• 1
  • 2
2016-06-30, 17:42
Medlem
Zapmetas avatar
Skrev i min deklaration för 2015 att jag sommarjobbat i utlandet, 3 månader.

Pengarna fick jag ju svart, så det finns ingen lönespecifikation eller liknande som jag kan bifoga till SKV (de har efterfrågat just det). Så, vad tycker ni jag borde säga?

Har alltså inga bevis alls på att jag faktiskt jobbat, pengarna har som sagt kommit in svart, kontanter i handen.

Tips? Kan jag säga att jag plockade jordgubbar eller liknande och fick pengarna kontant?
Citera
2016-06-30, 17:53
Medlem
Beaver14s avatar
SKV skiter väl i vad du gjort, de vill bara veta hur mycket beskattningsbar inkomst du haft.

De första 18800 kronorna är skattefria (genom grundavdrag)

Varför tog du upp en svart inkomst? Motverkar ju hela syftet med svartjobb ;-)
Citera
2016-06-30, 17:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapmeta
Skrev i min deklaration för 2015 att jag sommarjobbat i utlandet, 3 månader.

Pengarna fick jag ju svart, så det finns ingen lönespecifikation eller liknande som jag kan bifoga till SKV (de har efterfrågat just det). Så, vad tycker ni jag borde säga?

Har alltså inga bevis alls på att jag faktiskt jobbat, pengarna har som sagt kommit in svart, kontanter i handen.

Tips? Kan jag säga att jag plockade jordgubbar eller liknande och fick pengarna kontant?

Du kan kolla på den här sidan på Skatteverket där det finns en fråga om skatt på sommarjobb. Det står bland annat

Citat:
Om du sommarjobbar och tjänar mindre än 18 739 kr under hela 2016 behöver du inte betala skatt.

Har du jobbat i 3 månader så har du förmodligen fått mer i inkomst än så dock.

Har du ingen lönespecifikation och fått kontanter i handen snarare än insättning på bankkonto så har knappast Skatteverket förmåga att dubbelkolla att du faktiskt anger rätt totalinkomst, så då bör du kunna uppge belopp själv.

Med tanke på att du har uppgett att du jobbat så är det dock vettigt att inte säga något mycket mindre än du faktiskt fick. Så länge som du anger något belopp som du realistiskt kunde leva på medan du arbetade så har jag svårt att se att de skulle krångla särskilt mycket.
Citera
2016-06-30, 17:54
Medlem
Jag tror du har missuppfattat hur man gör när man jobbar svart. Om du tar pengar svart i handen ska du inte berätta detta för skatteverket. Gör du detta förintar du själva meningen med att jobba svart och sätter dig själv i skiten, precis som du gjort nu.
Citera
2016-06-30, 18:40
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Kan jag säga att jag plockade jordgubbar eller liknande och fick pengarna kontant?
Gör det och sen frågar du tanten om hon vill att du kommer upp på ditt lokala skattekontor med lite jordgubbskräm och halva pengabunten. Passa på att fråga om det går bra med lire eller om du måste växla på annan plats först.
Citera
2016-06-30, 19:46
Medlem
Merwinnas avatar
Berättade du för Skatteverket att du hade arbetat svart..?!!
Citera
2016-06-30, 21:02
Medlem
Hoppas verkligen att du trollar annars är du gravt efterbliven på riktigt.
Citera
2016-06-30, 21:08
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Berättade du för Skatteverket att du hade arbetat svart..?!!

Inte första gången det hänt, och sannolikt inte sista heller. För hundra år sedan, när jag jobbade på Skatteverket, såg man sånt då och då. Alltid lika kul. Särskilt när de dessutom talade om vilken arbetsgivare som betalat ut pengarna.
Citera
2016-07-01, 04:37
Medlem
Zapmetas avatar
Jag gör ju detta eftersom jag inte vill att de rotar i mina konton eller granskar mig på något sätt. Jag har fått in stora summor på kontot som jag inte kan svara för, så tanken med att ange det där sommarjobbet var så att jag skulle betala noll ELLER rimlig summa utan att kunna bevisa att man faktiskt jobbat där...
Citera
2016-07-01, 09:04
Medlem
macdress avatar
Citat:
Jag gör ju detta eftersom jag inte vill att de rotar i mina konton eller granskar mig på något sätt. Jag har fått in stora summor på kontot som jag inte kan svara för, så tanken med att ange det där sommarjobbet var så att jag skulle betala noll ELLER rimlig summa utan att kunna bevisa att man faktiskt jobbat där...

Nu kommer SKV garanterat att rota. Hoppas på sätt och vis att du trollar.
Citera
2016-07-01, 09:12
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Så din lösning på att inte få SKV att rota på ditt konto är att dra uppmärksamhet till dig?
Det låter ju konstigt...
SKV skiter i vad du har på dina konton så länge banken inte hör av sig till dom eller dom på annat sätt får reda på att du fifflat.
Citera
2016-07-01, 16:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

När man arbetar svart ska man ta pengarna i handen, så de inte syns på något konto. Samma gäller om man har försörjningsstöd eller indrivning av Kronofogden. Har du inga föräldrar som kan lära dig sådant grundläggande..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in