2016-07-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Bara om jag kunde få hjälp med ett extra tydligt klargörande av följande i min förvirrade professorshjärna ang. SE:

- Indien tror vi han var i som liten
- Vi tror hans föräldrar var svenska

(Har jag uppfattat state-of-the-art av SE-ologin rätt?)

Min tvåspråkighetsfråga gällde alltså om kan kanske haft en tysk bästis i indien, bott nåt år i Tyskland, gått nått år i tyskaskolan, varit på tyska sommarläger, eller nåt liknande.

Lite om familjens historia:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14936588.ab

Stig Engström föddes i Indien 1934-02-26
Citera
2016-07-02, 16:36
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Bara om jag kunde få hjälp med ett extra tydligt klargörande av följande i min förvirrade professorshjärna ang. SE:

Min tvåspråkighetsfråga gällde alltså om han kan kanske haft en tysk bästis i indien, bott nåt år i Tyskland, gått nått år i tyskaskolan, varit på tyska sommarläger, eller nåt liknande.

Var han inte insyltad lite i tolkskolan? Jag vill minnas det.
Citera
2016-07-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Var han inte insyltad lite i tolkskolan? Jag vill minnas det.
Moelv hävdar det , men ej sett bevis för det.
Citera
2016-07-02, 17:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Moelv hävdar det , men ej sett bevis för det.
så här skriver Wall på sin blogg:

Skandiamannen stämplar ut från skandia 23.19. Vilket ger att han kan ha varit i Inges synfält i ca 2 min innan skotten. Skandias säkerhetschef har sagt något i stil med ”en av våra anställda bara klev rakt ut och sköt Palme”. Skandiamannen ljuger om massor av saker och ingen av övriga kring mordplatsen har sett honom där , trots att han hävdar att bara var en bit bakom när skotten föll. Han borde då mer eller mindre ha trampat vittnet Anders på hälarna. Det var en utredning på gång mot honom men tyvärr stoppades den efter order från högre ort (HH troligen?). Han pekas ut som skytt i Jallais bok landsförrädaren. Den väl initierade journalisten Bjarne Moelv har sagt att Skandiamannen har kopplingar både till civilförsvaret och tolkskolan , gammal fallskärmsjägare som han var. Det är en ”keep it simple” analys. Han fanns på plats , ljuger om sina förehavande , ogillade Palme kraftigt , och kan säkert efter sin militärtjänst hantera ett vapen utan att vara proffs.

Sen just in case någon som läser tråden missat att tolkskolan vid försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum lär ut mycket mer än hur man är en tolk, tex handlar också ofta om att lära sig många andra mycket fysiskt operativa funktioner.
Senast redigerad av heheho 2016-07-02 kl. 17:44.
Citera
2016-07-02, 18:27
Medlem
Citat:
så här skriver Wall på sin blogg:

Skandiamannen stämplar ut från skandia 23.19. Vilket ger att han kan ha varit i Inges synfält i ca 2 min innan skotten. Skandias säkerhetschef har sagt något i stil med ”en av våra anställda bara klev rakt ut och sköt Palme”. Skandiamannen ljuger om massor av saker och ingen av övriga kring mordplatsen har sett honom där , trots att han hävdar att bara var en bit bakom när skotten föll. Han borde då mer eller mindre ha trampat vittnet Anders på hälarna. Det var en utredning på gång mot honom men tyvärr stoppades den efter order från högre ort (HH troligen?). Han pekas ut som skytt i Jallais bok landsförrädaren. Den väl initierade journalisten Bjarne Moelv har sagt att Skandiamannen har kopplingar både till civilförsvaret och tolkskolan , gammal fallskärmsjägare som han var. Det är en ”keep it simple” analys. Han fanns på plats , ljuger om sina förehavande , ogillade Palme kraftigt , och kan säkert efter sin militärtjänst hantera ett vapen utan att vara proffs.

Sen just in case någon som läser tråden missat att tolkskolan vid försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum lär ut mycket mer än hur man är en tolk, tex handlar också ofta om att lära sig många andra mycket fysiskt operativa funktioner.

Ja fast det var väl en kommentar på Walls sida , ej Wall själv som skrivit detta. Om det nu spelar nån roll.
Citera
2016-07-02, 19:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ja fast det var väl en kommentar på Walls sida , ej Wall själv som skrivit detta. Om det nu spelar nån roll.

Det är sant, tack

Citera
2016-07-02, 19:50
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Min tvåspråkighetsfråga gällde alltså om han kan kanske haft en tysk bästis i indien, bott nåt år i Tyskland, gått nått år i tyskaskolan, varit på tyska sommarläger, eller nåt liknande.

SE föds 1934 i Bombay, uppfostras i en traditionell och gammaldags miljö. Som barn gick han klädd i grön, engelsk militärkostym och lekte med tidstypiska krigsleksaker. Senare placerades han i internatskola. SE kom till Sverige som tolvåring och placerades hos släkt i Nybro. I början av 50-talet återvände föräldrarna från Indien under en kort period, man bosatte sig i en villa i Täby, men de åkte strax tillbaka till Indien. Först 1956 var de tillbaka för gott. Skolgången i Sverige tillbringade SE på internatskolan i Sigtuna. (Källa: Lars Larsson, ss.345-346, Nationens Fiende.)

OBS! Läs den boken på egen risk. Det finns rätt mkt att ta fasta på i bokhelvetet, till skillnad från obskyra militärkuppövningar under WT-samband. Ge mig EN ENDA referens på att det har funnits en militärkuppövning den 28:e februari. Vem har skrivit vad om den? Jag behöver den nu.
Citera
2016-07-02, 20:27
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
SE föds 1934 i Bombay, uppfostras i en traditionell och gammaldags miljö. Som barn gick han klädd i grön, engelsk militärkostym och lekte med tidstypiska krigsleksaker. Senare placerades han i internatskola. SE kom till Sverige som tolvåring och placerades hos släkt i Nybro. I början av 50-talet återvände föräldrarna från Indien under en kort period, man bosatte sig i en villa i Täby, men de åkte strax tillbaka till Indien. Först 1956 var de tillbaka för gott. Skolgången i Sverige tillbringade SE på internatskolan i Sigtuna. (Källa: Lars Larsson, ss.345-346, Nationens Fiende.)

OBS! Läs den boken på egen risk. Det finns rätt mkt att ta fasta på i bokhelvetet, till skillnad från obskyra militärkuppövningar under WT-samband. Ge mig EN ENDA referens på att det har funnits en militärkuppövning den 28:e februari. Vem har skrivit vad om den? Jag behöver den nu.

Användaren "Styckjunkaren" (inlägg 21513) verkar ha förstahandsinformation om att det pågick en övning under mordnatten:

"Jag har nu från flera håll fått bekräftelse på det jag hört tidigare, att det pågick en övning inom
kuppförsvaret på mordkvällen. Detta är intressant därför att ett flertal poliser från Wallingatsgänget
hade funktioner inom kuppförsvaret i kraft av sina militärutbildningar till jägare och/eller officerare.
CGÖ t ex var instruktör i dessa sammanhang. Och om Wallingatsgänget hade en aktiv kärna på åtta
man så får man förbubbla det totala medlemsantalet."

Han har även gjort ett par andra intressanta inlägg. Sök på namnet i tråden.
Citera
2016-07-03, 08:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Ingvar Carlsson har sommarpratat.

http://www.expressen.se/noje/kronikorer/ingvar-carlsson-om-karleken-till-ingrid/

Där vi kunde lyssna till hans visdomsord, citat.

Som folkvald ska du agera med ansvar och omdöme, i stort och i smått. De till synes obetydliga detaljerna ska verkligen inte föraktas. Slut citat.

Säger mannen som bevisligen föraktade den obetydliga detaljen att Lisbet initialt till honom, och till andra statsråd, pratade om två gärningsmän, och att hon aldrig såg mördarens ansikte eftersom de befann sig på för stort avstånd.

Samtidigt som frikännandet av CP berodde på en obetydlig juridisk detalj enligt samma person eftersom han var skyldig enligt Lisbets fotografiska minne vilket därmed inte ska föraktas än idag. Eftersom det handlar om att agera med ansvar och omdöme.

Trovärdighet noll med andra ord än idag. Han och SAP har målat in sig i ett hörn. Trots att man ansågs sig vara målarmästare.

Vilket inte bådar gott inför framtiden. Om man vill att mordet ska lösas. SAP kommer aldrig att tillåta en annan mördare än CP. För då tappar ju både de och Lisbet ansiktet. För att inte tala om ett ev. tappat framtida regeringsinnehav.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-03 kl. 09:02.
Citera
2016-07-03, 09:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du borde valt att svara seriöst på ett seriöst inlägg.

Förstår att ditt enda försvar blir att anklaga mig. För du har inget annat att komma med utom trams. Där ditt svar på min fråga är rent trams.

När man står utanför biografen Grand en fredagskväll i 5-6 gradig kyla med snålblåst, där Lisbet är för trött för en fortsättning av kvällen enligt henne själv.

Vilken är då den mest lämpliga/logiska promenadvägen hem till Västerlånggatan i Gamla Stan. Även om Mårten och Ingrid i så fall hade gått samma väg. Eller hade de verkligen det. Vilket just är själva frågeställningen.

Var denna vägen just så logisk och nära som vissa vill göra gällande. Wall brottas också med denna frågeställningen. Är han också oseriös iesho. Eller är du den ende seriöse i MOP och i denna tråden. Där alla är misstänkta och skyldiga samtidigt enligt dig. Och där ingen kan uteslutas. Inte ens du själv. Där det säkert går att hitta siffror som pekar i den riktningen om man är ambitiös.

http://arbetarbladet.fi/gunnar-wall-konspiration-olof-palme/

Citat.

Bland annat brottas han med frågan om Olof Palme hade letts in i en fälla eftersom mordplatsen vid Dekonina-affären inte är en ”naturlig” hemväg från biografen Grand till parets lägenhet på Västerlånggatan i Gamla stan. Däremot var det ett perfekt ställe för gärningsmannen att gå upp i rök.

Så frågan kvarstår fortfarande. Vilken promenadväg hade för en stockholmare varit den mest naturliga, logiska och närmsta till Palmes hem.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-03 kl. 10:08.
Citera
2016-07-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vem skulle våga hota någon med sekretessbrott om man genom att bryta den avtäcker ett statsministermord? Allmännintresset bryter den sekretessen utan problem. Nej det är en illusion inget annat. Den som försöker något sådant är för alltid körd liksom alla som understödjer den som gör det eller är associerade med dessa.
Du har nog rätt men under en speciell förutsättning, nämligen att den som röjer
sekretessen har något verkligt tungt att komma med som leder till ett genombrott.
Att bara säga att man vet att den eller den typen av övning förekom är inte ett
sekretessbrott som allmänintresset skyddar. Alltså håller de som deltagit tyst.
Och de som verkligen har något avgörande att komma med håller tyst därför att
de vill att mördarna ska komma undan.
Citera
2016-07-03, 10:37
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

När man står utanför biografen Grand en fredagskväll i 5-6 gradig kyla med snålblåst, där Lisbet är för trött för en fortsättning av kvällen enligt henne själv.

Vilken är då den mest lämpliga/logiska promenadvägen hem till Västerlånggatan i Gamla Stan. Även om Mårten och Ingrid i så fall hade gått samma väg. Eller hade de verkligen det. Vilket just är själva frågeställningen.

Var denna vägen just så logisk och nära som vissa vill göra gällande. ***

Så frågan kvarstår fortfarande. Vilken promenadväg hade för en stockholmare varit den mest naturliga, logiska och närmsta till Palmes hem.

Det finns ingen logik i vägval för en man i sällskap med sin kvinna, för hon väljer väg för att "ögonshoppa" eller spegla sig i ett skyltfönster som bekräftelse på att hon är ok vad gäller håret m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in