Föga troligt att det skulle handla om tattare ("resandefolket" som de själva benämner sig)
Har studerat denna folkgrupp i några årtionden och imponerats av deras lattjande med den svenska rättvisan
Har i princip läst varenda bok som utkommit om dessa (min favorit är "Tattarnas spel med rättvisan" av Birgitta Svensson från 1993).
Nu framgår det inte av Aftonbladet vad denne polisman menar med "resande", , om denne syftar på att alla på resande fot skulle vara av resandefolk (tattare) så är han helt ute och cyklar.
Av beskrivningen i artikeln att döma (bortsett om påståendet om motorsågen) ,så lutar det mer mot att det rör sig om zigenare från östeuropa (Bulgarien/Rumänien med omnejd) eller irländska "travellers" (antagligen det sistnämnda) och ingen av dessa grupperingar har någonting med "tattare/resandefolk" att göra.
Mig veterligen kan jag överhuvudtaget inte erinra mig om ett enda fall där motorsåg har använts mot ett brottsoffer för att uppnå sitt syfte.
(PS. Själv använder jag benämningen "tattare" då jag är uppvuxen med det och har ingenting med nedvärdering att göra)