2016-07-04, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det som inträffade var att man röstade mellan ett känt altenativ med kända fel och brister men även klar fördelaroch ett fullständigt okänt alternativ. poppulistr är ofta bra på att exploatera kända brister men har sällan förmåga att hitta konstruktiva lösningar. det som hade varit rimligt skulle vara om Brexit haft något program för hur ett avtal enligt dom skulle kunnat se ut. Då hade väljarna kunnat ta en mer informerad ställning. Nå låterman väljarna själva definiera vad Brexit är. Många av dessa kommer att bli besvikna när dom kommer att se det slutliga resultatet.

Jag har aldrig skrivit att man måste veta "exakt" vad som ska hända. Men det är en avsevärd skillnad mellan att veta exakt till att inte ha en susning. Brexit hade inte en susning och då blir resultatet meningslöst.

Om du tar våra två folkomröstningar så hade vi ett färdigförhandlat avtal med EU om medlemskap att ta ställning till. Dvs antingen skulle vi bli medlemmar i enlighet med avtalet eller så skulle förhållandet mellan oss och EU vara kvar som det var innan omröstningen. Euron var på ett liknande sätt men med kanske större osäkerheter kring båda alternativen men antingen var vi med i enlighet med regelverket eller så var vi inte med med vissa konsekvenser kända
Jo, man kände till worste-case-scenario. EU är inte speciellt "känt" alternativ heller . Visum-frihet för Turkiet och Ukraina? Flyktingkris? Grekland?
Citera
2016-07-04, 12:13
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Jo, man kände till worste-case-scenario. EU är inte speciellt "känt" alternativ heller . Visum-frihet för Turkiet och Ukraina? Flyktingkris? Grekland?

Man har ingen som helst aning om worst case alternativet. Men redogör gärna för det här. Menar du på fullt allvar att fyrtio års medlemskap inte skulle ge någon kunskap. Om man inte skaffat sig det så bådar inte det gott inför förhandlingarna
Citera
2016-07-04, 12:27
Bannlyst
Först Boris och nu Farage.

Ganska uppenbart att dessa två herrar har upptäckt att man har lovat för mycket och inser nu att man aldrig i helvete kan uppfylla löftena.

Luftslott!

Och nu har man kastat det brittiska folket åt oroliga tider.
Citera
2016-07-04, 13:04
Bannlyst
Citat:
Man har ingen som helst aning om worst case alternativet. Men redogör gärna för det här. Menar du på fullt allvar att fyrtio års medlemskap inte skulle ge någon kunskap. Om man inte skaffat sig det så bådar inte det gott inför förhandlingarna
Har du inte läst/hört Bremain/Cameron argument? Cameron var mycket tydlgigt om evenutella negativa konsekvenser och som en ganska populär PM har han troligen Eller menar du att Bremain har snyggat till eventuella konsekvenserna av Brexit?

Här kan du t.ex. ladda ner en gratis "summory-rapport" gjort av Oxford Economics.
https://www.oxfordeconomics.com/brexit
Det är mycket dyster. Worst-case-scenario i GDP mått är -4% till 2030, medan bäst-case-scenario är bara +0.1%.
Citera
2016-07-04, 13:14
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Har du inte läst/hört Bremain/Cameron argument? Cameron var mycket tydlgigt om evenutella negativa konsekvenser och som en ganska populär PM har han troligen Eller menar du att Bremain har snyggat till eventuella konsekvenserna av Brexit?

Här kan du t.ex. ladda ner en gratis "summory-rapport" gjort av Oxford Economics.
https://www.oxfordeconomics.com/brexit
Det är mycket dyster. Worst-case-scenario i GDP mått är -4% till 2030, medan bäst-case-scenario är bara +0.1%.

Tack för dina länkar. Det jag menar är att worst case är okänt tills det inträffar. Antalet varibler är enormt så osäkerheten är gigantisk. Så worst case är inte worst case utan bara utifrån antagna förutsättningar. Vad händer t.ex om Skottarna lämnar UK, hur påverkas Storbrittaniens situation under förhandlingstiden etc
Citera
2016-07-04, 13:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Blir UKIP nu utraderat vid nästa val, när Farage är borta?

Om det är fallet, skulle May/Tories kunna utlysa ett nyval för att få sitt mandat stärkt

Va? UKIP har en (1) parlamentsledamot, och vad Farage anbelangar så har han ju lyckats med sin mission så vad skulle han kämpa för nu? UKIP är inte SD; de fanns till för att få UK ut ur EU.
Citera
2016-07-04, 13:28
Bannlyst
Citat:
Tack för dina länkar. Det jag menar är att worst case är okänt tills det inträffar. Antalet varibler är enormt så osäkerheten är gigantisk. Så worst case är inte worst case utan bara utifrån antagna förutsättningar. Vad händer t.ex om Skottarna lämnar UK, hur påverkas Storbrittaniens situation under förhandlingstiden etc
Då måste man förbjuda alla sorts av val, eftersom man aldrig vet alla konsekvenserna. Om Labour kommer till makten, kommer det kanske leda till att skottarna lämnar GB och så vidare, så vi inte ska ha några val alls!
Citera
2016-07-04, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Va? UKIP har en (1) parlamentsledamot, och vad Farage anbelangar så har han ju lyckats med sin mission så vad skulle han kämpa för nu? UKIP är inte SD; de fanns till för att få UK ut ur EU.
Majoriteten i GB vill ha nyval enligt OU, vilket vore mycket riskabelt för Tories, om UKIP/Farage var kvar.

Nu, om trycket från väljarna ökar, har Tories möjlighet att göra det. Det skulle också innebära, att Labour skulle utraderas. Men självklart måste man vänta på OU först.

Angående UKIP (United Kingdom Independence Party) har jag inte sagt, att de måste vara kvar, även om jag tycker, att de skulle kunna kämpa för bättre utträdesvillkor. Men det kan mycket väl vara så, att Farage agerande gör just det — lugnar ner situationen i landet och på börsen, vilket gynnar GB
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-07-04 kl. 13:48.
Citera
2016-07-04, 13:51
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Då måste man förbjuda alla sorts av val, eftersom man aldrig vet alla konsekvenserna. Om Labour kommer till makten, kommer det kanske leda till att skottarna lämnar GB och så vidare, så vi inte ska ha några val alls!

Det tycker jag verkar lite orimligt och en egendomlig slutsats. Såvitt jag känner till så brukar de flesta politiska val föregås av en valkampanj där de politiska partierna presenterar sina avsikter.

I detta val har brexit inte preseneterat något. Man har enbart som de populister man är exploaterat ett missnöje. Jag såg i någon tråd här att May lär ha sagt att valresultatet "visar att vi inte kan låta den fria rörligheten för männsikor fortsätta"

Det har inget som helst underlag att påstå. Den frågan var inte uppe till omröstning. Hon skulle lika gärna kunnat påstå att den fria rörligheten för varor kapital eller tjänster kan fortsätta. Detta på grund av att brexit inte hade något program
Citera
2016-07-04, 13:53
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Majoriteten i GB vill ha nyval enligt OU, vilket vore mycket riskabelt för Tories, om UKIP/Farage var kvar.

Nu, om trycket från väljarna ökar, har Tories möjlighet att göra det. Det skulle också innebära, att Labour skulle utraderas. Men självklart måste man vänta på OU först.

Jo visst, det ser "Jätteriskabelt" ut för Tories:

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_next_United_Kingdom_genera l_election

UKIP har inte en skugga av en chans att vinna några val med eller utan Farage.
Citera
2016-07-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelhavet
Först Boris och nu Farage.

Ganska uppenbart att dessa två herrar har upptäckt att man har lovat för mycket och inser nu att man aldrig i helvete kan uppfylla löftena.

Luftslott!

Och nu har man kastat det brittiska folket åt oroliga tider.

Nej, Nigel Farage har hela tiden jobbat för att lämna EU. Det var hans mål hela tiden. Nu när det har uppnåtts är det förväntat att han skulle avgå. Han meddelade det lite tidigare än vad jag väntat mig men att han skulle avgå är inga konstigheter alls.
Citera
2016-07-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abengoa
Nej, Nigel Farage har hela tiden jobbat för att lämna EU. Det var hans mål hela tiden. Nu när det har uppnåtts är det förväntat att han skulle avgå. Han meddelade det lite tidigare än vad jag väntat mig men att han skulle avgå är inga konstigheter alls.

Brexit är ju ännu inte genomfört - inte ens en utträdesbegäran har ju lämnats in! Nog kunde Farage ha väntat lite med att avga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in