Citat:
Ursprungligen postat av
Zapmeta
Skrev i min deklaration för 2015 att jag sommarjobbat i utlandet, 3 månader.
Pengarna fick jag ju svart, så det finns ingen lönespecifikation eller liknande som jag kan bifoga till SKV (de har efterfrågat just det). Så, vad tycker ni jag borde säga?
Har alltså inga bevis alls på att jag faktiskt jobbat, pengarna har som sagt kommit in svart, kontanter i handen.
Tips? Kan jag säga att jag plockade jordgubbar eller liknande och fick pengarna kontant?
Du kan kolla på
den här sidan på Skatteverket där det finns en fråga om skatt på sommarjobb. Det står bland annat
Citat:
Om du sommarjobbar och tjänar mindre än 18 739 kr under hela 2016 behöver du inte betala skatt.
Har du jobbat i 3 månader så har du förmodligen fått mer i inkomst än så dock.
Har du ingen lönespecifikation och fått kontanter i handen snarare än insättning på bankkonto så har knappast Skatteverket förmåga att dubbelkolla att du faktiskt anger rätt totalinkomst, så då bör du kunna uppge belopp själv.
Med tanke på att du har uppgett att du jobbat så är det dock vettigt att inte säga något mycket mindre än du faktiskt fick. Så länge som du anger något belopp som du realistiskt kunde leva på medan du arbetade så har jag svårt att se att de skulle krångla särskilt mycket.