Citat:
Ursprungligen postat av
Tuschpennan
Jag måste tillägga att jag är ytterst skeptisk till att det under 50-60-70-80-tals-folkparkstiderna, Vattenfestivalerna i Stockholm, Peace and Love, Piteå Dansar och Ler, Storsjöyran, Hultsfred m.fl. förekom några gravare förekomster av tafsande i samma utsträckning som det gör nu.
Eller beror allt på att alla är ytterst mycket bättre på att anmäla?
Jag är tvivlar stort på att det beror på anmälningsgraden.
Invandrare är överrepresenterade när det gäller sexuellt ofredande precis som med de flesta typer av brott. De står dock inte för en majoritet av brotten och ofredanden är verkligen inte något nytt fenomen.
Något som är lite ironiskt är att de personer som är mest högljudda när det handlar om invandrares sexualbrott ofta själva har en extremt kass kvinnosyn.
Om en kvinna skulle säga att det är män som är problemet så skulle en väldigt stor del av denna grupp ösa okvädningsord(varav en väldigt stor del sexistiska) över sagda kvinna och de skulle heller inte acceptera en sådan generalisering av alla män samtidigt som de inte har några som helst problem med exakt samma typ av generalisering av alla invandrare.
Anmälningsfrekvensen för ofredande(och alla andra typer av brott) har ökat väldigt mycket jämfört med 50-60-70-80-talet. Förr så löste man ofta problem själv eller sket i det men nu för tiden anmäler man för allt och inget.
Kommer själv ihåg hur det var när man var festivalvakt när jag var yngre och jag kan säga att ofredanden var väldigt vanligt för 10-15år sen(och tidigare) också men det var i princip aldrig någon som anmälde. Ibland blev vi vakter informerade och något drägg utkastat men mer än så hände sällan för "bara" tafsande.
Numera har samhället och framförallt kvinnorna en helt annan syn på saken. Sådant som man förr ryckte på axlarna för och som kvinnorna "fick tåla" är nu oacceptabelt och leder till polisanmälningar.