Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Hade varit trevligt om du hade lämnat någon förklaring och resonemang.
Eller handlar det bara om tyckande?
Nej. Läser du inte vad jag skriver? Jag säger nu, och har sagt tidigare att ditt resonemang är beroende av ränteläget, dvs det som folk får betala för att låna (utgiften som ska ut varje månad). Ditt resonemang om nybygge vs befintligt bygge är inte fel, i mina ögon, men blir en följdeffekt av ränteläget. Läs igen.
f.ö.l.j.d.e.f.f.e.k.t. Jag utgår från att du förstår det ordet? Jag anser alltså att ränteläget (kostnaden för att låna) har direkt påverkan på ditt resonemang om priser på bostäder nya vs gamla. Eller menar du att ditt resonemang inte på något sätt påverkas av ränteläget?
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Ja, du har hävdat principen att sänkt pris på krediter driver upp priser. Och det är du inte ensam om.
Nu falsifierar jag dock den principen genom att peka på att det inte sker, för en hel del produkter.
Men Alpha. Vi diskuterar väl
b.o.s.t.ä.d.e.r. i denna tråd? Jag har tydligt skrivet (vilket om du hade läst ordentligt hade förstått) att sänkt pris på krediter driver upp priser på
bostäder då det idag finns en brist på dessa. Vad gäller övriga produkter höll jag med dig att den korrelationen inte alls är lika tydlig. Ändå skriver du nu som att jag anser att sänkt pris på krediter driver upp priser som om att det gällde generellt. Det har jag
aldrig påstått. Jag vill verkligen inte vara elak eller vara en som gör debatten hätsk här på FB men jag tror inte du har alla hästarna i stallet... eller så har dina hästar skygglappar på sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Men det verkar som du bara vill bortse ifrån alla de produkter där principen inte gäller. Mer som om du hade gjort ett emotionellt ställningstagande än ett baserat på mätdata. Och så vill du vifta bort mätdata som kolliderar med dit ställningstagande.
Jag bortser inte från någonting men återigen. Vi diskuterar bostäder i denna tråd. Vad är det du inte förstår där? Det finns produkter där ränteläget och den kostnad som folk får betala för att låna pengar har stor betydelse för produktens prisutveckling. Det finns samtidigt produkter som inte är lika räntekänsliga. Jag talar om bostäder då tråden handlar om det. Vill jag diskutera annat finns det andra trådar för det. Vet inte vad jag ska säga för att du ska förstå...
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Det vanligaste är att folk inte klarar av att man falsifierar deras föreställningar. Eller att man pekar på att andra inte delar deras preferenser.
Själv kan jag väl surna till någon gång när folk är helt oförmögna att respondera på fakta och resonemang.
Falsifierar och falsifierar. Det är få här i denna tråd som kan leda något till verkliga "bevis" vad nu verkliga bevis är. Detta är nationalekonomi. Det bygger på antaganden och förenklingar och det enda som går att bevisa (i viss mån) är historisk data. Framtiden kan ingen bevisa och denna tråd handlar om det i en framtid kommer en bostadskrasch eller inte. Argument för och emot är dock alltid intressanta att ta del av, även om de inte går att bevisa.
Har själv varit på en föreläsning i nationalekonomi där två professorer lade fram varsin tes i samma ämne som de också "bevisade" (härledde). Deras slutsatser var dock olika. Vem av de två hade rätt?
// CC