2016-07-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
eller sanning.

Den som lever får se
2016-07-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Den som lever får se

skål för den också
2016-07-01, 23:03
Medlem
Det har varit en väldigt kraftig uppgång efter Alliansen-platån. Det är väl inte så orimligt om det blir en rekyl/korrektion av någon omfattning.
2016-07-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det har varit en väldigt kraftig uppgång efter Alliansen-platån. Det är väl inte så orimligt om det blir en rekyl/korrektion av någon omfattning.

Instämmer. Det jag tycker är patetiskt dock är hur kraschönskarna sitter och hurrar efter två månaders nedåtgående kurva som om att domedagen vore här. Har man gissat fel i sex år får man fan ta och lugna sig lite. Priser går upp, priser går ner. Svårare än så är det väll inte.

vart vi än tittar, ser vi kortvariga dippar
http://www.valueguard.se/index
2016-07-01, 23:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Instämmer. Det jag tycker är patetiskt dock är hur kraschönskarna sitter och hurrar efter två månaders nedåtgående kurva som om att domedagen vore här. Har man gissat fel i sex år får man fan ta och lugna sig lite. Priser går upp, priser går ner. Svårare än så är det väll inte.

vart vi än tittar, ser vi kortvariga dippar
http://www.valueguard.se/index

Tittar man på priser på de mest attraktiva bostäderna så kan jag faktiskt inte hitta någon rea alls. Men om någon annan hittar det vore det kul att se....

Och det är klart att om man köpt en sketen etta i Farsta för 2,5 millar under en galen budgivning så får man skylla sig själv att man inte får tillbaka pengarna.
2016-07-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tittar man på priser på de mest attraktiva bostäderna så kan jag faktiskt inte hitta någon rea alls. Men om någon annan hittar det vore det kul att se....

Och det är klart att om man köpt en sketen etta i Farsta för 2,5 millar under en galen budgivning så får man skylla sig själv att man inte får tillbaka pengarna.

Du ser, till och med det. Jag har för dålig koll på priserna i de centrala centrala delarna för att yttra mig, men tvivlar inte.
Solna, som jag håller lite koll på, där ser man inte någon väsentlig skillnad. Att ett fåtal objekt blir kvar lite längre än vanligt är väll det som inträffat, inte så konstigt dock. Antalet fyror som var ute strax innan amorteringskravet trädde i kraft var ca 54 st, har jag för mig. Samtidigt som det har fyllts på hela tiden. Vanliga antalet brukar ligga på 4-5 per vecka. Kollar vi på de de senaste försäljningarna som redovisats på hemnet, efter amorteringskravets inträde, så är det en stycken av åtta som fått gå ner i pris. Jag pratar fyrarummare. Resten har gått hyfsat bra. Fyra av de sålda lägenheterna har sålts för ett högre kvm pris än dem innan amorteringskravet. Resten ungefär på samma nivå. Jag vet inte, men jag tycker inte detta är ett tecken på kaos och domedagar. 40k kvm för hagalund för fan!! Har någon koll på ettorna och tvåorna i Solna, så får de gärna berätta.

Som du säger, har man köpt en sketen etta för 2,5 millar i Farsta så kanske läget e lite värre, men även för den människan kan saker och ting lösa sig med lite is i magen. Om det nu skulle bli kaos.

Efter regn kommer solsken.
2016-07-02, 01:13
Medlem
Alpha101: du är som ett ryskt nättroll i sitt esse. Nästan så man tror du är sponsrad av Fastighetsbyrån eller Swedbank.

The Big Short är ett omen för den svenska bostadsmarknaden. De som vågar gå emot marknaden kommer belönas rikligt.
2016-07-02, 01:18
Medlem
Europes avatar
Kan det här tänkas ha någon framtida betydelse för lånekarusellen i Sverige? Jag saknar de nationalekonomiska kunskaperna för att bedöma dess betydelse (eller dess brist på betydelse):

http://www.svd.se/hemligt-pm-fran-fi-80-miljarder-saknas-i-nordea/i/utvalt/om/nordeaaffaren
http://www.svd.se/fi-bekraftar-pmet-om-nordea/om/nordeaaffaren
2016-07-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Alpha101: du är som ett ryskt nättroll i sitt esse. Nästan så man tror du är sponsrad av Fastighetsbyrån eller Swedbank.
Låter som jag skriver sådant som inte stämmer med dina fantasier, och du klarar inte av att vara sig bemöta dessa med fakta eller inse att du får anpassa dig till verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
The Big Short är ett omen för den svenska bostadsmarknaden. De som vågar gå emot marknaden kommer belönas rikligt.
Finns ingen överensstämmelse med mekanismerna i Sverige och hur det var i USA då.

Fö kan du begrunda att Paulson tog sina negativa positioner på felaktiga grunder. Men hamnade rätt av ren tur. Och det har ju inte gått särskilt bra sedan heller.
2016-07-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kan det här tänkas ha någon framtida betydelse för lånekarusellen i Sverige? Jag saknar de nationalekonomiska kunskaperna för att bedöma dess betydelse (eller dess brist på betydelse):

http://www.svd.se/hemligt-pm-fran-fi-80-miljarder-saknas-i-nordea/i/utvalt/om/nordeaaffaren
http://www.svd.se/fi-bekraftar-pmet-om-nordea/om/nordeaaffaren
Det handlar om att en person på FI har bedömt vilka riskvikter som Nordea bör ha för sina lån till företag, på ett annat sätt än Nordea.

Det handlar alltså om lån till företag och inte bostäder.
2016-07-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Men vem har nämnt de mest attraktiva bostäderna? 99,99% av alla kommer aldrig bo i de mest attraktiva bostäderna så varför överhuvudtaget nämna dem vid en bostadsbubbla?
Finns det någon överhuvudtaget som skrivit i denna tråd som bor i en av de mest attraktiva bostäderna?
Själv bor du väl bara i en helt vanlig nyproducerad bostadsrätt eller?
2016-07-02, 11:53
Medlem
Citat:
Du ser, till och med det. Jag har för dålig koll på priserna i de centrala centrala delarna för att yttra mig, men tvivlar inte.
Solna, som jag håller lite koll på, där ser man inte någon väsentlig skillnad. Att ett fåtal objekt blir kvar lite längre än vanligt är väll det som inträffat, inte så konstigt dock. Antalet fyror som var ute strax innan amorteringskravet trädde i kraft var ca 54 st, har jag för mig. Samtidigt som det har fyllts på hela tiden. Vanliga antalet brukar ligga på 4-5 per vecka. Kollar vi på de de senaste försäljningarna som redovisats på hemnet, efter amorteringskravets inträde, så är det en stycken av åtta som fått gå ner i pris. Jag pratar fyrarummare. Resten har gått hyfsat bra. Fyra av de sålda lägenheterna har sålts för ett högre kvm pris än dem innan amorteringskravet. Resten ungefär på samma nivå. Jag vet inte, men jag tycker inte detta är ett tecken på kaos och domedagar. 40k kvm för hagalund för fan!! Har någon koll på ettorna och tvåorna i Solna, så får de gärna berätta.

Som du säger, har man köpt en sketen etta för 2,5 millar i Farsta så kanske läget e lite värre, men även för den människan kan saker och ting lösa sig med lite is i magen. Om det nu skulle bli kaos.

Efter regn kommer solsken.

Vem bryr sig om du och kurtan inte kan se någon skillnad. Finns länkar från bland annat http://www.valueguard.se/sverigebr som visar att det gått ner de senaste 3 månaderna, duger inte de helt plötsligt? De var ju väldigt pålitliga när det gick plus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in