2016-06-30, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad som inte är normalt är att nya hyresrätter skulle vara lösningen på bostadskrisen för fattiga.

Hyresrätt i nyproduktionsspekulanternas är ett slags dyrt fullserviceboenee för folk som har råd att efterfråga den tjänsten.
Bara svenskar kan tala om hyresrätter på det här sättet. Det är nästan fascinerande.
2016-06-30, 03:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
När belåningsgraderna stiger vid fallande bostadspriser kommer de säkerställda obligationerna inte te sig så säkra längre. Krav kommer ställas på större säkerheter i kombination med högre bostadsräntor. Totalt var hushållens bostadslån 2 782 miljarder i maj. Ska staten gå in och lösa eller garantera värdet på obligationerna? Kommer inte gå; ställt i relation till statsskulden (maj 1 317 miljarder) är det för stora belopp.

Se upp för nya, små, föreningar, där kommer det smälla först.

http://www.swedishbankers.se/Sidor/3_Bankfakta/Svensk%20bankmarknad/S%C3%A4kerst%C3%A4llda-obligationer.aspx

Bankerna borde kanske anställa dig då som är bättre på att göra den här riskanalysen, har du erbjudit dina tjänster till dem?

Självklart är det så att prisfall leder till sämre säkerheter men prisökningar leder också till bättre säkerheter och majoriteten av alla bostäder köptes och maxbelånades inte igår. Tvärtom har väldigt många mycket låg belåning tack vare de stora prisökningarna som varit.
2016-06-30, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bankerna borde kanske anställa dig då som är bättre på att göra den här riskanalysen, har du erbjudit dina tjänster till dem?

Självklart är det så att prisfall leder till sämre säkerheter men prisökningar leder också till bättre säkerheter och majoriteten av alla bostäder köptes och maxbelånades inte igår. Tvärtom har väldigt många mycket låg belåning tack vare de stora prisökningarna som varit.

Det där sista pekar på den svenska bostadsmarknaden som ett pyramidspel och lika många är högt belånade som fan.

Helt otroligt. Det hör ju till naturen att dagens räntor inte är hållbara och därmed inte priserna på bostäder heller. Räntor nedåt - sparande nedåt - kassor sinar - skuldberg växer. Och förutsättningar till ekonomisk tillväxt finns inga i den här miljön. Det ska det sänkta tillgångspriser till (minskade risker) samt sparat kapital. Människorna i det landet kan då inte av egen kraft hålla uppe bostadsprisernas så fullt rimligen, bubbla gäller.

Pensionerna torde tryggas om än ha minskat. Det kräver höjda skatter, omfördelningar från investeringar till konsumtion (så länge det finns sparade pengar därtill). Och i det här läget ska bopriserna aldrig falla? Klart pressen på priserna finns där.
2016-06-30, 06:05
Bannlyst
Citat:
vad som är ganska vanligt är att insatsen kommer från föräldrarnas bostad genom belåning av densamma.

Att spara ihop 500 k som ung är inte det lättaste.

Just det och lättare blir det inte när ekonomin inte förbättras och det finns ingen anledning till varför den skulle göra det.

Du pekar på ett tilltagande problem allteftersom krisen fortsätter och bubblan inte blåses ur. Varje årskull får det tuffare, kreditdrivna prisuppgångar kräver än större låneutrymme från senare äldre föräldrar som ska finansiera sina barns bostadsköp. Nytänkande tvingas fram och efterfrågan faller på de objekt som såldes året innan till rekordpriser. Bubbla gäller.
2016-06-30, 07:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Just det och lättare blir det inte när ekonomin inte förbättras och det finns ingen anledning till varför den skulle göra det.

Du pekar på ett tilltagande problem allteftersom krisen fortsätter och bubblan inte blåses ur. Varje årskull får det tuffare, kreditdrivna prisuppgångar kräver än större låneutrymme från senare äldre föräldrar som ska finansiera sina barns bostadsköp. Nytänkande tvingas fram och efterfrågan faller på de objekt som såldes året innan till rekordpriser. Bubbla gäller.

Bubbla kan gälla om det finns något fundamentalt som kommer höja kostnadsnivån för att låna pengar, eller ägande rent allmännt.

Men så ser det inte ut... Tvärtom ser det ut att vara låga räntor som gäller allt längre och längre.
2016-06-30, 07:54
Bannlyst
Citat:
Bubbla kan gälla om det finns något fundamentalt som kommer höja kostnadsnivån för att låna pengar, eller ägande rent allmännt.

Men så ser det inte ut... Tvärtom ser det ut att vara låga räntor som gäller allt längre och längre.

Spelar ingen roll dessa räntor, sett ur ditt perspektiv och jag vet att du förvanskar. Jag har just beskrivit bubblans förutsättningar, kreditdrivet framför sparande och kreditdrivet förstör sparande så dessa prisuppgångar kräver än mer kreditdrivet som dränerar sparande än mer. Ditt omhuldade system rymmer självt skälet till varför det till slut vänder. Att det kan ta åratal innan krasch pekar inte på ett hållbart system utan på vilka enorma konsekvenser sprängd/pyst bubbla ger.
2016-06-30, 09:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Vi har förstås amorteringskravet som ökar utgifterna (dock inte kostnaden). Personligen tror jag nivån är för låg för att ge en tydlig dämpning. Jag tror också nivån kommer att skruvas upp framöver.

Höjning av styrräntan är dock så så avlägsen att de lika gärna skulle kunna strunta i prognosen. Den kommer ändå inte stämma när det är dax.
2016-06-30, 09:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Kommunalskatterna stiger varje år och vi har en skattechock att vänta när asylmottagningens kostnader rullas över till kommunerna samtidigt som ersättningarna inom kort tid kommer att sänkas. Men har man höga lån kanske räntehöjningar betyder mer för plånboken. Kommunerna med högst bostadspriser brukar dra ner på servicen istället.
2016-06-30, 09:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vad som inte är normalt är att nya hyresrätter skulle vara lösningen på bostadskrisen för fattiga.

Hyresrätt i nyproduktionsspekulanternas är ett slags dyrt fullserviceboenee för folk som har råd att efterfråga den tjänsten.
Om nyproduktion byggs i bra lägen så kommer de som flyttar in lämna andra mindre attraktiva lägen.
2016-06-30, 09:49
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hade varit trevligt om du hade lämnat någon förklaring och resonemang.
Eller handlar det bara om tyckande?

Nej. Läser du inte vad jag skriver? Jag säger nu, och har sagt tidigare att ditt resonemang är beroende av ränteläget, dvs det som folk får betala för att låna (utgiften som ska ut varje månad). Ditt resonemang om nybygge vs befintligt bygge är inte fel, i mina ögon, men blir en följdeffekt av ränteläget. Läs igen. f.ö.l.j.d.e.f.f.e.k.t. Jag utgår från att du förstår det ordet? Jag anser alltså att ränteläget (kostnaden för att låna) har direkt påverkan på ditt resonemang om priser på bostäder nya vs gamla. Eller menar du att ditt resonemang inte på något sätt påverkas av ränteläget?

Citat:
Ja, du har hävdat principen att sänkt pris på krediter driver upp priser. Och det är du inte ensam om.
Nu falsifierar jag dock den principen genom att peka på att det inte sker, för en hel del produkter.

Men Alpha. Vi diskuterar väl b.o.s.t.ä.d.e.r. i denna tråd? Jag har tydligt skrivet (vilket om du hade läst ordentligt hade förstått) att sänkt pris på krediter driver upp priser på bostäder då det idag finns en brist på dessa. Vad gäller övriga produkter höll jag med dig att den korrelationen inte alls är lika tydlig. Ändå skriver du nu som att jag anser att sänkt pris på krediter driver upp priser som om att det gällde generellt. Det har jag aldrig påstått. Jag vill verkligen inte vara elak eller vara en som gör debatten hätsk här på FB men jag tror inte du har alla hästarna i stallet... eller så har dina hästar skygglappar på sig.

Citat:
Men det verkar som du bara vill bortse ifrån alla de produkter där principen inte gäller. Mer som om du hade gjort ett emotionellt ställningstagande än ett baserat på mätdata. Och så vill du vifta bort mätdata som kolliderar med dit ställningstagande.

Jag bortser inte från någonting men återigen. Vi diskuterar bostäder i denna tråd. Vad är det du inte förstår där? Det finns produkter där ränteläget och den kostnad som folk får betala för att låna pengar har stor betydelse för produktens prisutveckling. Det finns samtidigt produkter som inte är lika räntekänsliga. Jag talar om bostäder då tråden handlar om det. Vill jag diskutera annat finns det andra trådar för det. Vet inte vad jag ska säga för att du ska förstå...

Citat:
Det vanligaste är att folk inte klarar av att man falsifierar deras föreställningar. Eller att man pekar på att andra inte delar deras preferenser.
Själv kan jag väl surna till någon gång när folk är helt oförmögna att respondera på fakta och resonemang.
Falsifierar och falsifierar. Det är få här i denna tråd som kan leda något till verkliga "bevis" vad nu verkliga bevis är. Detta är nationalekonomi. Det bygger på antaganden och förenklingar och det enda som går att bevisa (i viss mån) är historisk data. Framtiden kan ingen bevisa och denna tråd handlar om det i en framtid kommer en bostadskrasch eller inte. Argument för och emot är dock alltid intressanta att ta del av, även om de inte går att bevisa.

Har själv varit på en föreläsning i nationalekonomi där två professorer lade fram varsin tes i samma ämne som de också "bevisade" (härledde). Deras slutsatser var dock olika. Vem av de två hade rätt?

// CC
2016-06-30, 09:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Låga räntor kommer gälla några år till, brexit räddade marknaden 2016.
Nästa gång så är läget värre, höjda skatter, sänkta avdrag och en stat som tvingas öka skuldsättningen rejält kommer ordna den perfekta stormen.
2016-06-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Givet bajslåg ränta ja, går den upp blir det inte lika förmånligt.

och nej kurt, hyran går inte upp motsvarande, den släpar och kan över tid gå upp, men inte med samma hävstång som den köpta belånade bostaden.

En hävstång som inte bara verkar till allas fördel med andra ord, kommer folk tids nog bli varse.

På en fungerande marknad är det alltid lite dyrare per månad att hyra sin bostad. Det är precis som det ska vara eftersom man slipper investera pengar och ta risker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in