2016-06-30, 07:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
TV4/Novus juni:

SD 18,2 (+0,4)

och:

MP 4,3 (-0,2)

http://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-valjarbarometer/2016-2/
Jag förstod direkt att SD hade ökat. För när jag som vanligt kollade SVT-Text när jag vaknade så stod det om alla andra partier än just SD i artikeln.

Så även i TT-artikeln.
2016-06-30, 09:05
Medlem
Korrigering!

Novus mätning för juni 18,2 procent bör korrigerat motsvara ungefär 25,8 procent!

Bra resultat...
2016-06-30, 09:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag förstod direkt att SD hade ökat. För när jag som vanligt kollade SVT-Text när jag vaknade så stod det om alla andra partier än just SD i artikeln.

Så även i TT-artikeln.

"Uppgången för S och nedgången för Alliansen är statistiskt säkerställt."

Skrev man om andra partier inom felmarginalen?
2016-06-30, 10:07
Medlem
OkyDokys avatar
Har länge undrat varför FI räknas med i alla OU.
Dom har väl aldrig kommit över 4% spärren någonsin? Beror detta på att de är medias kelgrisar? Någon som sitter inne med svaret?

Med glada hälsningar

OkyDoky
2016-06-30, 10:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"Uppgången för S och nedgången för Alliansen är statistiskt säkerställt."

Skrev man om andra partier inom felmarginalen?
Man skrev på TextTV (sid 109 just nu) om:
Kristdemokraterna, Socialdemokraterna, Moderaterna, Allianspartierna, "S, Miljöpartiet och Vänsterpartiet".
2016-06-30, 10:13
Medlem
Ligger inom felmarginalen men eftersom trenden är uppåtgående under en hel månad vinner SD mer och mer stöd. När kommunalskattehöjningarna de närmaste åren kommer att slå mot plånboken kommer S att straffas hårdare.

Alternativet blir inte M eftersom folk inte glömmer VEM det var som öppnade portarna för massinvasion.

Jag tror också att pensionärerna blir en missnöjd grupp där SD kan dra åt sig röster. Beskattningen av pensionerna är en (S) skandal där man sviker löften.
2016-06-30, 10:27
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Har länge undrat varför FI räknas med i alla OU.
Dom har väl aldrig kommit över 4% spärren någonsin? Beror detta på att de är medias kelgrisar? Någon som sitter inne med svaret?

Med glada hälsningar

OkyDoky
Något i den stilen är det nog. Media har nog en önskan om att opinionsinstituten även ska mäta F! så att hela tokvänstern får exponering. Plus att det kanske finns ett motiv att F! inte ska glömmas bort. Även om långt ifrån alla medietyper röstar på F! så tror jag att partiet rent allmänt ses som en god kraft.

Själv undrar jag vid vilken nivå SD började inkluderas regelbundet i mätningarna.
2016-06-30, 10:33
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Här kommer samtliga partiers siffror.
Underlag: telefonintervjuer med 4001 personer; andel osäkra: 5.8%.
Insamlandet av data har pågått under perioden 30/5 - 26/6 (vilket jag tycker verkar vara en mycket lång tidsrymd...)

M 26,0 (-1,9)
L 5,0 (-0,6)
C 6,7 (+0,3)
KD 2,8 (-0,4)
S 26,2 (+2,4)
V 7,5 (-0,2)
MP 4,3 (-0,2)
SD 18,2 (+0,4)
FI 2,4 (+0,2)
Annat 0,9 (+/-0)

M+L+C+KD 40,5 (-2,6)
S+V+MP 38,0 (+2,0)
Blockskillnad 2,5 %

om nu kd hamnar under spärren så är frågan om deras procent ska räknas in i alliansens
2016-06-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Korrigering!

Novus mätning för juni 18,2 procent bör korrigerat motsvara ungefär 25,8 procent!

Bra resultat...

Mätningen är visserligen baserad på 4001 intervjuer och endast 5,8% osäkra.

Däremot undviker man noggrant att redovisa storleken på svarsbortfallet - som vanligt!

Den oseriösa mätningen torde emellertid sannolikt baseras på ett svarsbortfall på mellan 50 och 70 procent.

Mätresultatet blir naturligtvis därefter, bortsett från eventuella medvetna manipulationer...
Senast redigerad av Reproduce 2016-06-30 kl. 10:51.
2016-06-30, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Något i den stilen är det nog. Media har nog en önskan om att opinionsinstituten även ska mäta F! så att hela tokvänstern får exponering. Plus att det kanske finns ett motiv att F! inte ska glömmas bort. Även om långt ifrån alla medietyper röstar på F! så tror jag att partiet rent allmänt ses som en god kraft.

Själv undrar jag vid vilken nivå SD började inkluderas regelbundet i mätningarna.

Vad jag vill minnas dröjde det tills flertalet OU:s fick upp dom över 4% innan de skrevs ut individuellt från övriga. Inte på puttesiffror som FI har iallafall.
2016-06-30, 11:58
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Vad jag vill minnas dröjde det tills flertalet OU:s fick upp dom över 4% innan de skrevs ut individuellt från övriga. Inte på puttesiffror som FI har iallafall.
Den omvända strategin då. Kul att det blev tvärtemot vad korkade fulmedia önskade, SD gjorde stor succé och F! krälar omkring utan att kunna resa sig.
2016-06-30, 13:13
Medlem
T.o.m. Gudrun insåg ju att partiet inte skulle komma in i Riksdagen när de hade 4.0 (el va det 4.1) i stora VALU; så 2.4 är inget att bry sig om. Frågan är väl om MP överhuvudtaget är över 4%. KD ligger väl alltid under 4% mellan valen, fast det är klart att med det parlamentariska läge som är nu är ju stöd röster för extra 2.5% inte så relevant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in