2016-07-04, 17:11
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
En av mina damer har fått påhälsning av något.
Jag har aldrig sett något då jag varit där och undrar om ni kan komma med en bra gissning vem som snyltar på min dam?

http://imgur.com/yXYPz6D

Jag skulle satsa mina pengar på någon form av snigel. De är aktiva när det regnar och under fuktiga nätter/morgnar och därför ser du de inte när du är där och kollar till plantorna. Linda lite koppartråd runt stammen längst ner på plantan. Inte för hårt bara. Stammen ska ha lite marginal för när den tjockar till sig.
Citera
2016-07-04, 17:13
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Jag skulle satsa mina pengar på någon form av snigel. De är aktiva när det regnar och under fuktiga nätter/morgnar och därför ser du de inte när du är där och kollar till plantorna. Linda lite koppartråd runt stammen längst ner på plantan. Inte för hårt bara. Stammen ska ha lite marginal för när den tjockar till sig.
Du har nog alldeles rätt då det var strålande sol idag då jag var där men varit regnigt och fuktigt nu flera dagar så är väl då dom varit framme.
Jag ska införskaffa mig det imorgon och sätta ut då det ska regna senare i veckan
Citera
2016-07-04, 19:22
Medlem
exades avatar
Citat:
En av mina damer har fått påhälsning av något.
Jag har aldrig sett något då jag varit där och undrar om ni kan komma med en bra gissning vem som snyltar på min dam?

http://imgur.com/yXYPz6D

sniglar brukar göra löven gula så dom ruttnar långsakt, så det är nog snarare någon skalbagge eller myror. (min gissning)
Citera
2016-07-04, 19:23
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekunden
Tack så mycket! den på bilden är en Norden Auto Tropical med sativa inslag, även sett sjukt buskiga indica phenos då jag självklart odlar ifrån frö.

Jag har förstått att autos har en kortare livscykel än vad en vanlig planta har. Det var mest det jag tänkte på, förstår att man inte ska gå efter dagar för då skulle jag ha skördat redan nu.

Någon typ av riktlinje borde väl finnas ungefär när dom blir hängiga? förstår att det är väldigt olika beroende på planta och väder men det känns som att runt 13 veckor så ska de flesta vara klara när det gäller "snabba autos"

Ska försöka få upp lite mer bilder snart på de som levt längre.

När dom inte orkar hänga och tappar löven är ju optimalt.
Citera
2016-07-04, 19:30
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
sniglar brukar göra löven gula så dom ruttnar långsakt, så det är nog snarare någon skalbagge eller myror. (min gissning)
Jag visste inte att myror gillar bladen men då kan det säkert vara dom som varit i farten då jag såg en rackare som satt på hinken då jag var ut dit idag.
Citera
2016-07-04, 19:35
Medlem
exades avatar
Citat:
Jag visste inte att myror gillar bladen men då kan det säkert vara dom som varit i farten då jag såg en rackare som satt på hinken då jag var ut dit idag.

haft liknande hål, sett skalbaggar i ölfällor samt myror där så något av dom är det, förmodligen skalbaggen som är skurken. Jobbigt när dom äter så mycket och hämmar utvecklingen tidigt.. dom bet när mina var rätt stora så spelade ingen direkt roll.

lycka till.
Citera
2016-07-04, 20:25
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Många kör med icke organisk näring, men skrev i ett inlägg att man ej behöver försvåra saker då det oftast blir pannkaka över det, slänger på för mkt hönsskit.. lösa med ngt annat, sen blir det för mkt av det.. fixa med ngt annat osv osv, istället för att köra ett enklare kncept. ALLA vill inte ha så stor monsterskörd som möjligt så tycker jag.

Jag sa ''Man behöver inte krångla till det

sen om folk vill göra det, fine.. upp till er. Hoppas inte det blir för kångligt bara, det brukar lätt bli så. Me när jag menade organiskt menade jag att inte ha massa kemisk näring osv för att få så stor yield som möjligt, uppoffrar hellre yield för röka som tar upp mycket skit och skapar annan smak osv, även fast man flushar.

det fetmarkerade har jag aldrig sagt?

edit. låt mig citera mig själv

''och tänk..allt utan hönsskit och aska mm, funkar att odla organiskt också!'' För att du ska förstå lättare så kan jag skriva tydligare. Lyckades bra utan att komplicera till saker ..behövs inte alltid krångla till det samt att det funkar att odla organiskt också! var inte i samma kontext som det första..då jag använde mig av '','' det är alltså riktat till folk som ej odlar organiskt.

Ber om ursäkt ifall jag var otydligt, ville inte låta dryg på något sätt, dela med mig och gärna se lite bilder från andra, men rätt tråkigt vibe här inne så vi får se. Peace..
MvH

Det är väl en tolkningsfråga egentligen, stör man sig på andras sätt att ifrågasätta är det väl egentligen bara att trycka på ignoreraknappen, har besparat mig en hel del huvudvärk med diverse feminazis och veganer. På ditt sätt att uttrycka dig lät det som du menade att det inte är organiskt med benmjöl och aska, "allt utan hönsskit och aska mm, funkar att odla organiskt också!" Just benmjöl och aska är ju så organiskt det kan bli.

Absolut, vissa vill bara ha ett småroligt projekt man kan kika till en gång i veckan och andra kör all out med flera besök per vecka, det är väl också därför meningsskiljaktigheterna är såpass stora i såna här breda trådar. Den ena är ute efter tips för att "maxa" sin skörd, andra vill bara snacka lite skit och byta "amatörtips" och dela bilder. Viben blir rätt lätt kass i diskussionsforum då man inte är van vid att bli emotsagd i vanliga livet
Citera
2016-07-04, 20:30
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:

vill inte skrämma upp dig men sniglar trivs väldigt bra i hinkar, det blir bra fuktighet, mörkt och mysigt med mat just ovanför ytan. skala en kabel med ok tjocklek på kopparn och linda runt stammen med två fingrar emellan, du kan köpa metervis på dom flesta storköpen för 10:-
Citera
2016-07-04, 21:04
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
vill inte skrämma upp dig men sniglar trivs väldigt bra i hinkar, det blir bra fuktighet, mörkt och mysigt med mat just ovanför ytan. skala en kabel med ok tjocklek på kopparn och linda runt stammen med två fingrar emellan, du kan köpa metervis på dom flesta storköpen för 10:-
Hade inga problem förra året och är en planta nu som är angripen.
Men jag förlorar ju inget (förutom en 10:-) på att köpa koppartråd och linda runt stammen ifall det nu är sniglar, iaf lär det ju inte komma några efter det
Citera
2016-07-04, 21:17
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Hade inga problem förra året och är en planta nu som är angripen.
Men jag förlorar ju inget (förutom en 10:-) på att köpa koppartråd och linda runt stammen ifall det nu är sniglar, iaf lär det ju inte komma några efter det

Jag hade ju enorma snigelproblem förra året, i miniväxthuset och i två hinkar samt på spotten, kopaprtråden räddade mig verkligen och dom löven ser precis ut som snigelangrepp, som käkar som retards, ett hål där så slimar dom vidare och käkar på ett annat ställe

Och som du säger, varför inte bränna en tia eller två på lite kopapr och linda runt, vill du va riktgit snål kan du ju spara den tills nästa år , räkna ungefär 15-20 cm per planta spå du får två varv iaf
Citera
2016-07-05, 14:47
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Det är väl en tolkningsfråga egentligen, stör man sig på andras sätt att ifrågasätta är det väl egentligen bara att trycka på ignoreraknappen, har besparat mig en hel del huvudvärk med diverse feminazis och veganer. På ditt sätt att uttrycka dig lät det som du menade att det inte är organiskt med benmjöl och aska, "allt utan hönsskit och aska mm, funkar att odla organiskt också!" Just benmjöl och aska är ju så organiskt det kan bli.

Absolut, vissa vill bara ha ett småroligt projekt man kan kika till en gång i veckan och andra kör all out med flera besök per vecka, det är väl också därför meningsskiljaktigheterna är såpass stora i såna här breda trådar. Den ena är ute efter tips för att "maxa" sin skörd, andra vill bara snacka lite skit och byta "amatörtips" och dela bilder. Viben blir rätt lätt kass i diskussionsforum då man inte är van vid att bli emotsagd i vanliga livet

förklarade att jag inte menade i samma kontext. Men vill bara se andas bilder och dela av mig, bad inte om tips.
Citera
2016-07-05, 15:34
Medlem
snus-spyans avatar

Det är ju ganska onödigt att odla ekologiskt, äter man ett äpple eller en potatis som icke är ekologiskt så är det väldigt mycket mer än om man skulle röka 0.3 ekologiskt cannabis, samtidigt som man inte får lika stor skörd och behöver använda dyrare näring.

Smaken är en anledning men man kan flusha så att de flesta inte märker skillnad och om det är lite lite skillnad så är det verkligen värt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in