2016-07-01, 06:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Att titta på kvinnor är ingen brott. Eller är det brott i Sverige?
Är det brott att onanera på arbetsplats?
Bl a det är inte klart NÄR han onanerade. Det kunde vara 1-2 månads gammla sperma fläckar.
Det går inte ålderbestämma.
Han tittade inte på bilar, det har säkert funnits mer upphetsade saker att titta på än ladan/ café på andra sidan av vägen. Man brukar titta på tidningar med bildet av nakna kvinnor.
Nerijus är inte dömd för att ha onanerat.
Han är inte heller dömd för att ha tittat på kvinnor.
Han är livstidsdömd för att ha mördat Lisa.
Men, hans onanibeteende i ladan sitter som en smäck i profileringen av gärningsmannen.
Däri ingår även hans skit och att han var väl bekant med området.
Pinsamt när man försöker få det till att det var "helt normalt" att Nerijus sperma och skit fanns i ladan/hans arbetsplats, att det var ett "helt normalt" beteende att han stod där ensam och onanerade med utsikt mot Lisas arbetsplats.
Tänk om någon av poliserna som undersökte ladan också hade onanerat och lämnat spermaspår där, hur hade du reagerat då? "En vanlig dag på jobbet, lite arbete och så lite onanerande som avslutning på arbetsdagen" - eller?
2016-07-01, 06:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du menar han är skyldig till att bli filmad?

Jag menar bara att han blev filmad i affären, och betalade med sitt kort, och han lämnar affären vid visst klockslag - Det är minuterna innan Adriana stoppas av en person som stämmer in på Nerijus signalement. Hon känns dessutom vid personen som en av litauerna (även om hon säger säteriarbetarna/polack = sak samma - Öststat genom dialekt och utseende/drag är vad hon menar. Säteriarbetare är inte en förtal, snarare signifikant).
I Blomberg en Lördagkväll på landsvägen...
Inom loppet av 2-3min.. (Har i tidigare inlägg redovisat tidsram)
Med en utlandsreggad "Caddy" som möjligtvis haft någon dekal, och är vit eller ljus till färgen...

Du kan ju också ta dig en funderare på hur stor sannolikhet det är att Nerijus dubbelgångare befann sig där & då i Blomberg inom ramen av 2-3min, samt även sannolikheten att denna dubbelgångare glider runt i en bil som grovt passar signalementet på Nerijus bil?
2016-07-01, 07:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han känner hennes pappa och har det ordet förekommit har det skett förväxling och som du säger: det hade dock klargjorts om det funnits mening att kontakta honom igen, men så var inte fallet. Tanken med tipset var god men Adriana hade redan informerat före honom (tips den 8 juni, kontaktad den 12e på dagen för kompletterande uppgifter).
13 Juni vid 04-tiden på lördag natt ringer WK in tipset så det är heller ingenting som följts upp via honom.

A i TR:
" Nej, det är inte min pappa, det är inte vår familj överhuvudtaget, det har jag ingen aning om."
" Jag vet vem det är, familjen känner honom men jag har inte pratat med honom alls."

Tack för klargörandet - Mitt minne svek mig. Längesen dessa detaljer hördes nu..

När folk ringer 11414 och lämnar tips, brukar polisen i andra änden framkalla tipsaren att bara prata på genom att snabbt upprätta en något mer personlig kontakt - det är en mer välunderbyggd approach än vad dom flesta kanske tror? Detta utan att behöva repetera något speciellt - Polisen skriver ner tipset för glatta livet samtidigt som det förs ett samtal i helt normalt tempo med tipsaren.
Det är detta som gör att "tips" ofta har en smått märklig & kortfattad grammatisk meningsuppbyggnad i FUPar.
Självklart innebär detta att det i kring-detaljer blir fel ibland, men polisen sitter hela tiden och sållar viktigt från mindre viktigt i samtalet.

Man håller på att utöka uppgifterna för telecentral-personalen just nu med utbildningar i brottsutredande/brottsförebyggande i att kunna bli en del av samtalet, så detta fortsätter utvecklas.
2016-07-01, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om solen lyste på hans kalufs hade han sett ljushårig ut, blåser det och han blir rufsig är det den mörka håren från hårbotten som blir mest tydliga. MEN NB är inte dömd till livstid beroende på hårfärgen, nej han sitter för evigt där han sitter för något betydligare allvarligare.

Adriana och hårfärg är det vad ni skall komma med i den blivande resningsansökan? Eftersom ni inte lyckas snickra ihop något mer substantiellt .... så är det ungefär som förväntat. De nada.

Adrianas vittnesmål ändrades vid varje förhör.
Trots att manen som frågade om vägen var ljushårig, var inte så lång som NB och hade vit skåpbil,
blev det NB i alla fall till slut.
Det är ett av exempel hur sätter man oskyldig människa om man har ett mål att sätta honnom.
Ett annat exempel - i förhör med NB. Fl säger att vittnen hade sett honom körande bil från Martorp vid tid ca 19. 30- 20.OO.
NB säger att denna tid var han hemma och skypad med mamma och säger - ni kan kolla på min data och ni ska se att det sant. Fl säger - Det kan vi kolla.
Men under andra förhör upprepar fl samma sak igen att vittnena såg NB körande från Martorp vid denna tiden.
Och detta osanningen har kommit till TR och HR.
Trotts att det syns i datatrafik att han skypade med mamma kl. 19. 35-19. 51.
Väldigt grovt spikat fall.
Att det diskuteras fortfarande här i tråden och att det finns många som
ser att det inte stämmer många saker och att det är möjligt att det var en annan gm bevisar att det finns brister i utredningen.
Det finns många obesvarade frågor och många saker som har inte
undersökts. Varför? Pga sparsamhet eller eftersom det kunde leda till en annan person?
Varför börjar man fundera att det inte gjordes allt vad behövdes
för att hitta en rätt person?
Det saknas dna spår på L tillhörihgeter. Även spår från L. Hur gick det till?
Var det för dyrt? Man lämnar dna spår genom handslag men hur gick det till att L inte lämnade dna på sina tillhörigheter?
Har någon tvättat mobildelar innan man slängde på väg mot Martorp?
Varifrån kommit blodfläckar på L strumpor?
Blev hon överfalen och mördat genom hängning varifrån kommit blod på strupmor? Varför tejpades hon med tejp från två olika tejprullar om mördare var så bråttom?
När dog L? Rättsläkare var oeniga. Man kunde inte bestämma datum. Det betyder att
L kunde vara bortfört och levde en eller två dagar innan hon mördades?
Med vem snappchatade L sista timmarna?
Fanns det någon som kunde vilja hämnas eller någon som var svartsjuk?
Har man dubbelkollat alibi från de personer?
2016-07-01, 10:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Han känner hennes pappa och har det ordet förekommit har det skett förväxling och som du säger: det hade dock klargjorts om det funnits mening att kontakta honom igen, men så var inte fallet. Tanken med tipset var god men Adriana hade redan informerat före honom (tips den 8 juni, kontaktad den 12e på dagen för kompletterande uppgifter).
13 Juni vid 04-tiden på lördag natt ringer WK in tipset så det är heller ingenting som följts upp via honom.

A i TR:
" Nej, det är inte min pappa, det är inte vår familj överhuvudtaget, det har jag ingen aning om."
" Jag vet vem det är, familjen känner honom men jag har inte pratat med honom alls."

Mitt fetade: Källa?
2016-07-01, 11:34
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag håller fullständigt med. Det verkar också fullkomligt löjligt att ett frågande efter vägen då klassas som mordförsök. Man kan också tycka att det borde ha hänt förut och att andra kvinnor skulle ha trätt fram i så fall. Men ok, det är kanske överkurs.

Jag har hela tiden trott att det var bajset som satte dit honom. Gärningsmannaprofilgruppen som kom dit på onsdagen (om jag minns rätt) konstaterade, när de såg NB:s bajshög, att en GM ofta bajsar i samband med brottet pga adrenalinpåslag. Min gissning är att bajset (eller bajspappret om man ska vara noga) skickades till analys med högsta prioritet. Det torde innebära att de hade NB-träff senast på torsdag kväll. En prioriterad analys tar bara några timmar alltså. Sperman i hörnrummet hittades förmodligen senare, men kanske innan han greps ändå. Jag vet inte.

Ja, för resultatet från dna-fynden på byxor o jacka var knappast klara redan samma natt.
Har inte granskat närmare i fup, men en del dna-fynd tycks inte ha datumangivelse för när analysen var klar. Får titta närmare när det blir tid.
2016-07-01, 11:39
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dom misstänkte honom redan från tisdagen.De tog upprepade prover från just honom - inte från andra i området. CB fick säga ifrån till polisen att dom trakasserade honom.

DNA-resultaten förutsades långt innan de kom. Redan den 22 juni kommer Niklas Lindström in på detta
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm
och den 23 juni
och den 10 juli

Det slutliga resultaten meddelades den 24 augusti (om jag inte minns fel) i media.

Men varför började de misstänka honom? Nåt mer konkret, dna-fynd eller vittnesmål?

T.ex när var snörstumparna och blodfläcken i mjölkrummet analyserade? Spermadropparna i personalrummet?
2016-07-01, 11:50
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
1. Ställer frågan igen: Varför är Adrianas vittnesmål så överintressant från en NB-slickare som dig?

2. Klart det finns felmarginaler - men inte den överdrivna tidsram du anger. Hennes vittnesmål har betydligt mer tyngd än dina patetiska räddningsförsök.

3. Adriana uppger fritidskläder i första tipset och sandaler ingår i begreppet klädsel. Jag ser inga brister i konfrontationen - jag köper däremot inte Rönnbäcks skitsnack lika enkelt som dig.

4: Det är inte minsta tveksamhet i Adrianas beskrivning redan i första tipset: Anställd öststatare, samma ålder, dålig engelska och anställd av AJ.

1: svaret är givet i inlägget du kommenterade. Dvs jag deltar här utan att tillhöra någon av ytterligheterna. Dina försök att kollra bort sakfrågan är tramsiga.

2: tio minuter är inte överdrivet, fem minuter är vad som räcker.
A:s tidsuppgift är osäker (som det mesta från henne), den tycks bygga på en uppskattning som i sin tur bygger på en uppskattning.

3: Kläduppgifterna är för vaga, för allmänna. Hon beskrev inget specifikt, som mönster, linjer e.dyl.
Att du inte ser brister i fotokonfrontation tyder på att du saknar kritiskt tänkande.

4: "anställd av AJ" skriver du. Hon hade alltså sett Nejus tidigare vilket också är till nackdel i konfrontationen.
2016-07-01, 11:51
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag menar bara att han blev filmad i affären, och betalade med sitt kort, och han lämnar affären vid visst klockslag - Det är minuterna innan Adriana stoppas av en person som stämmer in på Nerijus signalement. Hon känns dessutom vid personen som en av litauerna (även om hon säger säteriarbetarna/polack = sak samma - Öststat genom dialekt och utseende/drag är vad hon menar. Säteriarbetare är inte en förtal, snarare signifikant).
I Blomberg en Lördagkväll på landsvägen...
Inom loppet av 2-3min.. (Har i tidigare inlägg redovisat tidsram)
Med en utlandsreggad "Caddy" som möjligtvis haft någon dekal, och är vit eller ljus till färgen...

Du kan ju också ta dig en funderare på hur stor sannolikhet det är att Nerijus dubbelgångare befann sig där & då i Blomberg inom ramen av 2-3min, samt även sannolikheten att denna dubbelgångare glider runt i en bil som grovt passar signalementet på Nerijus bil?

Man tolkar självfallet som man vill men du lägger uppenbarligen till lite extra tolkning och tillfogar saker som inte finns.

Vad jag minns så är det bara förhörsledaren som insinuerar att det kan möjligtvis varit en utlandsregistrerad bil Adriana har sett. Han minns lägligt nog inte då han förhör NB.

Att du drar stora växlar på att det skulle röra sig om en "dubbelgångare" är ju också att ta i. Du analyserar rätt fram till "Öststat genom dialekt och utseende/drag är vad hon menar". Precis som en del har svårt att se skillnad på asiater, alla blir dubbelgångare, så kan det här handla om samma fenomen. Alla med det drag du kallar öststatsdrag ter sig som dubbelgångare.

Att det dräller av importerad billig arbetskraft från de sk öststaterna på Kinnekulle är ju väl etablerat. Speciellt med ombygge/nybygge av Dafgårds fabrik. Det finns alltså en hel hoper av dubbelgångare till NB som springer runt i Kinnekulle vid denna tidpunkt.

Tar man detta i beaktande så är inte sammanträffandet speciellt osannolikt. Absolut inte så osannolikt att man per automatik kan dra några långt gående slutsatser av det.
2016-07-01, 11:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Källa?
Omg...
Pappa ingår i konstellationen familj.
2016-07-01, 12:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Omg...
Pappa ingår i konstellationen familj.

Du förvränger dina egna uttalanden. Det är inte så du har skrivit tidigare.

Du skrev specifikt "hennes pappa".

Bekräfta i så fall att WK känner SAB (dvs hennes pappa).
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-07-01 kl. 12:21.
2016-07-01, 12:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
1: svaret är givet i inlägget du kommenterade. Dvs jag deltar här utan att tillhöra någon av ytterligheterna. Dina försök att kollra bort sakfrågan är tramsiga.

2: tio minuter är inte överdrivet, fem minuter är vad som räcker.
A:s tidsuppgift är osäker (som det mesta från henne), den tycks bygga på en uppskattning som i sin tur bygger på en uppskattning.

3: Kläduppgifterna är för vaga, för allmänna. Hon beskrev inget specifikt, som mönster, linjer e.dyl.
Att du inte ser brister i fotokonfrontation tyder på att du saknar kritiskt tänkande.

4: "anställd av AJ" skriver du. Hon hade alltså sett Nejus tidigare vilket också är till nackdel i konfrontationen.
Adriana är inte minsta osäker i personbeskrivningen som därmed stöder tidsangivelsen från A + kvitto/vägval NB/övervakningskamera. Om du så skriver kl 21 så förändrar det inte uppgifterna.
Hovrätten anser det samma oavsett din övertid.

Kläduppgifterna är helt korrekta i första tipset - first impression last. Hade hon sagt mycket avvikande färg på kläderna, mönster eller stil hade ditt ältande varit relevant.

Det är en mycket relevant uppgift att hon gör ett igenkännande som får henne att stanna. Att hon sett honom har inte ett skit med nån påverkan att göra - det är snarare tanken att peka ut den hon sett vid ladan av de två öststatare som arbetar för AJ i ladan. En person hon ser för första gången i sitt liv och trots osäkerhet pekar hon ut NB som mest lik den som talade knagglig engelska.

Du diskuterar som ett krattskaft om det så gäller att dementera uppdragen bh eller förneka Adrianas vittnesmål.
Är det sexuellt motiv som stör dig mest - händelsen kommer nämligen nära hans syfte och vem dubbelnaturen, mördaren och sexualsadisten NB är?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in