• 1
  • 2
2016-06-29, 22:16
Min bilruta har nu spruckit på förarsidan och behöver nu bytas, när jag kollade verkstäder på nätet så hittade jag ett företag som kommer hem till en, och byter rutan, de verkar ha en servicebil med all utrustning.
Det är ju alltid krångel när man skall lämna bilen på verkstad,lånebil eller annat, så jag undrar om det är någon som anlitat ett företag som besöker hemmet för att byta bilruta.
Citera
2016-06-29, 22:40
Medlem
När jag jobbade på Saab så monterade vi vindrutan, utrustningen var ett snöre och en liten plastmejsel och målarhandskar på händerna, det tog väl ca 30 sekunder men ibland gick det kanske lite snabbare
Citera
2016-06-29, 22:49
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
När jag jobbade på Saab så monterade vi vindrutan, utrustningen var ett snöre och en liten plastmejsel och målarhandskar på händerna, det tog väl ca 30 sekunder men ibland gick det kanske lite snabbare

Nja den här vindrutan är limmad så det är nog inte så enkelt längre, men limningen är nog säkert orsaken att den sprack, för bilen stod parkerad på uppfarten och rutfan bara sprack av sig själv.
Citera
2016-06-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Nja den här vindrutan är limmad så det är nog inte så enkelt längre, men limningen är nog säkert orsaken att den sprack, för bilen stod parkerad på uppfarten och rutfan bara sprack av sig själv.
Jo risken är ju också att det finns rost under listen som försvårar ett byte av rutan.
Citera
2016-06-29, 23:58
Citat:
Jo risken är ju också att det finns rost under listen som försvårar ett byte av rutan.
Ja givetvis men det får de ta hand om, jag köper ju tjänsten.
Citera
2016-06-30, 21:24
Medlem
PeterNosters avatar
Är det inte de där som lagar stenskott du har träffat på?
Har du länk till firman för jag har också en spräckt ruta.
Citera
2016-07-01, 01:03
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte de där som lagar stenskott du har träffat på?
Har du länk till firman för jag har också en spräckt ruta.

Här är länken:http://www.mobilglas.se/stockholm/?g...FesAcwodEnYHfw
Citera
2016-07-01, 13:40
Medlem
Gores avatar
Citat:

Det var länge ,länge sen med andra ord......jag tror inte att frågan avsåg en veteranbil.
Citera
2016-07-01, 18:06
Medlem
killawifes avatar
Det är ju inga superkomplicerade saker så det borde fungera bra med hembesök. Limmet brukar behöva ett litet tag på sig att härda efter att det är färdigt bara.
Citera
2016-07-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är ju inga superkomplicerade saker så det borde fungera bra med hembesök. Limmet brukar behöva ett litet tag på sig att härda efter att det är färdigt bara.

Låter inte helt rimligt det där. Limmet skall härda, har för mig att det såväl behövs värme (alltså rumstemperatur) och rätt många timmar innan det är klart. Innan dess skall alla glasrester från glasrutan ha skrapats bort och nyssnämnda lim anbringats innan glasrutan pressas på. Sommartid är det väl inget stort problem, men sommar är det vissa tider brist på i det här landet. Det kanske krävs att kunden har tillgång till ett uppvärmt garage? Har inte läst deras leveransvillkor.
Citera
2016-07-01, 18:49
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter inte helt rimligt det där. Limmet skall härda, har för mig att det såväl behövs värme (alltså rumstemperatur) och rätt många timmar innan det är klart. Innan dess skall alla glasrester från glasrutan ha skrapats bort och nyssnämnda lim anbringats innan glasrutan pressas på. Sommartid är det väl inget stort problem, men sommar är det vissa tider brist på i det här landet. Det kanske krävs att kunden har tillgång till ett uppvärmt garage? Har inte läst deras leveransvillkor.

Bytte ruta på min V50 förra året, Skobes (Volvo) ville ha bilen inne hos dom hela dagen för att limmet skulle hinna härda ordentligt.
Citera
2016-07-01, 19:06
Medlem
Är det ingen som läser tråden som själv testat ambulerande glasmästare någonstädes?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in