2016-07-01, 12:32
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Ryktena om mediedöden tycks vara kraftigt överdrivna för nu ska det startas en ny lokaltidning i Umeå.

Det låter kanske som en jävligt korkad idé vid första anblick, men när man betänker att den ska vara politiskt färgad i en riktning som vi allt för sällan ser i svenska medier så förstår man hur denna nya tidning kommer göra storsuccé.

Tidningen ska nämligen vara......... RÖDGRÖN!!

Och i sann vänsteranda har man redan sedan februari tiggt donationer från läsarna fram till att presstödet kommer.

http://journalisten.se/nyheter/etc-startar-i-umea
Snarare en utstuderad metod att bibehålla och utöka presstödet. Uvell har kollat på Ehrenbergs förehavanden:
http://www.uvell.se/2015/08/14/bidragsentreprenör-etc-27958064
Citera
2016-07-01, 12:32
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Tror jag definitivt är en möjlighet. Public service är rätt desperata nu vilket deras försök att avgiftslägga datorer visade. Nu kör de nog snart något sånt här istället. Så ja, vi kan nog vänta oss liknande förslag i Sverige ganska snart.

Någon form av skattefinansiering är nog vägen att gå. Det där med tvångsanslutningar funkar inte längre. Dom kan ju inte tvinga alla hushåll att vara med. Själv kommer jag i så fall hävda att jag är troende lestadian och dom har inte ens radio. Riktigt rättrogna har inte heller gardiner i fönstren eller blomkrukor.
Citera
2016-07-01, 13:05
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Snarare en utstuderad metod att bibehålla och utöka presstödet. Uvell har kollat på Ehrenbergs förehavanden:
http://www.uvell.se/2015/08/14/bidragsentreprenör-etc-27958064
Herregud. Det är när man läser sånt här som man börjar ana hur stort bidragsmyglet i Sverige faktiskt är. Undrar hur många procent av skattepengarna som faktiskt går till infrastruktur och välfärd och hur många procent som går till diverse bidragsmygel och vänsterpropaganda.

Ett första steg för att få bukt med denna korruption och fuskande i Sverige torde vara att avskaffa presstödet helt. Varför får tidningar statligt stöd? Om ingen vill läsa din skit så får du fanimej konka. Varför ska vi skattebetalare tvingas kasta pengar i sjön??
Citera
2016-07-01, 15:09
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Klart med uppsägningar på NA

Citat:
Förhandlingarna mellan NA:s SJF-klubb och arbetsgivaren avslutades på fredagen.
– Det innebär att den nya organisationen gäller från den 3 oktober. Vi går från 68 till 49 tjänster och det innebär att 19 tjänster försvinner, säger Anders Nilsson, och tillägger:

Citat:
Måns Uggla konstaterar att det är en stor neddragning och att det ställer stora krav på den kommande organisationen med nya arbetssätt och nya scheman som drar i gång till hösten.
Citat:
Nu när informationen går ut tror jag att det är bra att få besked om hur det blir. För den här ovissheten innebär väldigt jobbiga förhållanden ett arbeta under. Sedan är det ett antal medarbetare som fått besked om uppsägning i dag, säger Måns Uggla.
http://na.se/nyheter/orebro/1.4027570-klart-med-uppsagningar-pa-na

Citera
2016-07-01, 19:00
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Just det därmed pressfotografer är nog snabbare till utrotning då i stort sett vilken apa som helst nuförtiden kan få fram bilder som duger till tryck. Billiga digitalkameror och Photoshop är nog lösningen istället.

Håller med till viss del men inte helt.

Hade jag haft tidning hade jag behållt de bästa fotograferna och sparkat ut henvänsterskribenterna. Men jag hade antagligen gått i konkurs med ett sådant tänk

Du har rätt i att mobiltelefonkameran kommer att stå för majoriteten av de publicerade bilderna i framtiden. Och de kommer att vara fotograferade av folk som varit först på plats, alltså inte nödvändigtvis de som fotar bäst.

Med det sagt är det kanske den del av gammelmedias död som jag inte skålar i champagne över. Jag gillar bra fotografi och ofta kan rätt foto bära nyheten på ett helt annat sätt än texten.

Roger Thuresson (bland annat Expressen) är ett exempel på en jävligt vass fotograf. Synd att han slösade sitt fantastiska fotograferande på en sådan skittidning som Expressen.

http://www.rogerturesson.se
Senast redigerad av Nordanvindarna 2016-07-01 kl. 19:04.
Citera
2016-07-02, 09:47
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Hade jag haft tidning hade jag behållt de bästa fotograferna och sparkat ut henvänsterskribenterna. Men jag hade antagligen gått i konkurs med ett sådant tänk

Du har rätt i att mobiltelefonkameran kommer att stå för majoriteten av de publicerade bilderna i framtiden. Och de kommer att vara fotograferade av folk som varit först på plats, alltså inte nödvändigtvis de som fotar bäst.

Med det sagt är det kanske den del av gammelmedias död som jag inte skålar i champagne över. Jag gillar bra fotografi och ofta kan rätt foto bära nyheten på ett helt annat sätt än texten.

Roger Thuresson (bland annat Expressen) är ett exempel på en jävligt vass fotograf. Synd att han slösade sitt fantastiska fotograferande på en sådan skittidning som Expressen.

Det är givetvis skillnad på bilder och bilder. Men utvecklingen går som sagt mot att man nöjer sig med bilder från allmänheten vilket kostar betydligt mindre än att skicka ut någon. De som fotar har inte heller vett eller kunskap att förhandla till sig ett bra pris utan är glad om dom får en hunka.
Citera
2016-07-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är givetvis skillnad på bilder och bilder. Men utvecklingen går som sagt mot att man nöjer sig med bilder från allmänheten vilket kostar betydligt mindre än att skicka ut någon. De som fotar har inte heller vett eller kunskap att förhandla till sig ett bra pris utan är glad om dom får en hunka.

Inte alls. Det spelar liksom ingen roll. Hur duktig du än är som fotograf så kan du aldrig mäta dig med dem som redan är på plats, ögonvittnena, när något händer. Och eftersom de större redaktionerna vet det så kan man strunta i den typen av jobb till förmån för mer angelägna uppdrag.
Citera
2016-07-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Hel rätt, Roger Thuresson är en lysande fotograf. Men enligt min uppfattning mycket tack vare Expressen som på den tiden han jobbade där satsade mycket deg och resurser på sina egna fotografer. Kolla hans hemsida en gång till.
Citera
2016-07-02, 15:29
Medlem
Jag ser att facebooks-grupper tagit över det som var lokaltidningarnas styrka en gång i tiden .
Idag delas nyheter,arrangemang, vem som har dött och vem som har haft inbrott, och vem som har öppnat en ny affär, och vems är katten som håller till här och där.
Centraliseringen av lokaltidningarnas redaktioner har i princip gjort dem överflödiga.
Nu styr de lokala invånarna nyhetsflödet i facebookgrupper utan inblandning av redaktörer,journalister etc.
Dessutom så får de en respons i realtid som tidningarna bara kan drömma om att ha, (med alla restriktioner och inskränkningar i kommentatorsfälten).
Det mest fantastiska är ju att de mest berörda i vilken frågeställning det än må vara, kan komma till tals och ge sin input utan mellanhänder.
Och förvånansvärt ofta så blir allt utfört i Flashbacksandan, några idiotiska inlägg publiceras men blir övertrumfade med andra logiska inlägg från mer tillförlitliga källor.
Tyvärr har en massa av dessa grupper valt att vara slutna, det betyder att du måste vara med i gruppen för att följa flödet, totalt onödigt och kontraproduktiv om jag får säga, håll dem öppna det kostar inget, endast medlemmar kan posta och kommentera i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-07-02 kl. 15:44.
Citera
2016-07-03, 00:21
Medlem
oberoendemedias avatar
Skånska Dagbladet lägger ner söndagstidningen

Citat:
Skånska Dagbladet drar in sin söndagstidning, från och med årsskiftet. Det skriver Skånska Dagbladets chefredaktör och vd Lars J Eriksson i en krönika idag.

Det har görs av ekonomiska skäl - minskat presstöd i kombination med ökade distributionskostnader och en kraftigt försämrad annonskonjunktur. Att det blir just söndagsutgåvan dras in förklaras med att distributionen just den dagen är allra dyrast.

SR
Citera
2016-07-03, 09:38
Medlem
VLTs nye chefredaktör än en riktig Bagdad Bob

VLT lägger ner sin redaktion i Hallstahammar http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.4027527-vad-nedlaggningen-innebar-for-lasarna

Tidningen som tidigare bevakat hela Västmanland kommer nu att bevaka Västerås
Citera
2016-07-03, 12:03
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
VLTs nye chefredaktör än en riktig Bagdad Bob

VLT lägger ner sin redaktion i Hallstahammar http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.4027527-vad-nedlaggningen-innebar-for-lasarna

Tidningen som tidigare bevakat hela Västmanland kommer nu att bevaka Västerås

Daniel Nordström. Den där ormen känner jag igen!

"Som chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT kommer han nu att ansvara för en rad tidningar utöver VLT – Arboga tidning, Sala Allehanda, Avesta tidning, Bärgslagsbladet och Fagersta-posten."

"Innan Daniel Nordström kom till Arbetarbladet var han chefredaktör för Folkbladet i Västerbotten."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in