ökade räntor.

Det är dock inte alls säkert att ökade marginaler ökar den totala vinsten eftersom volymen kan minska när kunderna flyr från ocker räntorna.
2016-07-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Om en person bor i ett färdigbetalt hus och en annan bor i ett högt belånat tvillinghus så skiljer sig deras utgifter för boendet. Vad kostnaderna har varit vet man först vid försäljning.

Helt rätt, problemet är att stjärnorna i den här tråden ser på sin boendekostnad på samma sätt som dom ser på kostnaden för sin privatleasade Audi A5, lågt månadsbelopp måste ju bara vara en bra affär, eller hur?

Självfallet är inköpspriset på en bostad i allra högsta grad att betrakta som väsentligt, men eftersom de generationer som trippat ut på marknaden de senaste 15 åren har matats med självklarheten att "bostäder går alltid upp" så väljer man att bortse från inköpspriset, eftersom man är så förlorad i den mentaliteten och därmed utgår från att den ändå går upp.
2016-07-05, 15:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nej, bättre att utgå från boränta eftersom detta är en bostadstråd.
Då behöver vi en ganska lång diskussion om vilken siffra som skall gälla. Att bara lista lägsta snitträntan för en bank är ganska godtyckligt. Bättre att använda hela snittet.

Tex om vi tittar på nya avtal med bindningstid under ett år

2016
Jan " 1.61
Feb 1.58
Mar 1.60
Apr 1.59
Maj 1.58

Har har du direkt fel. Räntorna går ner.
Eller de som inkluderar de befintliga avtalen

2016
Jan " 1.58
Feb 1.58
Mar 1.57
Apr 1.57
Maj 1.58

Då gick räntan upp en punkt i maj. Dock så gick den ner en punk i mars.

Bindningstid på över 5 år ger en annan siffra för perioden.

4.19
4.18
4.15
4.12
4.11

Eller har du något annat mätvärde som du anser är bra?

Ref:http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Amnesovergripande-statistik/Finansmarknadsstatistik/Aktuell-Pong/37270/390986/
2016-07-05, 15:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Helt rätt, problemet är att stjärnorna i den här tråden ser på sin boendekostnad på samma sätt som dom ser på kostnaden för sin privatleasade Audi A5, lågt månadsbelopp måste ju bara vara en bra affär, eller hur?

Självfallet är inköpspriset på en bostad i allra högsta grad att betrakta som väsentligt, men eftersom de generationer som trippat ut på marknaden de senaste 15 åren har matats med självklarheten att "bostäder går alltid upp" så väljer man att bortse från inköpspriset, eftersom man är så förlorad i den mentaliteten och därmed utgår från att den ändå går upp.

Ja, om jag säljer mitt i stort sett färdigbtalda hus och flyttar till en hyrd lägenhet, så stiger mina månadsutgifter, men det säger inget om eventuell kostnadsförändring.
2016-07-05, 15:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Räkna på samma sätt som vid leasing av en bil ger en bra bild av problemet.

Vid leasing så bakas hela kapitalkostnaden in i avtalet. Om man köper en bil och räknar på det så verkar det vid en första anblick som man spar en väldig massa pengar. Eftersom man inte räknar in kapitalkostnaden för det bundna kapitalet. Om en person som köper en bil samtidigt behöver ta SMS lån för att betala hyran så blir kalkylen helt annorlunda mot någon som kan baka in lånet i ett bostadslån med 1% i ränta.

Samma sak sker när någon har en bostad. När en bostad till ett värde av 10m är obelånad så har ägaren sitt kapital bundet och kan inte investera det och få en avkastning.

För att få en rättvis bild behöver du räkna in den faktiska kapitalkostnaden och inkludera det bundna kapitalets potentiella avkastning/kostnad.
2016-07-05, 15:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag skrev att de har stigit och inte att de kommer att stiga.

Men självklart tror jag boräntorna kommer att fortsätta och stiga i många år framöver.
Lögnhals.

https://www.compricer.se/borantor/?averageratemonth=2016-5#three_months_to_two_years
2016-07-05, 15:44
Medlem
En intressant fråga som bör diskuteras är i hur mycket värde som bostäderna kommer att sjunka fram tills årskiftet..

Utan krasch i %

* -5

* -10

* -15

Med krasch

* -25

* - 35

* -50

Själv tror jag att utan någon krasch slutar det på en värdeminskning motsvarande 7% i landet som helhet.

Lick
2016-07-05, 16:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
En intressant fråga som bör diskuteras är i hur mycket värde som bostäderna kommer att sjunka fram tills årskiftet..

Utan krasch i %

* -5

* -10

* -15

Med krasch

* -25

* - 35

* -50

Själv tror jag att utan någon krasch slutar det på en värdeminskning motsvarande 7% i landet som helhet.

Lick

5-7% upp från dagens nivå låter rimligt. Eftersom vi verkar ha fått en dipp precis innan sommaren och vi inte kommer få någon bra information om dagens nivå förrns någon månad senare så är det osäker. Är det en stor dipp så blir rekylen upp igen större.
2016-07-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
5-7% upp från dagens nivå låter rimligt. Eftersom vi verkar ha fått en dipp precis innan sommaren och vi inte kommer få någon bra information om dagens nivå förrns någon månad senare så är det osäker. Är det en stor dipp så blir rekylen upp igen större.

Som jag har förstått det så har priserna på bostäder ökat på vårkanten för att sedan plana ut framåt sommaren och nu på senaste sjunka på hösten/vintern...

Men förklara gärna för mig om vad som skulle göra att priserna vänder upp igen...

vill påstå att utbudet kommer vara högt nu till höst då många besvikna säljare kommer annonsera ut igen samtidigt som dem mest behövande skaffade sig sitt nya boende innan amorteringskravet infördes!

Sammanfattningsvis lär vi få se en mer avvaktande marknad mellan parterna och därmed en sjunkande trend när det gäller priser!

Lick
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-05 kl. 16:36. Anledning: Typ
2016-07-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
På lång sikt följer bostadspriserna den allmänna inflationen.
Varför det?

På lång sikt kan:
* Markpriserna stiga realt. T ex pga av ökning i folkmängd. Varvid bostadspriserna ökar.
* Boendestandarden öka, vilket kan ge real ökning av bostadspris.
* Reallönerna öka. Väljer folket att allokera en konstant andel av lönen till boende så stiger bostadspriserna.

Detta är bara några exempel som kan göra att ditt påstående falerar.
Du behöver troliggöra att ingen av ovanstående kan inträffa.

----------------------------------------
EDIT:
Tittar man på Fastighetsprisindex och Byggnadsprisindex som SCB beräknar ser man att under den tiden de redovisas (sedan 1981) så har priser på småhus stigit i enlighet med byggpriserna.

Och det finns en logik i det. Stiger priset för att bygga en kvm så kommer befintliga beståndet att stiga på samma sätt så länge nyproduktion förekommer.
Senast redigerad av Alpha101 2016-07-05 kl. 18:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in