2016-06-30, 19:49
Medlem
Europes avatar
Edit: För mig framstår dock den nutida hipstern som mer TM än något annat. En slag pretentiös och extra motbjudande variant av den mer ordinära TM. Men grundprincipen är den samma, antar jag, d.v.s. att genom konsumtion försöka imponera på andra och ha det som en slags mått på att vara lyckad, men till skillnad från att bara konsumera för att skryta med vad man har råd med, så vill man även använda konsumtionen för att försöka köpa sig ett slags intellektuellt och kulturellt kapital. Hipstern är så klart ännu mer tacky genom att låtsas att det är ett uttryck för någonting genuint unikt och självständigt, när det i högsta grad är frågan om raka motsatsen.

För övrigt syns den här tendensen även hos övre medelklass och nyrika med mer pengar, där man mer öppet skryter om hur mycket pengar man har. Men istället för att köpa en Rolex med diamanter, så köper man nu istället ren strunt till modern konst som har hypats av andra, så att man dels kan visa att man kan köpa t.ex. gammalt skrot från en soptipp som har kastats ihop i en hög för 10-40 miljoner kronor, men samtidigt köra numret med att man "bryr sig om kulturen".

[quote=Blodsriten|55470418]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaa faktiskt nuu när du säger det. Hon svarar ju i telefon typ: the buckee residense, lady of the house speaking

Nej, hon uttalar sitt efternamn, Bucket, som "Bouquet". Hon gör alltid samma min när brevbäraren råkar uttala det som "Bucket".

Min flickvän har tvingat mig se serien flera gånger.
Senast redigerad av Europe 2016-06-30 kl. 20:04.
Citera
2016-06-30, 20:14
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Europe|57725444]Edit: För mig framstår dock den nutida hipstern som mer TM än något annat. En slag pretentiös och extra motbjudande variant av den mer ordinära TM. Men grundprincipen är den samma, antar jag, d.v.s. att genom konsumtion försöka imponera på andra och ha det som en slags mått på att vara lyckad, men till skillnad från att bara konsumera för att skryta med vad man har råd med, så vill man även använda konsumtionen för att försöka köpa sig ett slags intellektuellt och kulturellt kapital. Hipstern är så klart ännu mer tacky genom att låtsas att det är ett uttryck för någonting genuint unikt och självständigt, när det i högsta grad är frågan om raka motsatsen.

För övrigt syns den här tendensen även hos övre medelklass och nyrika med mer pengar, där man mer öppet skryter om hur mycket pengar man har. Men istället för att köpa en Rolex med diamanter, så köper man nu istället ren strunt till modern konst som har hypats av andra, så att man dels kan visa att man kan köpa t.ex. gammalt skrot från en soptipp som har kastats ihop i en hög för 10-40 miljoner kronor, men samtidigt köra numret med att man "bryr sig om kulturen".

Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten

Nej, hon uttalar sitt efternamn, Bucket, som "Bouquet". Hon gör alltid samma min när brevbäraren råkar uttala det som "Bucket".

Min flickvän har tvingat mig se serien flera gånger.

Det där kan inte jag ha skrivit.
Citera
2016-06-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Edit: För mig framstår dock den nutida hipstern som mer TM än något annat. En slag pretentiös och extra motbjudande variant av den mer ordinära TM. Men grundprincipen är den samma, antar jag, d.v.s. att genom konsumtion försöka imponera på andra och ha det som en slags mått på att vara lyckad, men till skillnad från att bara konsumera för att skryta med vad man har råd med, så vill man även använda konsumtionen för att försöka köpa sig ett slags intellektuellt och kulturellt kapital. Hipstern är så klart ännu mer tacky genom att låtsas att det är ett uttryck för någonting genuint unikt och självständigt, när det i högsta grad är frågan om raka motsatsen.

Det är även vanligt att medelklassvensken konsumerar för att påvisa sitt egna engagemang mot materialism:

*Handlar 20 olika fairtrade-teer varje månad, och lägger ut bilder på varenda en på sociala medier för att påminna sina följare om hur viktigt det är att inte överkonsumera te eftersom det förstör naturen eller dylikt.

*Lägger ständigt upp bilder på kläder som de köpt på Tradera för att inspirera andra till att sluta fokusera på yta och konsumtion, för så länge grejerna köps i andrahand så räknas de inte.

*Emellan alla blogginlägg och instagrambilder så postar de inlägg om hur viktigt det är att leva i nuet och inte fixeras vid materiella ting. Vanliga teman i den kategorin är yoga, promenader, bilder på för stora tekoppar, tjejkompisar som "får mig att skratta så jag viker mig dubbel, finaste ni <3", och annat trams om hur underbart allt i deras liv har blivit sedan de lärde sig mindfullness.
Citera
2016-06-30, 22:56
Medlem
Triremers avatar
http://www.svd.se/min-helg-nar-barnen-somnat-hoppar-vi-ner-i-bubbelpoolen

Detta bara skriker tacky medelklass.
Citera
2016-06-30, 23:02
Medlem
sickestbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer

Åh herregud JA. Perfekt inlägg för denna tråd.

Ur artikeln:
Citat:
Hade egentligen tänkt köpa med mig middagslådor från Panini men kommer på att vi borde prova den ryska kaviar som jag köpte i Moskva tidigare i veckan

LOL
Citera
2016-06-30, 23:53
Medlem
Citat:

Förtjänar nästan en egen humortråd.

Lite i samma TM-stil som denna, "Vindsvåning, ett sätt att leva":http://www.dn.se/bostad/vindsvaningar-har-blivit-ett-satt-att-leva/
Citera
2016-07-01, 17:48
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickestbeats
Åh herregud JA. Perfekt inlägg för denna tråd.

Ur artikeln:

LOL

Ja man kan ju ersätta en hel middag med rysk kaviar. Jag skulle vilja se den personen som äter sig mätt på det. När jag åt det tyckte jag mest att det var salt och rätt överskattat.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Förtjänar nästan en egen humortråd.

Lite i samma TM-stil som denna, "Vindsvåning, ett sätt att leva":http://www.dn.se/bostad/vindsvaningar-har-blivit-ett-satt-att-leva/

Skillnaden är att när det gäller vindsvåningen är det journalisten som skrivit extra fjantigt och i detta fallet är det personen själv som beskriver sin helg. Detta är i mitt tycker ännu mer humoristiskt och ja den förtjänar nästan en egen tråd.
Citera
2016-07-01, 22:59
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Handla ekologist är väl så mainstream det kan bli nu för tiden? Att däremot handla allt hos speciella leverantörer kan vara TM. Typ åka ut till nån grisbonde för kött, handla grönsaker av en odlare och sen ha nån direktkontakt för importerade varor med någon i saluhallen
Det vill jag motsätta sig vara TM, i och med att det driver till en positiv ekonomisk utveckling i lokala områden, vilket i sig är beundransvärt. Kanske är det TM om det exklusivt görs trots enorm energiförbrukning som naturen i slutändan förlorar på.
Citera
2016-07-01, 23:27
Medlem
Venators avatar
Citat:

Hela "Min helg" är som om den vore modellerad efter denna tråd...

Citat:
Ja man kan ju ersätta en hel middag med rysk kaviar. Jag skulle vilja se den personen som äter sig mätt på det. När jag åt det tyckte jag mest att det var salt och rätt överskattat.

Skillnaden är att när det gäller vindsvåningen är det journalisten som skrivit extra fjantigt och i detta fallet är det personen själv som beskriver sin helg. Detta är i mitt tycker ännu mer humoristiskt och ja den förtjänar nästan en egen tråd.

Störrom ska man inte köpa i Moskva, det skulle inte förvåna mig om hon dessutom gått på en förfalskning (färgad laxrom) som tydligen är vanligt när godtrogna ska köpa kaviar, och även den äkta varan är för salt och trist jämfört med finsk odlad störrom som dessutom är ekologiskt hållbar. Det är alltså den man ska satsa på! Obegripligt att inte TM har koll på en sådan sak, man kunde tro att de aldrig ätit på Punk Royal.
Citera
2016-07-01, 23:32
Medlem
Ograsts avatar
Alla bilder som läggs upp på Instagram/Facebook är löjligt arrangerade och ospontana med ständigt glada barn, enorma fat med mat och solnedgångar vid Medelhavet. Allt för signalera lycka, välmående och harmoni. Något som inte behöver stämma med verkligheten.
Citera
2016-07-02, 08:56
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:

Man kan inte säga att man sätter en deg på kalljäsning, eller att man förbereder en deg inför morgondagen, eller att man lägger det i sin bakmaskin, nä, har man nu lagt ut så mycket pengar på skiten så ska man ju skryta om sin "kitchen aid". Överdrivet dyrt designskit med för svag motor.
Citera
2016-07-02, 13:33
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:

Det här är väl inte på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera