Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-09, 13:25
  #1
Medlem
Kataplexs avatar
Idag i DN skriver en kolumnist om att massor av tjejer på festivalen We are Sthlm i augusti blev utsatta för sexuella övergrepp. Jag har inte sett en rad om saken, vare sig i redaktionella eller sociala medier. Har ni? Finns det en tråd här om det, t ex? Jag har letat men inte hittat.
Citera
2016-01-09, 13:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kataplex
Idag i DN skriver en kolumnist om att massor av tjejer på festivalen We are Sthlm i augusti blev utsatta för sexuella övergrepp. Jag har inte sett en rad om saken, vare sig i redaktionella eller sociala medier. Har ni? Finns det en tråd här om det, t ex? Jag har letat men inte hittat.
Du har inte sett något om det för att inget har skrivits om det, polisen mörkade och om någon inom media visste så mörkade uppenbarligen de i sin tur också, det var nämligen lite känsligt:

En av de poliser som deltog i insatsen, och fick lägga mycket tid på att stötta de drabbade tjejerna, säger att saken betraktades som känslig. Killarna som skickades iväg bedömdes nämligen till övervägande del vara ensamkommande nyanlända.

Varför de omfattande sextrakasserierna mitt i centrala Stockholm, med något litet undantag, hamnade i medieskugga är för mig oklart. Men blotta misstanken om att övergreppen ansetts som besvärliga att beskriva innebär ett svek mot de drabbade.


http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/k...n-inte-offras/
Citera
2016-01-09, 13:32
  #3
Medlem
Varför skrev DN om detta idag? Har de vetat om detta sedan förra sommaren utan att skriva om det?
Citera
2016-01-09, 13:45
  #4
Medlem
Kataplexs avatar
Ja, jag fattar ju att de stora medierna har stor beröringsskräck för en del rapportering. Men sådant brukar ju synas här, t ex, i stället. Har någon här på Flashback skrivit om detta? Har någon sett något i "alternativmedia"?
Citera
2016-01-09, 13:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Varför skrev DN om detta idag? Har de vetat om detta sedan förra sommaren utan att skriva om det?
Jag gissar att den polis som anges som källa i krönikan hört av sig till Wierup med det här efter att händelserna i bland annat Köln exploderade i media.
Citera
2016-01-09, 13:57
  #6
Medlem
Kataplexs avatar
Men har alltså ingen här hört något om det annars? Är det bara en källa hittills (polisen som Wierup nämner)?
Citera
2016-01-09, 14:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Jag gissar att den polis som anges som källa i krönikan hört av sig till Wierup med det här efter att händelserna i bland annat Köln exploderade i media.

Tror snarare att DN vetat om det men mörkat. DN känns ju som den sista tidningen man skulle vända sig till med sådana uppgifter. Då är det ju troligare att polisen skulle hängts ut som rasist av DN.
Citera
2016-01-09, 14:04
  #8
Medlem
Kataplexs avatar
OK här fanns det lite:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6230414
Citera
2016-01-09, 14:07
  #9
Medlem
Autochthons avatar
Inte ett nytt problem, tydligen. Hittade denna artikel i regimtrogen media:
Citat:

Just nu pågår We are Sthlm, en festival för unga, som i flera år haft problem med att många besökare utsätts för sexuella trakasserier. I år satsar arrangörerna därför extra mycket på att stoppa det.

Bland annat har alla som arbetar med festivalen utbildats i att fånga upp kränkning och besökare ska få lära sig om att sätta gränser.
– Det är klart att det hänger ihop, med vi har uppmärksammat att det är en problematik som vi måste ta tag i på ett väldigt aktivt sätt, säger Lisa Nilsson som jobbar med festivalen.

Därför satsar festivalen i år extra för att få stopp på kränkningarna och för att få fler att anmäla.

(12 aug. 2015)
[ sverigesradio .se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6230084 ]

Samt en mycket intressant redogörelse.
"uppemot 300 anmälningar om sexuellt ofredande -och trakasserier under fem dagar, av dessa var 100% av offren/ målsägarna svenska tjejer. 95% av gärningsmännen var Afghaner – detta enligt säkerheten och polisen på plats."
Citat:

Jag har varit med sedan starten av vad som idag är Europas största ungdomsfestival, som idag heter “We are Sthlm” (tidigare “Ung08”). Från år 2000 till 2012, under tolv års tid fick jag erfara denna rasism som allra starkast igen när hela Stockholm dras in till city för att gå på festival. Problematiken och rasismen var så utbredd och problematisk att vi under några år hade svårt att locka in Svenska ungdomar till den – killar som tjejer. Killarna utsattes för misshandel, rån och hot – tjejerna för sexuella trakasserier, våldtäkt(sförsök) samt kränkningar. Festivalen arbetade rätt hårt under dessa år med att locka tillbaka de svenska ungdomarna, där flera av deras föräldrar fått nog och inte släppte iväg sina barn. Endast på grund av den rasism de fick utstå för att de var Svenskar.
[...]

Under årets festival anmäldes uppemot 300 anmälningar om sexuellt ofredande -och trakasserier under fem dagar, av dessa var 100% av offren/ målsägarna svenska tjejer. 95% av gärningsmännen var Afghaner – detta enligt säkerheten och polisen på plats. Igår kväll fick även vi – jag och Jeanette – så dela denna verklighet när en närstående ung tjej utsattes för grova sexuella ofredanden. Vad som skiljer sig från tidigare år är att denna problematik – rasism – uppgick till hela 70% av all problematik på festivalen, tidigare har denna problematik delats med annan men inte varit så dominerande som i år. Under hela festivalen utmärkte sig ett större gäng med Afghanska ungdomar genom att sexuellt ofreda samt trakassera svenska tjejer, oftast i skydd av mörkret.

[ http://www.deogan.com/2015/08/16/fie...-trakasserier/ ]

Där ser man. Svensk regimtrogen media ansåg inte att detta var intressant att berätta om.
Citera
2016-01-09, 14:07
  #10
Medlem
Kataplexs avatar
Och här finns lite mer (dock inga uppgifter som stöder kolumnistens påstående om etnicitet):


http://ungdomar.se/forum/thread/tafs-pa-ung?page=3


och polisens egna rapporter säger att det varit lugnt. Märkligt ändå.
__________________
Senast redigerad av Kataplex 2016-01-09 kl. 14:09.
Citera
2016-01-09, 14:08
  #11
Medlem
Kataplexs avatar
Fast det Deogan skriver verkar ju inte stämma med det polisen skriver.

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/...-We-Are-Sthlm/

Jag litar nog mer på polisens uppgifter än på Deogans.
Citera
2016-01-09, 14:09
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Jag gissar att den polis som anges som källa i krönikan hört av sig till Wierup med det här efter att händelserna i bland annat Köln exploderade i media.
Jag skulle också tro det. Proppen har gått ur PK-censuren efter händelserna i Köln. Nu kommer allt fler historier av den här typen att rapporteras.

Jag kan inte låta bli att hånskratta lite för mig själv när jag läser om detta. När man föreställer sig hur Twitter-feministen & blattekramaren Zara Larsson står där på scenen & låtsas sjunga, samtidigt som hennes unga kvinnliga fans blir skändade av närmare 100 av de "barn" som Zara vurmat så mycket för. Den kognitiva dissonansen måste vara helt öronbedövande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback