2016-01-23, 15:51
Medlem
DIdes avatar
Det finns en överrepresentation och tradition att våldsföra sig på barn i menaländer.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2966828-i-malmo-fick-59-flickor-bo-med-makar

Blunda gärna men svart på vitt, en spade är en spade.
Att detta beteende skulle försvinna bara för att de är på svensk mark är urdumt att förutsätta.
Citera
2016-07-04, 22:36
Medlem
Tuschpennans avatar
Tafsandet på festivaler och andra tillställningar

Hej,

Måhända så är detta placerat i fel forum. Feel free to flytta.

Min fundering är om det går att få fram någon statistik på vilka festivaler de senaste åren som är föremål för anmälningar om sexuellt ofredande, försök till våldtäkt osv?

Jag tänker att det kanske skiljer sig mellan t.ex. Sweden Rock vs Bråvalla vs We Are Sthlm.

Min gissning är att antalet anmälningar från Sweden Rock är långt under andra mer centralt belägna festivaler. Det kan ha att göra med musiken, kostnaden att kliva in på evenemanget, besökarna i allmänhet osv.

Jag har inte själv sökt. Men finns det anmälningar om detta från Sweden Rock? Eller vi kan ta i Tyskland och deras Rock am Ring eller Rock am Park som andra exempel.

Utan att veta hur läget är kring detta så gissar jag att anmälningarna i relation till besökare är långt under snittet för t.ex. Bråvalla, Putte i Parken, We Are Sthlm, Rix-FM-festival m.fl. Alltså annan musik, annat pris och annan typ av publik.

Otydlig frågeställning eller liknande i posten tages tacksamt emot så ska jag se om jag kan förklara bättre vad jag är ute efter.
Citera
2016-07-04, 23:33
Avstängd
dacks avatar
Som vanligt när det gäller det här böglandet i vart fall nu dom senaste åren så finns det ett stort mörkertal som har kommit till allmän kännedom dom flesta anmäler ju inte ens tafsadet då dom vet om att det inte leder någon vart.
Citera
2016-07-05, 00:34
Medlem
Tuschpennans avatar
Men om man tittar på det ur en annan vinkel.
Hårdrock/Metal är inte vad jag förknippar med sydligare breddgrader. Jag må vara fördomsfull. Men jag får för mig att det är mer uppskattat norr om låt säga 45:e breddgraden (siffran taget ur luften). Det gör att människor som kommer från sydligare breddgrader inte har något kulturellt intresse att besöka dessa mer hårdrock/metal-inspirerade tillställningarna.

Den typen av musik är lika begriplig för dem som att vi hör minaret-utroparnas läten som mest, för oss, låter som får/getter som bräker. Så därför kanske de människor som kommer från sydligare breddgrader inte ens vill besöka dessa tillställningar? De uppskattar inte musiken och de kanske tror att de som besöker dessa evenemang kanske är mer patriotiska och för dem farliga?

Som det verkar utifrån det som inte vågar skrivas i klartext i media så är det en överrepresentation av män/pojkar med ursprung från MENA-länder som är mest förekommande i detta tafsande. Sen att det finns en uppsjö av politiker och mediakända människor som påstår att det alltid varit är en PK-grej. Det är inte något som någon kan bevisa någonsin.

Men har det mest att göra med att det kostar rätt mycket att gå in på Sweden Rock i jämförelse med Rix-FM-festival eller har det att göra med de som är besökare och deras musikintresse eller har det att göra med att rent geografiskt är det långt svårare att få folk att åka till Sölvesborg utan att vara ett hängivet fan än att ta T-banan till Kungsan från diverse förorter?
Citera
2016-07-05, 00:42
Medlem
Tuschpennans avatar
Jag måste tillägga att jag är ytterst skeptisk till att det under 50-60-70-80-tals-folkparkstiderna, Vattenfestivalerna i Stockholm, Peace and Love, Piteå Dansar och Ler, Storsjöyran, Hultsfred m.fl. förekom några gravare förekomster av tafsande i samma utsträckning som det gör nu.

Eller beror allt på att alla är ytterst mycket bättre på att anmäla?
Jag är tvivlar stort på att det beror på anmälningsgraden.
Citera
2016-07-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuschpennan
Jag måste tillägga att jag är ytterst skeptisk till att det under 50-60-70-80-tals-folkparkstiderna, Vattenfestivalerna i Stockholm, Peace and Love, Piteå Dansar och Ler, Storsjöyran, Hultsfred m.fl. förekom några gravare förekomster av tafsande i samma utsträckning som det gör nu.

Eller beror allt på att alla är ytterst mycket bättre på att anmäla?
Jag är tvivlar stort på att det beror på anmälningsgraden.

Invandrare är överrepresenterade när det gäller sexuellt ofredande precis som med de flesta typer av brott. De står dock inte för en majoritet av brotten och ofredanden är verkligen inte något nytt fenomen.
Något som är lite ironiskt är att de personer som är mest högljudda när det handlar om invandrares sexualbrott ofta själva har en extremt kass kvinnosyn.
Om en kvinna skulle säga att det är män som är problemet så skulle en väldigt stor del av denna grupp ösa okvädningsord(varav en väldigt stor del sexistiska) över sagda kvinna och de skulle heller inte acceptera en sådan generalisering av alla män samtidigt som de inte har några som helst problem med exakt samma typ av generalisering av alla invandrare.

Anmälningsfrekvensen för ofredande(och alla andra typer av brott) har ökat väldigt mycket jämfört med 50-60-70-80-talet. Förr så löste man ofta problem själv eller sket i det men nu för tiden anmäler man för allt och inget.

Kommer själv ihåg hur det var när man var festivalvakt när jag var yngre och jag kan säga att ofredanden var väldigt vanligt för 10-15år sen(och tidigare) också men det var i princip aldrig någon som anmälde. Ibland blev vi vakter informerade och något drägg utkastat men mer än så hände sällan för "bara" tafsande.
Numera har samhället och framförallt kvinnorna en helt annan syn på saken. Sådant som man förr ryckte på axlarna för och som kvinnorna "fick tåla" är nu oacceptabelt och leder till polisanmälningar.
Citera
2016-07-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
samtidigt som de inte har några som helst problem med exakt samma typ av generalisering av alla invandrare.

Ingen generaliserar i termer av "alla invandrare" förutom invandringsförespråkarna själva.
Citera
2016-07-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Ingen generaliserar i termer av "alla invandrare" förutom invandringsförespråkarna själva.

Haha verkligen? vilken värld lever du i? Generalisera invandrare och speciellt då muslimer och insinuera att de alla är våldtäktsmän och kriminella är huvudargumentet man använder för att få opinion mot invandring.
Citera
2016-07-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Haha verkligen? vilken värld lever du i? Generalisera invandrare och speciellt då muslimer och insinuera att de alla är våldtäktsmän och kriminella är huvudargumentet man använder för att få opinion mot invandring.

Nej. Ingen har sagt att alla är våldtäktsmän och kriminella. Det är du som lever i en fantasivärld. Det enda vi har sagt är att vissa grupper av utomeuropeiska invandrare är grovt överrepresenterade inom viss brottslighet, vilket de också är. Lär dig att hålla i sär begreppen och var inte så känslosam, du tappar bara huvudet då.

De grupper av unga män som omringar unga flickor i grupp och ofredar dem sexuellt på badhus och festivaler är framförallt hazarer från Afghanistan.
Citera
2016-08-16, 22:13
Medlem
Star Witnesss avatar
6 st anmälningar om sexuella ofredanden bara hittills under premiärkvällen av årets upplaga. Vet inte om det bättre diskuteras i annan, mer aktuell tråd och forumdel men det var denna jag hittade...

Edit: sådär då fanns det tråd på plats om årets händelser: (FB) Redan sex (6) rapporterade sexuella ofredande wearesthlm 16/8-16
Senast redigerad av Star Witness 2016-08-16 kl. 23:03.
Citera
2016-08-18, 22:23
Medlem
Freddealfs avatar
Det är ju uppenbart att det är Johan Karlsson och hans ljushåriga kompisar som våldtar och tafsar...
Citera
2016-08-18, 22:44
Medlem
-Zex-s avatar
Polisens internrapport om massövergrepp i Kungsträdgården

En källa inom polisen läckte information om polisens internrapport om Stockholmspolisens hantering av We are Sthlm.
På länken finner ni rapporten
(Länken är seg att ladda)
http://tino.us/2016/08/polisens-internrapport-om-massovergreppen-kungstradgarden/

Detta har varit mörkat men nu har det läckt ut. Notera "Hundra procent av kända gärningsmän för tafsandet i Kungsträdgården hade utländsk bakgrund. Detta har Polisen aldrig tydligt talat om."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in