2016-06-30, 18:36
Medlem
Bestebrors avatar
Kan någon förklara vad det innebär, är det när man kan låsa en dämpad gaffel utan att den fjädrar?
Citera
2016-06-30, 18:45
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestebror
Kan någon förklara vad det innebär, är det när man kan låsa en dämpad gaffel utan att den fjädrar?

Ja, dvs ska du inte cykla i terräng så kan du låsa "dämpningen" så att det blir smidigare att cykla på vanlig väg.

Just begreppet "Remote lockout" betyder att du kan låsa och öppna dämpningen medan du är på cykeln, dvs du behöver inte hoppa av cykeln och "låsa" dämpningen, utan att du kan göra det medan du är på cykeln.
Senast redigerad av Slitet-Golv 2016-06-30 kl. 18:48.
Citera
2016-06-30, 18:50
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Lockout är så att man kan låsa fjädringen (vilket man absolut vill göra när man cyklar på asfalt). Skulle tro att alla gafflar med fjädring har det.

Remote lockout är så att man kan låsa/låsa upp fjädringen från styret (annars måste man i regel stanna för att göra det). Guld om man låser/låser upp fjädringen ofta, annars är det kanske inte så viktigt.
Citera
2016-07-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Lockout är så att man kan låsa fjädringen (vilket man absolut vill göra när man cyklar på asfalt). Skulle tro att alla gafflar med fjädring har det.

Remote lockout är så att man kan låsa/låsa upp fjädringen från styret (annars måste man i regel stanna för att göra det). Guld om man låser/låser upp fjädringen ofta, annars är det kanske inte så viktigt.

Helt rätt att man låser från styret, dock behöver man ju inte stanna för att låsa / låsa upp om man inte har remote utan bara vanlig lockout. Cyklar mycket mtb har dock inte remote lockout då jag inte ser ett behov av det men har inga problem att låsa dämparen då jag behöver det i fart ,väldigt sällan jag orkar bry mig om att låsa dock, är som sagt mest på asfalt man gör det och för mig väldigt sällan där också ..
Citera
2016-07-01, 10:31
Medlem
xdrs avatar
Tilläggas bör också att det är sällsynt att dämparen blir helt stum, utan oftast fjädrar den någon centimeter ändå.
Citera
2016-07-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Tilläggas bör också att det är sällsynt att dämparen blir helt stum, utan oftast fjädrar den någon centimeter ändå.
Beror också på dämparmodell, min fox fjädrar kanske en halv cm när den är låst och det är mindre än vad mina däck fjädrar men ja helt stum är väldigt svårt att få. Har jämfört med lite andra dämpare och som sagt foxen är väldigt mycket stummare än motsvarande roxshox
Citera
2016-07-01, 15:13
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Beror också på dämparmodell, min fox fjädrar kanske en halv cm när den är låst och det är mindre än vad mina däck fjädrar men ja helt stum är väldigt svårt att få. Har jämfört med lite andra dämpare och som sagt foxen är väldigt mycket stummare än motsvarande roxshox

Jo jag har hört det, detsamma gäller gissningsvis även för DT. Jag har lockout på gaffeln men använder mig aldrig av den eftersom det ofelbart leder till att jag cyklar nerför men låst gaffel också. Nästan lika självklart som att man glömmer slå igång klockan efter ett fikastopp.
Citera
2016-07-01, 20:22
Medlem
Citat:
Jo jag har hört det, detsamma gäller gissningsvis även för DT. Jag har lockout på gaffeln men använder mig aldrig av den eftersom det ofelbart leder till att jag cyklar nerför men låst gaffel också. Nästan lika självklart som att man glömmer slå igång klockan efter ett fikastopp.
Därför man har automatiskt start och stopp inställt på klockan Men ja man blir förbannat förvånad ibland när man blåser in i stök och sen funderar man på varför det är så hårt
Citera
2016-07-01, 23:26
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Därför man har automatiskt start och stopp inställt på klockan Men ja man blir förbannat förvånad ibland när man blåser in i stök och sen funderar man på varför det är så hårt
Framförallt när man blåst ner för svarta nedfarter och funderat på varför i hela världen allting känns så dåligt.
Citera
2016-07-04, 21:27
Medlem
Citat:
Framförallt när man blåst ner för svarta nedfarter och funderat på varför i hela världen allting känns så dåligt.
Hahha japp klassiskt misstag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in