Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Kör EU en för hård linje kommer opinionen känna sympati med UK. Kör man en för mjuk linje kommer opinionen inse att ett utträde inte är så farligt. Att EU skulle klara av att hantera detta moget verkar efter de första dagarnas "show" föga troligt.
I båda fallen är SD i vinnarhålet som nästan det enda EU kritiska partiet.
Jag är med på denna analys men jag är lite osäker på hur opinionen ser ut. Jag tror att SD-väljarna huvudsakligen kommer från höger och EU-kritiken från höger, i Sverige, har varit rudimentär. Det är väl möjligen så att "EUforin" ibland allianspartierna redan har bidragit till SD's framgångar.
I U.K. har det varit annorlunda. Där har mycket av EU-skepticismen, från början, kommit från höger.
Lövén har ju dock efter alla tafatta, misslyckade samtal med EU** har gjort att EU-kritiken tilltagit rejält.
Man hör allt oftare uttalanden som: "Sverige bör inte betala medlemsavgiften till EU så länge inte visegrad-länderna tar emot flyktingar"
Det är en tidsfråga innan folkomröstningskraven kommer.
När den svenska högern inser att EU är ett vänsterprojekt så bör SD kunna dränera M på ytterligare väljare.
** Som Pung så fint uttryckte det:
"Jaha, Löfven vill bestämma över andra länder. Det är på sin höjd en gullig nyhet, en internationell variant av när barn skriver brev till politiker"