2016-07-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag kan gå in och förklara för dig:

EU har fri rörlighet för fyra saker: Varor, tjänster, personer och kapital. UK önskar nu att EU skall låta dem inskränka rörligheten för personer men få behålla de andra rörligheterna. Detta har t.ex. Tyskland starkt motsatt sig. Merkel säger att UK inte kan få plocka russinen ur kakan.

Norge har ett frihandelsavtal med EU, men där ingår samtliga fyra komponenter i den fria rörligheten. Tilläggas skall att Norge får betala en del, utan att ha något inflytande inom EU. Å andra sidan så kan Norge då, t.ex. fritt, bedriva sin egen, ytterst generösa regional och jordbrukspolitik.

Så brexitförespråkarnas våta dröm om att drastiskt kunna minska invandringen ifrån EU länder, (jag förstår faktiskt inte varför de hakar upp sig just på polacker, vilka har en liknande kultur som GB och för all del Sverige, men gladeligen tar in en massa invandrare ifrån samväldesländerna, ibland med helt olika kultur än GB), kommer inte att kunna förverkligas utan att även de andra fria rörligheterna, varor, tjänster och kapital, kommer att bli lidande. Sedan är det en annan femma att ingendera av sidorna tjänar på höga tullmurar. Till viss del har dessa också minskat genom WTO.

Tilläggas skall att, vi i Sverige, behöver precis alla polska byggnadsarbetare vi kan få tag på, för att kunna öka vårt bostadsbyggande dramatiskt. I princip, vilket också boverket gått ut med, så kommer det att behövas över 88000 nya bostäder, varje år de närmaste fyra åren. Jag skulle nog gissa på att det behövs 100000 bostäder varje år de närmaste 10 åren, dvs ett nytt miljonprogram, (som faktiskt, bara, till en tredjedel handlade om höghus, med det tänker man inte på. Den enda missen var nog den torftiga utemiljön, som hade att göra med byggtekniska saker, som att man måste jämna ut marken för att kunna använda byggkranar på räls).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet

http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/reviderad-prognos-for-byggbehovet-av-bostader1/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utlandska-brevladeforetag-lurar-skatteverket-pa-miljarder/

Gångra SKVs siffra med 5, tänk sen att den ökar med 50% per år så kommer du nog närmare sanningen, tänk sen vart vi är om några år i nästa lågkonjunktur och vem som får sparken.

EU är styrt av teknokrater, de bryr sig inte om medelklassen i Sverige får det sämre. Inte konstigt många är EU-skeptiska.
Senast redigerad av pex666 2016-07-01 kl. 16:11.
Citera
2016-07-01, 17:08
Medlem
RadioDDR1s avatar
För att eurozonen ska kunna överleva krävs radikala reformer. Det krävs en politisk, finans- och bankunion. Det är inte sannolikt att detta kommer att innefatta alla euroområdets medlemmar med tanke på den politiska verkligheten. Så vi kommer sannolikt att se några medlemmar intergreras snabbare än andra – ett EU som går fram i två eller flera hastigheter. Kanske kommer det se ut som ett slags lojalitetsprogram, med olika nivåer av medlemskap - Platinum för länder som Tyskland, kanske Nederländerna och Luxemburg. Guld för lägre stående eurostater (Italien och Spanien), och sedan Silver för icke-eurostater som Polen och Sverige. Storbritannien får ett partnerskap-kort, med begränsade fördelar och skyldigheter.

I min mening var den gemensamma valutan ett steg för långt. Strået som bröt kamelens rygg. Istället för att ena kontinenten har Euron splittrat den.

Det kommer inte att bli någon mer utvidgning nu. Istället kommer länder som Turkiet, Serbien och andra som på sikt var på väg att bli medlemmar erbjudas samma kort som det Storbritannien är på väg att få.

Vi kommer sannolikt framöver även att se ett par EU-länder till som säger upp sitt nuvarande medlemskap och istället väljer UK/partnerskap-kortet: begränsade fördelar och begränsade skyldigheter.
Senast redigerad av RadioDDR1 2016-07-01 kl. 17:49.
Citera
2016-07-01, 18:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
I min mening var den gemensamma valutan ett steg för långt.

Nja, det var inte för långt men det var på tok för tidigt, det skulle ha väntat minst 40-50 år till innan man började göra det för i dagsläget då Euron enbart skapade problem i länder som Grekland medan den funkade i på andra ställen.

Skall man införa en gemensam valuta för alla nationer så måste alla nationer ha en gemensam grund rent ekonomiskt så att det funkar minst lika bra i alla länder som har den valutan.

Däremot så skulle man kunna göra om euron till en ren handelsvaluta men på global nivå (aka att du enbart handlar varor osv i euro och inte i Dollar, Euro osv, osv.) men när du handlar som privatperson så köper du enbart varor i dollar/Euro/pund/kronor osv.
Citera
2016-07-01, 18:31
Medlem
526s avatar
Jag tror inte på att UK blir begränsade i praktiken. Det är för många som förlorar på det.
Snacket om att de inte ska få tillgång till den "inre marknaden" är bara säljpitch och semantik.
Det UK säljer kommer andra länder köpa. Det UK vill köpa kommer andra länder sälja till dem.
Marknaden skiter i om det finns ett medlemskort i EU eller inte. Enda de kan göra är att lägga på straffkostnader, men det kommer inte funka i längden.
Senast redigerad av 526 2016-07-01 kl. 18:33.
Citera
2016-07-01, 19:38
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tilläggas skall att, vi i Sverige, behöver precis alla polska byggnadsarbetare vi kan få tag på, för att kunna öka vårt bostadsbyggande dramatiskt. I princip, vilket också boverket gått ut med, så kommer det att behövas över 88000 nya bostäder, varje år de närmaste fyra åren. Jag skulle nog gissa på att det behövs 100000 bostäder varje år de närmaste 10 åren, dvs ett nytt miljonprogram, (som faktiskt, bara, till en tredjedel handlade om höghus, med det tänker man inte på. Den enda missen var nog den torftiga utemiljön, som hade att göra med byggtekniska saker, som att man måste jämna ut marken för att kunna använda byggkranar på räls).

Det är intressant att man har haft stor invandring för att behöva ännu mer.

Nåja, jag själv är för Brexit, avskyr nuvarande EU.
Att stanna kvar hade inte varit bättre, men vi får se.
Jag tror man kommer snirkla sig ut detta och vara kvar i EU iaf, på något sätt.

EU behöver reformeras, men folkomröstningen verkar inte ha någon effekt på den punkten, tyvärr.
Citera
2016-07-01, 20:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
http://www.dn.se/nyheter/sverige/utlandska-brevladeforetag-lurar-skatteverket-pa-miljarder/

Gångra SKVs siffra med 5, tänk sen att den ökar med 50% per år så kommer du nog närmare sanningen, tänk sen vart vi är om några år i nästa lågkonjunktur och vem som får sparken.

EU är styrt av teknokrater, de bryr sig inte om medelklassen i Sverige får det sämre. Inte konstigt många är EU-skeptiska.

Tja, jag har, i sig, ingenting emot en bättre kontroll över arbetskraftsinvandringen och eventuellt oseriösa och skumma företag och upplägg. Men otvivelaktigt så behöver vi arbetskraftsinvandring.

Som en lite parentes så skulle Kina behöva en massiv arbetskraftsinvandring av närmast motsatta skäl.

Orsaken till detta är tvåfaldig:

Kinas befolkning åldras snabbare än man hinner bli rik.

För att stimulera ekonomin sedan finanskrisen 2008 så har det, i Kina byggts massor av vägar, broar och, inte minst, bostäder, som står oanvända. Det rör sig faktiskt om bostäder till 200 miljoner personer och täcker Kinas bostadsbyggande åtminstonde de närmaste 20 åren

https://youtu.be/_AvNT3vyzr0?t=883

För djupare ekonomisk bakgrund:

https://youtu.be/_AvNT3vyzr0?t=723

Så Kina skulle alltså kunna ta in 200 miljoner gästarbetare, och förutsatt att man skulle kunna sysselsätta dessa med någonting produktivt och meningsfullt, kunna lösa landets långsiktiga demografiska problem och få ekonomin att växa rejält. Problemet är bara, förutom integrationsproblemen i ett samhälle som refererar till t.ex. vita som "vita jävlar", skulle vara att sätta dessa gästarbetare i arbete.

Det enda jag kan komma på är en kolonisation av Sibirien, men då skulle man hamna i krig med Ryssland.
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-07-01 kl. 20:08.
Citera
2016-07-01, 20:13
Medlem
Madagascars avatar
Jag tvivlar som sagt på att någon kommer aktivera artikel 50.

Nu kan man faktiskt spela på saken på betfair: https://www.betfair.com/exchange/plus/#/politics/market/1.125385487

Odds är 1.33 att det inte händer i år.
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-01 kl. 20:52.
Citera
2016-07-01, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tvivlar som sagt på någon kommer aktivera artikel 50.

Nu kan man faktiskt spela på saken på betfair: https://www.betfair.com/exchange/plus/#/politics/market/1.125385487

Odds är 1.33 att det inte händer i år.
Kan det göra något med det?
Citat:
Setting out her proposed programme in a speech in London, Mrs May – who was a low-key supporter of Remain during the referendum – made clear she will not attempt to back away from last week’s vote to leave the EU, saying ‘Brexit means Brexit’.

But she said she would not kick-off the two-year process of negotiating withdrawal until the UK’s negotiating strategy is agreed – probably not before the end of this year. She said that she would create a new Government department, headed by a Cabinet-level minister who had campaigned for Leave, to oversee the UK’s departure from the EU.
http://metro.co.uk/2016/06/30/theresa-may-speech-no-snap-election-no-emergency-budget-and-no-rush-for-article-50-5976295/

Rekommenderar att lyssna på hela talet
Citera
2016-07-01, 20:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Kan det göra något med det?

http://metro.co.uk/2016/06/30/theresa-may-speech-no-snap-election-no-emergency-budget-and-no-rush-for-article-50-5976295/

Rekommenderar att lyssna på hela talet
Intressant. Hon är mer Leave jag trodde. Och hon är mot ett nyval om hon blir partiledare och PM.

Det hela kanske kommer avgöras av om Bryssel, trots att de nu sagt att det är uteslutet, kommer förhandla med UK innan de triggar artikel 50.
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-01 kl. 20:51.
Citera
2016-07-01, 21:23
Medlem
Paul0s avatar
Mitt herrskap, va tvistar ni om? Storbritannien lämnar aldrig kontinenten som en självständig politisk kraft med en prioriterad röst som reglerar samtliga europeiska angelägenheterna. Brexit har varit endast en anledning att utpressa Europa med sin avgång.

Om saken hade löpt så som det visas av somliga hysteriska skribenter i Aftonbl eller DN, innebär det att engelskan som huvudspråk så småningom hade ersatts med franskan eller tyskan och detta hade vi tydligt sett om 3-5 år.
Men kanske nu är det inte så fallet. England söker straffa Europa för Brussels trotsighet angående Ryssland och invandringsfrågan.
Senast redigerad av Paul0 2016-07-01 kl. 21:27.
Citera
2016-07-01, 21:26
Medlem
Britterna har en stor resurs i samväldet (Commonwealth). De importerade högkvalitativa jordbruksprodukter från Nya Zeeland innan de blev medlemmar av gemenskapen. Nya Zeeland drabbades av en svår och lång kris när UK tvingades följa nya handelsregler. Australien och Kanada, också stora matexportörer, är andra viktiga alternativ. Allt detta har britterna varit medvetna om länge. Franska bönder, eller snarare deras ledare, är surt medvetna om saken, de också. Om Brexit materialiseras, så blir det ett andra slag mot Europas bönder efter de ryska motsanktionerna. Britterna slutar betala matsubventioner vid en Brexit och kan lätt hitta andra jordbrukarländer. Två smällar.

Nya Zeeland införde aldrig sanktioner mot Ryssland och har goda handelsförbindelser. En bakdörr till Ryssland.

Nå, handel handlar om mer än mat, så att säga. Tillverkningsindustrin är viktig och det gäller att kunna både exportera och importera. Jag gissar att UK fortsätter att köpa vissa EU-produkter, men lägger om viss handel till Kina och andra länder. USA. Jag är övertygad om att det finns en plan B.

UK:s svaghet, den enorma finansiella sektorn, har klarat två världskrig och klarar säkert en Brexit. Om inte det finansiella globala systemet faller ihop, vill säga. Sura Bryssel-ledare kan utdela några piskrapp, men det fäller inte London.

Allt är osäkert just nu och det är svårt att göra en prognos. Jag tror, vill tro, att det blir en Brexit, men processen kan ta tid. Allt ska vara klart inom två år efter att London åberopar artikel 50 och några experter säger att skiljsmässan kan ta upp till nio år. 14.000 EU-direktiv ska hanteras plus flera fördrag. EU delade ut fler direktiv till medlemsländerna än gamla Sovjet någonsin gjorde, sägs det. Den uppgiften kan jag inte kontrollera, men jag anser att Sovjet inte dog, Sovjet bara flyttade till Bryssel.

Den här videon sprids lite överallt på anglosaxiska sajter. UK är med i EU för att UK hatar EU. Från en gammal brittisk humorserie på TV. Jag vek mig dubbel.

http://metro.co.uk/2016/06/25/this-1980-clip-from-classic-comedy-yes-minister-pretty-much-sums-up-brexit-5966657/
Citera
2016-07-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Hon är mer Leave jag trodde. Och hon är mot ett nyval om hon blir partiledare och PM.

Det hela kanske kommer avgöras av om Bryssel, trots att de nu sagt att det är uteslutet, kommer förhandla med UK innan de triggar artikel 50.
Detsamma är det med den andra toppkandidaten Michael Gove Han tros ha dumpat stödet för Boris som ledare sannolikt för att denne sökte en light variant av utträdet. Gove är en trovärdig kandidat för att leda Storbritannien ut ur EU. De konservativa har två mycket bra kandidater Gove och May som kan att leda britterna in i en ny ljus framtid, var så säker!

Michael Gove
https://www.youtube.com/watch?v=hRrXIiR6p1Y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in