Citat:
Ursprungligen postat av
Vic878
Det är givetvis som du konstaterar, men samtidigt så finns det ett behov av att diskutera fenomenet. För den som sitter fast i paranoida tankemönster, vinklas ändå hela vardagen för att passa in i deras föreställningsvärld. En bil som bromsar lite sent när den stannar vid övergångsstället blir till mordförsök, fel växel i mataffären är psykningar, en artikel i tidningen om hobbyflygning med drönare ett bevis på att storebror ser dig m.m.
Samtidigt så finns det människor som drar sig till diskussioner och hemsidor om GS, och kan en mer nyanserad bild hindra någon att utveckla liknande beteende genom att ifrågasätta/förklara, så är mycket vunnet. Trots allt så finns det också folk som jäklas med andra, vilket kan vara grunden till att man söker en förklaring, eller för den delen i förlängningen utvecklar psykiska sjukdomar.
Du har en bakvänd bild av vad GS är. Du förstår händelseförloppet i motsatt ordning i förhållande till hur det egentligen är. Om jag ska prata för mig själv så har jag under större delen av mitt liv inte varit paranoid överhuvudtaget, snarare tvärtom; jag har varit både blind, naiv, blåögd, godtrogen och alltför tillitsfull till andra.
Vad som sker när någon börjar bli utsatt för intensiv GS och dessutom lägger ihop ett och ett och förstår att man är bevakad och under attack så utvecklar man paranoia som en följd av dessa trakasserier. De använder sig av olika psykologiska metoder för att åstadkomma detta, som t ex gaslighting, sensitization, mimicking, street theater etc.
Som vi har förklarat så många gånger förut så har de som målsättning att göra den utsatte överdrivet paranoid. Självklart blir man mera paranoid av en längre tids utsatthet, men det är en naturligt mänsklig reaktion och inget tecken på någon sjukdomsbild.
I början så misstänker man felaktigt precis allt för att vara GS och man gör då felbedömningar. Med tiden så lär man sig att sålla ut vad som verkligen är en attack och vad som inte är det. Men givetvis kan man fortfarande begå vissa misstag i sin bedömning. Som regel får man mer klarhet med tiden och kan därför göra helt korrekta tolkningar av det som sker.
Vad är det som får t ex dig att anse dig veta att GS inte skulle förekomma? Varför är du övertygad om att du har rätt, om du nu är helt övertygad om det vill säga?