2016-07-05, 12:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du ljög och påstod att den bara har stigit, jag gav dig en länk som visar att det är en lögn.

Som jag påpekat tidiga när BajsBoo hävdar detta.

Förhandlade boräntor är mycket diffust att använda som referens. Speciellt när man som BajsBoo antyder att en uppgång på en enda punkt betyder att räntorna kommer att stiga. Felmarginalen är större än förändringen.

Bättre att utgå från något konkret som styrräntan.
2016-07-05, 13:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Förhandlade boräntor är mycket diffust att använda som referens. Speciellt när man som BajsBoo antyder att en uppgång på en enda punkt betyder att räntorna kommer att stiga. Felmarginalen är större än förändringen.

Ja eller tioåringen som jag brukar använda om man nu inte bara fokuserar på dagsläget utan på hur marknaden bedömer att ränteläget kommer vara under den kommande 10-årsperioden. Det är det som är mest relevant när man diskuterar prissättningen av bostäder idag.
2016-07-05, 13:15
Medlem
Citat:
Du verkar ha svårt att skilja på olika typer av räntor, jag pratade om den tioåriga statslåneräntan eftersom den visar vad marknaden tror om det ränteläget under den kommande tioårsperioden. Att privatpersoner inte kan låna till den räntan utan får lägga på en marginal och att det dessutom bolåneräntorna inte reagerar lika snabbt som marknadsräntorna är en annan sak.

Du ljög och påstod att den bara har stigit, jag gav dig en länk som visar att det är en lögn.
Detta är en tråd om bobubbla så då är det boräntor vi snackar om pocherat inget annat.

Du glömde länken som visar din trend att boräntorna går ner?
2016-07-05, 13:16
Medlem
Citat:

Jag skrev att de har stigit och inte att de kommer att stiga.

Men självklart tror jag boräntorna kommer att fortsätta och stiga i många år framöver.
2016-07-05, 13:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja eller tioåringen som jag brukar använda om man nu inte bara fokuserar på dagsläget utan på hur marknaden bedömer att ränteläget kommer vara under den kommande 10-årsperioden. Det är det som är mest relevant när man diskuterar prissättningen av bostäder idag.

Problemet med 10 år är att de baseras på rena gissningar och bankerna tar ut rejält med marginal utifall att de gissar fel. Utöver det så kan man titta på max, min, snitt och ta med olika saker när man räknar snittet. Tittar vi på hela stocken eller endast nya avtal. etc..

Man kan i praktiken plocka en mätmetod som bevisar sin förutfattade mening.
2016-07-05, 13:18
Medlem
Citat:
Nej, bättre att utgå från boränta eftersom detta är en bostadstråd.
2016-07-05, 13:19
Medlem
Citat:
Så för tio år sedan var tioåringen dagens ränta, om inte så är det helt meningslöst att fantisera om framtiden med att titta på tioåringen.
2016-07-05, 13:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag skrev att de har stigit och inte att de kommer att stiga.

Men självklart tror jag boräntorna kommer att fortsätta och stiga i många år framöver.
Som vanligt struntar du i resonemanget som leder till denna slutsats.

Beror det på att bankerna vill ha högre marginaler och konkurrensen fungerar ännu sämre eller att RB höjer styrräntan? Eller något helt annat?
2016-07-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har räntan gått upp eller ner sedan februari?
Svenne i banan, jag sitter och väntar på denna?
2016-07-05, 13:24
Medlem
Citat:
Som vanligt struntar du i resonemanget som leder till denna slutsats.

Beror det på att bankerna vill ha högre marginaler och konkurrensen fungerar ännu sämre eller att RB höjer styrräntan? Eller något helt annat?
Självklart vill vi aktieägare i banker ha högra marginaler.

Vad har det för betydelse varför boräntorna stiger?
Det intressanta är att de stiger!
Allra mest intressanta är de till och med stiger fast att RB sänker styrräntan.
2016-07-05, 13:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Om en person bor i ett färdigbetalt hus och en annan bor i ett högt belånat tvillinghus så skiljer sig deras utgifter för boendet. Vad kostnaderna har varit vet man först vid försäljning.
2016-07-05, 13:57
Medlem
En intressant artikel och kanske hör det hemma här på tråden?

Att mäklare varit med och tjänat samt byggt upp denna enorma bubbla har jag inte tvekat över men att köra en sådan fuling är långt ifrån ok, fy fan vad vidrigt om det visar sig stämma.

Mäklare kommer även tjäna då bubblan spricker, lägre priser fast högre utbud!

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/5/anmalningarna-okar-mot-bostadsmaklare/
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-05 kl. 13:59. Anledning: Typ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in