Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Just samarbete är poängen - och det betyder inte att båda sysslar med samma sak, utan att man framgångsrikt arbetsfördelar sysslorna och då blir förstås delad pensionspoäng en god affär, särskilt om man återinför änkepensionen såsom den fungerade förr.
Ser du enkom till den personliga ekonomin är delat ansvar och områden att föredra framför uppdelning.
Ser till till familjens totala ekonomi över tid skulle jag också hävda att en delning av arbetsuppgifterna är att föredra. Luspank kvinna ger liksom ingen bra total ekonomi.
Så nej är uppenbart så att delade pesnionspoäng på något sätt skulelv ara bättre elelr mer lönsamt än egna pensionspoäng.
Citat:
Delvis, ja. Poliser och särskilt brandmän sysslar med underbetalda, samhällsviktiga verksamheter. Sopåkare gör förvisso ett någorlunda viktigt arbete, men det är inte särskilt kvalificerat så det är inte så svårt att få folk till det.
OK men då säger du alltså emot dig själv. Då är det ju inte typiskt "kvinnligt", eller kvinnors fel att de har dåliga löner.
Citat:
Jag har gjort det där och det var ärligt talat så där lagom mycket "huvuduppgift" över det.
Du har delad vårdnad? Aha! det förklarar ju
jag ständigt ser hos dig….du vill så gärna slippa men tar ändå hand om ungar och disk.
Men då har du kanske förklaringen till att din ex. fru tog det steget. Var väl enda sättet hon kunde få dig till att ta din del av jobbet.
De olika opinionsundersökningarna divergerar en aning, men en av de senaste kan Du se här:
http://www.metro.se/nyheter/yougov-liberalerna-under-riksdagssparren/EVHpfv!NJMys1YcMC3QA/
F! ökar och MP !!!
Citat:
I så fall undrar jag om inte en högre skilsmässofrekvens, där männen sliper tjatiga hustrur skulle kunna vara en mer bidragande orsak till en högre medellivslängd för män.
Möjligt, om det nu inte skulle finnas annan forskning som påvisar att män mår sämre efter skilsmässor och gör allt för att komma under en ny kvinnas vingar medan kvinnor mår bättre efter skilsmässor och drar sig för att bli tillsammans för snabbt med ny man.
Citat:
Den objektiva sanningen kommer vi rätt nära när vi ser hu människor i verkligheten väljer att agera. Beteende i grupp på makronivå ger påtagligt goda kunskaper.
Bara sanningen kring hur folk beter sig här och nu ja. Inte sanningen kring hur folk ÄR eller skulle kunna agera ex.
PÅ 1900 talets början var den objektiva sanningen att kvinnor oftast var hemmafruar, på 2000-talet att kvinnor är yrkesarbetande.
Citat:
Horn hade de förmodligen inte alls, men det var likväl en blodig tid, med bl a blodshämnd mm och i vissa avseenden var det nog minst lika blodigt på hemmaplan som det var på vikingafärder.
Njaee. man har reviderat den där synen rätt rejält.
Läs lite Dick Harrisson.
Citat:
I ett arbetarhem torde det räcke med 100%.
Ja just i arbete 24/7. Jour på nätterna.
Citat:
Det är möjligt, men det är i så fall föremål för en annan tråd.
Tillhör trådens ämne tycker jag frågastätta varför man enbart ska ta upp kvinnor i denna fråga.
Frågan blir ju direkt ledande när man gör så.
Citat:
Jag är pragmatisk, t ex så accepterar jag både underårighet och medicinska orsaker som skäl för abort. Men inte slentrianaborter.
Inte speciellt pragmatisk. Dina förslag på lagordnignar etc hänger ju inte ihop eller är det minta verklighetsförankrade.
ex. i din värld skulle barn födda av ensamstående kvinna ( pga din lag om abortförbud) mer eller mindre hamna på gatan för att du vill "värna om barnen" så "pragmatisk" är du.