• 5
  • 6
2016-07-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
De gillar campingen vid solvalla.

Finns ingen camping längre vid Solvalla, de sista flyttade/avhystes tidigt i våras.
Citera
2016-07-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det var visst bara en liten "affärskonflikt" mellan olika grupper av resandefolk:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23104707.ab

Var det nån mer än jag som tappade hakan efter att ha läst denna artikel? Sen när började självaste Aftonbladet rapportera såhär misstänksamt sanningsenligt? Och vad kan tänkas hända den stackars aningslösa polis som beskrivit händelsen såhär detaljerat
Edit: Polisens egna stjärna Oskar Tallryd bör nog se sig om efter ett nytt jobb inom kort
Senast redigerad av admsndbrg 2016-07-03 kl. 10:24.
Citera
2016-07-03, 10:53
Medlem
C.Lowenskolds avatar
Resandefolk...
Undrar om det rör sig om "asfaltsläggare" eller om EU-zigenare/tiggare?
Kanske både och, kanske kom de ihop sig med varandra..?

OT kuriosa: var på Bromma Blocks för precis en vecka sedan, på parkeringen utanför Coop Forum stod det en smutsvit Bulgariskregistrerad skåpbil. När vi gick ut från Coop hamnade vi strax bakom en zigenartiggerska som hade varit inne och köpt en hel kyckling och en baguette. Hon gick fram till den där skåpbilen, bankade på dörrarna bak i skåpet, gapade något på främmande språk och blev därpå insläppt.
Citera
2016-07-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Lowenskold
Resandefolk...
Undrar om det rör sig om "asfaltsläggare" eller om EU-zigenare/tiggare?
Kanske både och, kanske kom de ihop sig med varandra..?

OT kuriosa: var på Bromma Blocks för precis en vecka sedan, på parkeringen utanför Coop Forum stod det en smutsvit Bulgariskregistrerad skåpbil. När vi gick ut från Coop hamnade vi strax bakom en zigenartiggerska som hade varit inne och köpt en hel kyckling och en baguette. Hon gick fram till den där skåpbilen, bankade på dörrarna bak i skåpet, gapade något på främmande språk och blev därpå insläppt.

Då måste det ju vara samma bil känns det som.

Jag tror att det är någon man som har haft uppgift att styra ett gäng tiggare och samla in pengar från dem men som sedan lagt lite i egen ficka och blivit upptäckt.
Citera
2016-07-05, 06:44
Medlem
Salama-Blixts avatar
Resandefolk = Travlers (irländska zigenare som livnär sig som t.ex. asfaltsläggare mm. Polisen kan ha vidgat begreppet till att också syfta på andra resande zigenare från Europa.

Tydligen är inte Rinkeby och Tensta, så populärt ställe, utan fashionabla Mariefred är stället man hittade den efterlysta skåpbilen. Det ska vara lite smak också.
Citera
2016-07-05, 07:54
Medlem
-Mentalist-s avatar
Föga troligt att det skulle handla om tattare ("resandefolket" som de själva benämner sig)
Har studerat denna folkgrupp i några årtionden och imponerats av deras lattjande med den svenska rättvisan
Har i princip läst varenda bok som utkommit om dessa (min favorit är "Tattarnas spel med rättvisan" av Birgitta Svensson från 1993).

Nu framgår det inte av Aftonbladet vad denne polisman menar med "resande", , om denne syftar på att alla på resande fot skulle vara av resandefolk (tattare) så är han helt ute och cyklar.
Av beskrivningen i artikeln att döma (bortsett om påståendet om motorsågen) ,så lutar det mer mot att det rör sig om zigenare från östeuropa (Bulgarien/Rumänien med omnejd) eller irländska "travellers" (antagligen det sistnämnda) och ingen av dessa grupperingar har någonting med "tattare/resandefolk" att göra.

Mig veterligen kan jag överhuvudtaget inte erinra mig om ett enda fall där motorsåg har använts mot ett brottsoffer för att uppnå sitt syfte.

(PS. Själv använder jag benämningen "tattare" då jag är uppvuxen med det och har ingenting med nedvärdering att göra)
Senast redigerad av -Mentalist- 2016-07-05 kl. 07:59.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in