2016-07-02, 11:42
Medlem
Ludermassignegers avatar
Jag har försökt googla temat, men hittar inga svar. Det enda jag hittar är att om man har typ1-herpes (munherpes) så ska tydligen immunsystemet bli starkare emot typ2-herpes (könsherpes).

Men är det teoretiskt möjligt att smitta sig själv med könsherpes via munherpes? Säg till exempel att jag skulle spotta på kuken eller suga av mig själv?
Citera
2016-07-02, 12:09
Bannlyst
Ja det är möjligt. Fast du kan inte smitta dig själv. Du kan sprida herpensen vidare.

Ungefär som att du har en sårskorpa på armen. Du kan ta och riva upp skorpan och sedan ta en kniv och stycka sönder armen. Då har du spridit såret vidare.
Citera
2016-07-02, 12:16
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
eller suga av mig själv?
Testa kanske funkar :-)
Citera
2016-07-02, 12:25
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenManligeSSKan
Ja det är möjligt. Fast du kan inte smitta dig själv. Du kan sprida herpensen vidare.

Ungefär som att du har en sårskorpa på armen. Du kan ta och riva upp skorpan och sedan ta en kniv och stycka sönder armen. Då har du spridit såret vidare.

Men hur fungerar det iom att det tydligen är två olika virus? Man kan väl knappast ha munherpesviruset i de nedre regionerna?

Kan man smitta munherpesviruset till exempelvis armen?
Citera
2016-07-02, 13:02
Bannlyst
Citat:
Men hur fungerar det iom att det tydligen är två olika virus? Man kan väl knappast ha munherpesviruset i de nedre regionerna?

Om du vet svaret så varför frågar du då?
Citera
2016-07-02, 15:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

De två olika typerna av herpesvirus (HSV1 och HSV2) kan smitta både oralt och genitalt. Förr var HSV2 vanligast genitalt, men förekom även oralt. Numera är HSV1 vanligast både genitalt och oralt. Så, för att besvara din fråga: ja, det är myckrt möjligt att sprida sin egen munherpes till sina genitalia.
Citera
2016-07-02, 21:47
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
De två olika typerna av herpesvirus (HSV1 och HSV2) kan smitta både oralt och genitalt. Förr var HSV2 vanligast genitalt, men förekom även oralt. Numera är HSV1 vanligast både genitalt och oralt. Så, för att besvara din fråga: ja, det är myckrt möjligt att sprida sin egen munherpes till sina genitalia.

Tack för svaret. Mod kan kasta tråden om hen vill.
Citera
2016-11-17, 18:09
Medlem
De här var nog det dummaste jag läst i mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in