• 1
  • 2
2016-07-03, 02:50
Medlem
Tjenare Flashback!

Sambon har fått ett sommarvikariat på ett psykboende i kommunal regi. På detta har de "sovande jour" som alltid läggs i samband med anhängande kvälls-och morgonpass. Allt som allt är det totala arbetspasset 24h+.

Till sak hör att under dygnets nattliga timmar har hon så kallad "sovande jour" där varannan timme ersätts med lön, resten är gratisarbete/sovande. Jag personligen tycker det är helt stört att man tvingas vara på sin arbetsplats i åtta timmar men bara få betalt för fyra och hela upplägget känns lagvidrigt.

Detta sker i snitt var sjätte dag.

Är detta ens lagligt, och om så, är det vanligt förekommande?
Oavsett hur ens arbetsbeskrivning ser ut (sova eller arbeta) så bör man ju få betalt för den tid man är schemalagd.
Citera
2016-07-03, 04:10
Medlem
Jag tror inte att det alltid varit så. En studiekamrat till mig arbetade på ett äldreboende över sommaren, där hon fick betalt för samtliga nattimmar. dock under nattjouren var det hennes plikt att stiga upp och följa vissa förpliktelser om ordningen skulle störas
Citera
2016-07-03, 04:21
Sovandejour är riktigt uselt ger Max 30kr i timmen. Du får fullt betalt om du är vaken. Men tyvärr så det ser ut. Om du någon gång jobbar extra med SJ så ta det i komp. Ja det är lagligt.
Citera
2016-07-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Sovandejour är riktigt uselt ger Max 30kr i timmen. Du får fullt betalt om du är vaken. Men tyvärr så det ser ut. Om du någon gång jobbar extra med SJ så ta det i komp. Ja det är lagligt.

Det är ju fullkomligt vidrigt. Utslaget per timme är det ju en av de mest ruttna timlönerna på marknaden.
Nu är ju upplägget som sådant att sambon har grundlön + OB under fyra av de åtta "sovande" timmarna, om ordningen skulle störas kvittar.

Man blir ju som bestört hur vissa fackförbund misslyckas när exempelvis SAS kaptener kan föra fram krav som "vi vill garanterat åka business class för de fribiljetter vi tillhandahåller". I en annan bransch får man inte ens betalt fast man är schemalagd.
Citera
2016-07-03, 04:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Tjenare Flashback!

Sambon har fått ett sommarvikariat på ett psykboende i kommunal regi. På detta har de "sovande jour" som alltid läggs i samband med anhängande kvälls-och morgonpass. Allt som allt är det totala arbetspasset 24h+.

Till sak hör att under dygnets nattliga timmar har hon så kallad "sovande jour" där varannan timme ersätts med lön, resten är gratisarbete/sovande. Jag personligen tycker det är helt stört att man tvingas vara på sin arbetsplats i åtta timmar men bara få betalt för fyra och hela upplägget känns lagvidrigt.

Detta sker i snitt var sjätte dag.

Är detta ens lagligt, och om så, är det vanligt förekommande?
Oavsett hur ens arbetsbeskrivning ser ut (sova eller arbeta) så bör man ju få betalt för den tid man är schemalagd.
"Känns lagvidrigt" skriver du...vilken/vilka lagar menar du att det "känns" som att kommunen bryter mot? Är arbetstidslagen du syftar på?

Min gissning är för övrigt att en så pass stor arbetsgivare, tillika en offentlig sådan, har stämt av upplägget för arbetstiden med sina jurister före dom tagit det i bruk. Det har för den delen säkert även samverkats med facket som OK: at det.
Citera
2016-07-03, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
"Känns lagvidrigt" skriver du...vilken/vilka lagar menar du att det "känns" som att kommunen bryter mot? Är arbetstidslagen du syftar på?

Min gissning är för övrigt att en så pass stor arbetsgivare, tillika en offentlig sådan, har stämt av upplägget för arbetstiden med sina jurister före dom tagit det i bruk. Det har för den delen säkert även samverkats med facket som OK: at det.

Ursäkta min otydlighet.
Vad jag menar med lagvidrigt är att schemalagd arbetstid ska vara lönegrundande, vad arbetsuppgiften består av är ju oväsentligt. Om jourtiden hade varit hemifrån är ju sin sak, men här är arbetstiden förlagd på arbetsplatsen.

Vad hände med 11 timmars dygnsvila?

Att bli förpliktigad ett 24h+ pass är ju inte helt förenligt med normerna i andra branscher.
Citera
2016-07-03, 05:21
Medlem
kraftfoders avatar
Hur långt är arbetspasset? Är det 8h eller 24h? TS är oklar där. Sedan är det ju inte så illa att få sova på jobbet, även om lönen bara är hälften när man sover.. Vårdyrken har andra regler än övriga yrken, inte ovanligt med långa arbetsdagar. Är övertygad om att vårdyrkena har något undantag. Känner läkare som är 30 timmar på sjukhuset, men givetvis sover där också.
Citera
2016-07-03, 05:43
Medlem
Det är en åtgärd för att att hålla nere på kostnaden tror att facket har tittat på frågan och tyckt att det är helt ok! Kvinnor i vård/ omsorg ska tjäna lite mindre pengar.
Citera
2016-07-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursäkta min otydlighet.
Vad jag menar med lagvidrigt är att schemalagd arbetstid ska vara lönegrundande, vad arbetsuppgiften består av är ju oväsentligt.

Det är lite speciella avtal i vården. Det är inte 'arbetstid' då man sover. Det är beredskapstid.

Citat:
Om jourtiden hade varit hemifrån är ju sin sak, men här är arbetstiden förlagd på arbetsplatsen.

Tyvärr funkar det inte så. Man får ännu sämre ersättning för jour i hemmet.
Citat:
Vad hände med 11 timmars dygnsvila?

Den kan de inte systematiskt ta bort. Dock i enskilda fall, sjukdom etc..
Dock är sovande tiden vila har jag för mig. Man brukar inte jobba full dag efter så att dygnsvilan går ihop. Vissa har ex. så att antal timmar man varit vaken efter 22 går man hem tidigare dagen därpå. Fast allt sådant varierar.
Citat:
Att bli förpliktigad ett 24h+ pass är ju inte helt förenligt med normerna i andra branscher.

Arbetsgivaren klarar sig undan med anledning av att människor drabbas annars.
Citera
2016-08-01, 15:39
Medlem
Tycker det är skräp i alla fall. Att tvingas vara på jobbet låt säga 24 timmar men bara få betalt för 20.

Det är inte samma sak att lägga sig i en gammal bädd på arbetsplatsens sovsal som att få göra kväll där hemma med familjen och lägga sig.
Citera
2016-08-01, 15:45
Medlem
Att facket tycker att det är ok med sovande jour är provocerande. Man är på jobbet, förväntas göra ett jobb men får en struntsumma betalt och det i yrke som redan är ganska lågavlönat. Men du får ju sova.. Visst, men det gör man bäst hemma i sin egen säng.
Citera
2016-08-01, 20:25
Medlem
Citat:
Tycker det är skräp i alla fall. Att tvingas vara på jobbet låt säga 24 timmar men bara få betalt för 20.

Tvingas? Passar det inte är det fritt fram att säga upp sig. Sluta grina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in