2016-07-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Skulle gärna bo i ett gated community om möjlighet fanns.
Jag med men rädd att det kommer bli så jävla tillgjort med amerikaniserade hemmafruar och drama.
Citera
2016-07-03, 11:23
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det är bara i NO-GO zonerna som GC behövs.
Citera
2016-07-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag med men rädd att det kommer bli så jävla tillgjort med amerikaniserade hemmafruar och drama.

Varför tror du det, gated communities gör inte att kvinnor slutar arbeta, det är bara grindar runt bostadsområdet och personal, kameror och porttelefonen vid ingångarna.

Finns redan på många håll i Europa och jag tycker det känns tryggt och bra, skulle gärna ha grindar kring mitt eget bostadsområde i Sverige.
Citera
2016-07-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Varför tror du det, gated communities gör inte att kvinnor slutar arbeta, det är bara grindar runt bostadsområdet och personal, kameror och porttelefonen vid ingångarna.
Tänker mest på att det kan vara hyfsat dyrt och kvinnorna behöver inte jobba för mannen tjänar pengar som VD eller börshaj.
Citera
2016-07-03, 12:10
Medlem
Lostias avatar
När sker omröstningen?
Citera
2016-07-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Tänker mest på att det kan vara hyfsat dyrt och kvinnorna behöver inte jobba för mannen tjänar pengar som VD eller börshaj.
Vad i helvete snackar du om? Är det så svårt att tänka sig ett vanligt svenskt villaområde + grind och stängsel utan att behöva blanda in sjuka fantasier om börshajar och hemmafruar?
Citera
2016-07-03, 12:18
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Tanken är god, men murarna ska byggas runt de islamiserade gettona, inte runt områdena där vi skötsamma medborgare bor.
Då får det byggas murar runt hela städer, ja kanske hela landet i ett svep för att skydda grannländerna.
Citera
2016-07-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHFNcrew
Vad i helvete snackar du om? Är det så svårt att tänka sig ett vanligt svenskt villaområde + grind och stängsel utan att behöva blanda in sjuka fantasier om börshajar och hemmafruar?
Ja det är jättesvårt!
Citera
2016-07-03, 12:25
Medlem
onnyts avatar
Finns redan gated community. Victoria Park Limhamn.
Citera
2016-07-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Finns redan gated community. Victoria Park Limhamn.

Victoria Park är väl fan inte gated community? Man kan ju köra in på området, gå och äta i restaurangen osv utan problem. Har du ens varit där? Att polen/gymmet etc är till för de boende gör det inte till "gated".(I så fall är turning torso också gated samt nästan alla hyreshus i centrala Malmö samt alla villaträdgårdar)

Det finns en liten by i Vellinge kommun som har en väg in där det är kameror osv nä man kör in och ut. Kommer dock inte på vad den heter.
Citera
2016-07-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asante
Tja, det är så det funkar i en del länder där hela städer är "no-go" nattetid.
Med tanke på den snabba "utvecklingen" i Sverige skulle jag inte bli förvånad om det skulle bli så i vissa städer även här i framtiden.
Själv har jag bara bott i "gated communities" i afrikanska städer men i de städerna fanns det inga alternativ om du inte ville blir rånad och få ditt hem plundrat, oavsett stadsdel (slummen bortsett).

Var det no-go-zonerna han vill sätta en mur runt eller hur menar ni?
Jag är helt okej med om folk har någon skruvad idé om att stänga in sig i gated communities men just mot no-go-zoner känns det som ett enklare skydd att just inte bege sig dit.
Citera
2016-07-03, 14:29
Medlem
Vi har i Sverige "mini"-gated communities. Det finns överallt allt man kommer inte in i bostadshus med mindre än att man har nyckel eller kod.

Speciellt i städerna finns det också numera många innegårdar som är stängda helt med staket/grind så att folk inte kan komma in där.

Jag tror att man kommer bygga mer så. Att huset i sig själv är muren, att man måste passera en grind för att sedan komma in på den gemensamma innergården. Således vet alla att om man har rätt typ av grannar är man förhållandevis trygg och alla respekterar varandra.

Vi kommer nog se en sådan utveckling för som vi alla kan konstatera så är det mycket skumt folk nu överallt och man kan inte lägga ifrån sig något utan att någon genast stjäl det.

Mitt tips är att det kan ändå ta en 20-30 år innan vi ser det i praktiken. Men det är en oundviklig utveckling för det är vad folk kommer att betala för.

Ingen vill bo i områden där man inte ens vågar låta barnen leka själva ute. Således bygger man nytt så är det troligen i form av hus med innergårdar där bara de boende och inbjudet folk kan komma.

Utomlands där man länge haft denne terror av skumt folk som dräller omkring överallt så finns hela städer uppbyggda på principen att husbyggnaden bildar en mur. Innergården kan i många fall vara väldigt stor.

Skulle situationen förvärras ännu mer såsom t ex läget är mellan Israel - Palestina så kan det bli sådana extrema lösningar också även i Sverige.
Senast redigerad av endumbonde 2016-07-03 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in