2016-07-02, 10:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför måste det finnas en mest naturlig promenadväg? Snarare finns det väl flera tiotal variationer som är någotsånär lika långa och som lämnar utrymme för små utvikningar som att titta i något särskilt skyltfönster.

Dessutom, hur vet man att mördarna insåg vilka vägar som var naturliga? Och hur vet man att de avstod från att påverka vägvalet? Uppgiften om två män som gick före paret förbi korvkiosken, strax innan Adolf Fredriks kyrkogata, för att sedan stanna upp på andra sidan Adolf Fredriks kyrkogata, kan ha varit något som mer eller mindre omedvetet uppfattades som något hotfullt av LP. Om hon inte var riktigt medveten om det så kan hon ha rationaliserat situationen och sagt till OP att hon ville titta i Saris skyltfönster.

Vad som ytterligare talar emot en mindre grupp som fritt agerande rättade sig efter OPs agerande är att det förekom så pass omfattande aktiviteter på Sveavägen vid tillfället, där pricken över i:et utgörs av Palmehataren Stig Engströms utgång på Sveavägen bara något tiotal sekunder efter att paret Palme passerat Skandias entré.

Så du menar att Palme var onaturlig. Samtidigt som du tidigare vurmat för att man genom att ta reda på så mycket om en person som möjligt, kan man förutse vad vederbörande väljer för färdväg hem efter att gått på bio.

Du argumenterar som vanligt mot dig själv. Där du ena veckan anser att CP inte kan uteslutas, där du andra veckan anser att EDK är en trolig mördare, där du tredje veckan anser att de båda måste varit medlemmar i Frimurarna eftersom det var de som styrde, för att fjärde veckan anse att båda hade medhjälpare som fick Lisbet att byta sida av Sveavägen. Där samtidigt, enligt dig, numerologi har en stor betydelse för mordet.

Enligt mig har du inte en siffra rätt.
Citera
2016-07-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej baserat på analys av andra likvidationer följer det mönstret att agera på detta vis att avvakta och spana fram bästa läget för att sedan agera när läget öppnar sig. Föreställningen om möten och liknande hämtar sin näring från fictionen inte från verkligheten. Det är för koplicerat och används bara för att locka fram någon som aktivt gömmer sig. Hokus pokus med arrangerade möten och superproffs med hitec-utrustning som är "osynliga". T ex Mossad har agerat så här som händelserna kring Palmemordeti flera fall. Kanske någon hämtat inspiration där? Andra uppfattningar baserar sig på fiction där överdrifter och myter odlas. Tv serier och agentromaner speglar sällan verkligheten som är mycket sjaskigare och burdusare.

Agerandet med iakttagna wt-personer och rörelser och de förklaringar till dessa som föregivits tydligen från start till t ex Palmes egen säkerhetsansvarige indikerar att det både är lokalt anknuten grupp och personer som kunnat bli igenkända av folk som rörde sig i området som kunde ange skäl till att de agerade om de blev tagna.

Galningar följer också helt andra mönster och hade agerat på ett annat sätt dvs hade agerat t ex direk vid bion. På liknande sätt som vid mordet på Anna L.

Terrorister hade kartlagt Palmes normala rutter och hade slagit till med eldöverfall på väg till kontoret eller med utplacerade bomber.

Kopplat till de 30 årens efterspel och de som agerat där är pusslet lösbart till och med utan att någon spiller bönorna men vem vågar ställa de ansvariga till svars? Dag och hans grupp?

Ditt resonemang ovan är vettigt.
Jag kan också tro på en välplanerad men flexibel operation. Man visste ju långt att paret skulle på bio man kunde alltså förutse ett antal olika scenarion och sedan agera flexibelt men ändå förberett.
Enligt vad jag läst i tråden så är ju detta mord tyvärr olösligt då de viktiga fakta och bevis som behövs är hemligstämplade i 70 år (?) och hårda lagliga straff väntar dem som bryter mot detta.
Dessutom verkar ju det som att många som vet något om mordet avlider eller försvinner. Det är nog inte riskfritt att engagera sig i detta fall.
Citera
2016-07-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dessutom finns uppgifter om att OP var positiv till att MP och IK följde med på promenaden, samt att det var LP som ville gå över på andra sidan gatan strax efter korvkiosken.

Kanske ändå ett arrangerat möte?
Citera
2016-07-02, 10:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så du menar att Palme var onaturlig. Samtidigt som du tidigare vurmat för att man genom att ta reda på så mycket om en person som möjligt, kan man förutse vad vederbörande väljer för färdväg hem efter att gått på bio.

Du argumenterar som vanligt mot dig själv. Där du ena veckan anser att CP inte kan uteslutas, där du andra veckan anser att EDK är en trolig mördare, där du tredje veckan anser att de båda måste varit medlemmar i Frimurarna eftersom det var de som styrde, för att fjärde veckan anse att båda hade medhjälpare som fick Lisbet att byta sida av Sveavägen. Där samtidigt, enligt dig, numerologi har en stor betydelse för mordet.

Enligt mig har du inte en siffra rätt.
Du borde valt att svara seriöst på ett seriöst inlägg.
Citera
2016-07-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ditt resonemang ovan är vettigt.
Jag kan också tro på en välplanerad men flexibel operation. Man visste ju långt att paret skulle på bio man kunde alltså förutse ett antal olika scenarion och sedan agera flexibelt men ändå förberett.
Enligt vad jag läst i tråden så är ju detta mord tyvärr olösligt då de viktiga fakta och bevis som behövs är hemligstämplade i 70 år (?) och hårda lagliga straff väntar dem som bryter mot detta.
Dessutom verkar ju det som att många som vet något om mordet avlider eller försvinner. Det är nog inte riskfritt att engagera sig i detta fall.

Vem skulle våga hota någon med sekretessbrott om man genom att bryta den avtäcker ett statsministermord? Allmännintresset bryter den sekretessen utan problem. Nej det är en illusion inget annat. Den som försöker något sådant är för alltid körd liksom alla som understödjer den som gör det eller är associerade med dessa.
Citera
2016-07-02, 11:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Därefter blev han leverantör till Ebbe. Där samma person fullständigt sket i Östlings påstådda politiska preferenser. Precis som Holmer.

Gjorde dom verkligen det? Kanske dom såg detta som en tillgång? En som Östling skulle ju i alla fall inte snacka med ryssen. Troligen inte med jänkarna heller.
Holmér själv har ju av många stämplats som sosse. Men jag är skeptisk. Snarare verkar han ha varit en karriärist som jobbade åt dom som mest efektivt kunde få honom själv framåt-uppåt. Det var SAP. Utan att han själv var så speciellt imponerad av varken deras idoelogi eller personer. Kritiken lyser igenom i hans bok "Olof Palme Är Skjuten".

Ebbe C var än skickligare. Fortfarande helt oklart vad karln höll på med. Bokförläggare? Jo, tjenare italienare...
Citera
2016-07-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vem skulle våga hota någon med sekretessbrott om man genom att bryta den avtäcker ett statsministermord? Allmännintresset bryter den sekretessen utan problem. Nej det är en illusion inget annat. Den som försöker något sådant är för alltid körd liksom alla som understödjer den som gör det eller är associerade med dessa.

Ja, du har kanske rätt.
Men då gäller det att man verkligen kan bevisa det, annars kan man råka illa ut.
Och det har vi ju sett, att de mäktiga som sitter inne med sanningen har förmågan att manipulera och slingra sig med sanningen på de märkligaste sätt.
Och svenska folkets totala och delvis naiva tilltro till demokratin och svenska rättvisan hjälper inte till.

Men du har säkert rätt.
Därför kommer ingen hotas med sekretessbestämmelser.
Istället kanske någon avlider lite hastigt av en skallskada eller liknande som snabbt klassas som olyckshändelse.
Tyvärr tror jag aldrig att vi får reda på sanningen, inte under vår livstid.
Citera
2016-07-02, 12:00
Medlem
hehehos avatar
SK.H.Mannens brev tyder på att han har en mycket stark tysk koppling i barndom tidig ungdom.

Jag hade hoppats på ett flamländskt språk, men med det system jag kört får jag ingen sådan signal. Däremot kraftig tysk signal.

Senast redigerad av heheho 2016-07-02 kl. 12:03.
Citera
2016-07-02, 12:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
sista otippade knorren är att ett helt annat system gav brevet mycket höga poäng för en tvåspråkig person vars svenska starkt påverkats av annat språk utan att direkt vara felaktig, eller använda utländska ord, detta måste jag köra med kvalité snart
---
SK.H.Mannens brev tyder på att han har en mycket stark tysk koppling i barndom tidig ungdom.

Jag hade hoppats på ett flamländskt språk, men med det system jag kört får jag ingen sådan signal. Däremot kraftig tysk signal.

Det slår mig att SE ju var uppväxt i Indien, helfinska föräldrar, det passar med en stark tvåspråkssignal, vilka språk och skolor/kompisar han där lärde sig av vet jag ej.
Senast redigerad av heheho 2016-07-02 kl. 12:48.
Citera
2016-07-02, 13:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det slår mig att SE ju var uppväxt i Indien, helfinska föräldrar, det passar med en stark tvåspråkssignal, vilka språk och skolor/kompisar han där lärde sig av vet jag ej.
Hans föräldrar var inte helfinska. De var från Småland om jag minns korrekt. Inga tecken på finskt påbrå på något vis. Det finns en ordentlig genomgång i tråden om det, några år gammal.

https://www.flashback.org/p48315006#p48315006
Citera
2016-07-02, 15:02
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hans föräldrar var inte helfinska. De var från Småland om jag minns korrekt. Inga tecken på finskt påbrå på något vis. Det finns en ordentlig genomgång i tråden om det, några år gammal.

OK, tack det förenklar ju en del, och det verkar ju vederhäftigt.
Citera
2016-07-02, 16:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Bara om jag kunde få hjälp med ett extra tydligt klargörande av följande i min förvirrade professorshjärna ang. SE:

- Indien tror vi han var i som liten
- Vi tror hans föräldrar var svenska

(Har jag uppfattat state-of-the-art av SE-ologin rätt?)

Min tvåspråkighetsfråga gällde alltså om han kan kanske haft en tysk bästis i indien, bott nåt år i Tyskland, gått nått år i tyskaskolan, varit på tyska sommarläger, eller nåt liknande.
Senast redigerad av heheho 2016-07-02 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in