2016-06-30, 21:57
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Personligen tycker jag det är svårt att placera Messi högst någonsin, trots hans fantastiska prestationer i Barcelona. Just med tanke på han aldrig lyckades ta landslaget till något VM-guld. Som Argentinare eller Brasse är det bara VM-guld som räknas tyvärr om man ska bli störst.
Än har inte det tåget gått.

Men att använda VM som måttstock för ens storhet är bara fel, förstår tankesättet dock.
Citera
2016-06-30, 22:03
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Än har inte det tåget gått.

Men att använda VM som måttstock för ens storhet är bara fel, förstår tankesättet dock.

Jag kan förstå att man tycker det är fel att resonera så. Men jag är fotbollskonservativ. Det största man kan vinna är VM och lyckas man inte med det så är det svårt att rankas som störst.
Citera
2016-06-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Vilka förutsättningar egentligen? Dagens Argentina är inget givet världsmästarlag, snarare ett kvartsfinallag.
Falklandskriget och att slå ut britterna genom att först fuska och sen gör århundradets mål?

Ja och Maradonas bakgrund, aura och personlighet. Han utmanade etablissemanget genom att leda laget som en sann härförare. Alla i laget förlitade sig på honom, och han ledde laget på bästa möjliga sätt. Han var en gigantisk diva utanför planen mot alla andra, men gjorde allt för att laget skulle vinna även om det innebar att han inte skulle glänsa.

Ovanstående gällde både landslaget och Napoli.
Citera
2016-06-30, 22:17
Medlem
Buh huh - Zlatan får mer uppmärksamhet än mig, nu vill jag spela i mitten.

Buh huh - Bayern förnedrar oss i semifinalen, bara för det tänker inte jag göra nåt inhopp och kan därför säga att jag aldrig deltog i dessa matcher

Buh huh - jag har varit i 4 finaler med argentina men förlorat alla, bara för det ska jag sluta trots att jag inte ens fyllt 30.

Farväl din gnälliga bebis. Glöm inte att gå med i Maradona-kyrkan så du kan tillbe ditt lands främste spelare på riktigt i fortsättningen.
Citera
2016-06-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ja och Maradonas bakgrund, aura och personlighet. Han utmanade etablissemanget genom att leda laget som en sann härförare. Alla i laget förlitade sig på honom, och han ledde laget på bästa möjliga sätt. Han var en gigantisk diva utanför planen mot alla andra, men gjorde allt för att laget skulle vinna även om det innebar att han inte skulle glänsa.

Ovanstående gällde både landslaget och Napoli.

Ja, ska du bli riktigt stor som fotbollsspelare räcker det inte att bara spela fotboll. Maradona är en legend på så gott som alla områden och han skänkte glädje till ett helt folk och en hel stad som dessa inte sett maken till varken förr eller senare.

Messi är alldeles för beige för att bli stor.
Senast redigerad av avec 2016-06-30 kl. 22:32.
Citera
2016-06-30, 22:40
Medlem
Citat:
Jag kan förstå att man tycker det är fel att resonera så. Men jag är fotbollskonservativ. Det största man kan vinna är VM och lyckas man inte med det så är det svårt att rankas som störst.

Jag håller med om att VM är det största. Det är det som förändrar världen mest.

Att vissa vill göra Messi störst handlar om att de ser hur bra han är rent individuellt och fotbollsmässigt. Fast att bli störst handlar om att uträtta saker, att göra skillnad och att förändra. Inte bara fotbollsvärlden utan även världen i övrigt. Där ser det klent ut för Messi. Jag har svårt att se något av dignitet som varit annorlunda om Messi blivit idrottslärare istället för fotbollsspelare.
Senast redigerad av avec 2016-06-30 kl. 22:44.
Citera
2016-07-01, 17:08
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Man kan kanske säga att det finns officiella & inofficiella listor. Skulle man skriva en bok där man rankar tidernas 100 bästa spelare så sätter man VM högst, medan man om man diskuterar inofficiellt egentligen kanske har en annan åsikt då man anser en annan spelare ha varit bättre.

Kan även tycka att det gäller meriter vs klubblojalitet. På den officiella listan kommer meriter högst medan man inofficiellt kanske håller fansens kärlek till den lojale spelaren högre än pokalerna.

I Messis fall finns ju dock både pokalerna & lojaliteten så där finns inget att anmärka. Men VM-guld saknar han ju.
Citera
2016-07-01, 17:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, ska du bli riktigt stor som fotbollsspelare räcker det inte att bara spela fotboll. Maradona är en legend på så gott som alla områden och han skänkte glädje till ett helt folk och en hel stad som dessa inte sett maken till varken förr eller senare.

Messi är alldeles för beige för att bli stor.

Storhet vinner man inte via maffiakontakter eller via doping och fusk. En sann härförare var Mario Kempes som förde laget till seger i hemma VM-78 under en enorm press med två mål i finalen.

Jo då, jag vet att Pasarella var lagkapten.

Messi är tillsammans med Kempes Argentinas största fotbollsspelare genom tiderna. De behöver inga rubriker om Guds hand, avvänjningskliniker, doping eller luftgevärsskytte på journalister för att vara stora.

Pelé är störst och kommer så att förbli med Cryuff som två. Glöm inte en spelare som spelat i MFFs tröja nämligen Eusebio, Benfica och Portugal.
Citera
2016-07-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
...
Glöm inte en spelare som spelat i MFFs tröja nämligen Eusebio, Benfica och Portugal.

Även Maradona klär i blått...

http://bp3.blogger.com/_EqlalLtA7hI/RgPmyHBGI1I/AAAAAAAAACM/WGZAlpSvn0o/s400/27830.jpg

http://www.passionedelcalcio.it/wp-content/uploads/2013/09/maradona-90.jpg
Citera
2016-07-01, 19:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Även Maradona klär i blått...

http://bp3.blogger.com/_EqlalLtA7hI/RgPmyHBGI1I/AAAAAAAAACM/WGZAlpSvn0o/s400/27830.jpg

http://www.passionedelcalcio.it/wp-content/uploads/2013/09/maradona-90.jpg

Skönt att se att det är lillebror som har fått Niclas Nyléns tröja. Ja, i maffiablått klär fjanten men inte i himmelsblått.

Kul grej du fick till.
Citera
2016-07-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Pelé är störst och...

...Spelaren som vid 17 års ålder av den svenska och internationella pressen blev utsedd som den störste fuskaren i VM 1958.

Pelé uppfann den döende svanen, en större fuskare har fotbollshistorien aldrig upplevt. I Brasilien var han ökänd för sina ständiga filmningar.

Detta är något som folk mer än gärna förbiser när det ska diskuteras vem som var störst, störste spelare veti katten, störste fuskaren alla dagar i veckan
Citera
2016-07-01, 19:36
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
...Spelaren som vid 17 års ålder av den svenska och internationella pressen blev utsedd som den störste fuskaren i VM 1958.

Pelé uppfann den döende svanen, en större fuskare har fotbollshistorien aldrig upplevt. I Brasilien var han ökänd för sina ständiga filmningar.

Detta är något som folk mer än gärna förbiser när det ska diskuteras vem som var störst, störste spelare veti katten, störste fuskaren alla dagar i veckan

Du får gärna belägga det påståendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in