2016-06-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
700 miljoner är en minoritet. Ja, för någon generation sedan skedde sexdebuten för svenskar och andra västerlänningar där runt 18-19-20. I sydeuropeiska länder tror jag sexdebuten fortfarande sker i de sena tonåren. Vad är ostabilt med det?

Jag ser inte varför man inte skulle kunna hålla ihop hela livet. Människor är inte förbrukningsvaror.

700 miljoner var barnäktenskap. Hur många som tvingats in i äktenskap finns det nog inga siffror på.
jag skulle dock tro att det vanligaste sättet idag är arrangerade äktenskap över världen och inte vårt helt frivilliga system; gift dig om och när du vill med vem du vill.

men nu ser du alltså att sexdebuten för människor sker tidigare… och att folk skiljer sig, hur hade du tänkt dig ändra på detta? Genom att tvinga alla bli ortodoxa kristna eller?
Citera
2016-06-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
700 miljoner var barnäktenskap. Hur många som tvingats in i äktenskap finns det nog inga siffror på.
jag skulle dock tro att det vanligaste sättet idag är arrangerade äktenskap över världen och inte vårt helt frivilliga system; gift dig om och när du vill med vem du vill.

men nu ser du alltså att sexdebuten för människor sker tidigare… och att folk skiljer sig, hur hade du tänkt dig ändra på detta? Genom att tvinga alla bli ortodoxa kristna eller?

Arrangerade äktenskap är ej samma sak som tvångsäktenskap. Med tanke på hur många ofrivilligt ensamstående det finns i Sverige så hade nog många varit tacksamma över att ha en familj som kunde hjälpa till att hitta en bra partner.

Det som krävs för att ändra detta är en kulturell förändring i Sverige. Kulturer är alltid i rörelse och påverkas av nya influenser och värderingar.
Citera
2016-06-29, 17:23
Medlem
Citat:
Arrangerade äktenskap är ej samma sak som tvångsäktenskap. Med tanke på hur många ofrivilligt ensamstående det finns i Sverige så hade nog många varit tacksamma över att ha en familj som kunde hjälpa till att hitta en bra partner.

Det som krävs för att ändra detta är en kulturell förändring i Sverige. Kulturer är alltid i rörelse och påverkas av nya influenser och värderingar.

Och hur skulle denna kulturella förändring se ut….? rent praktiskt? Hur ska du/ man gå tillväga för att ordna detta?
Citera
2016-06-29, 17:34
Medlem
Citat:
Och hur skulle denna kulturella förändring se ut….? rent praktiskt? Hur ska du/ man gå tillväga för att ordna detta?

Jag tycker du har en väldigt märklig syn på kultur. Kulturella förändringar är inget som framkallas av enskilda individer vilket du tycks tro. Att svensk kultur idag är väldigt accepterande när det gäller exempelvis homosexualitet berodde inte på att en enskild individ valde att förändra svensk kultur i den riktningen.

Vad jag kan observera så verkar det dock som att Europa har framför sig en tid av väldigt stora både kulturella och politiska förändringar. Vad jag kan se på internet och övriga samhället verkar det finnas ett ökande missnöje kring vad man upplever vara lössläppt beteende hos svenska tjejer. Vem vet i vilken riktning kulturen går när dagens unga Flashback-killar uppfostrar sina döttrar.
Citera
2016-06-29, 17:39
Medlem
Citat:
Jag tycker du har en väldigt märklig syn på kultur. Kulturella förändringar är inget som framkallas av enskilda individer vilket du tycks tro. Att svensk kultur idag är väldigt accepterande när det gäller exempelvis homosexualitet berodde inte på att en enskild individ valde att förändra svensk kultur i den riktningen.

Vad jag kan observera så verkar det dock som att Europa har framför sig en tid av väldigt stora både kulturella och politiska förändringar. Vad jag kan se på internet och övriga samhället verkar det finnas ett ökande missnöje kring vad man upplever vara lössläppt beteende hos svenska tjejer. Vem vet i vilken riktning kulturen går när dagens unga Flashback-killar uppfostrar sina döttrar.

Du menar som https://www.flashback.org/t2736115?

Jadu, det får den som lever se om de skaffar några barn ö.h.t.
Citera
2016-06-29, 17:43
Medlem
Citat:

var har jag pratat om enskilda individer i detta?

och ursäkta men nej…finns ingen stor upprördhet över just kvinnors lössläpthet…
och average FB kille kommer nog knappast få chansen skaffa barn med de inskränkta åsikter som framförs här.
Finns ingen vettig svensk intelligent kvinna som vill ta i män med dessa åsikter med tång.
Varför skulle de, när det finns mängder av fullt vettiga män därute som klarar av att hantera att kvinnor äger en egen sexualitet?
Citera
2016-06-29, 17:50
Medlem
Citat:
var har jag pratat om enskilda individer i detta?

och ursäkta men nej…finns ingen stor upprördhet över just kvinnors lössläpthet…
och average FB kille kommer nog knappast få chansen skaffa barn med de inskränkta åsikter som framförs här.
Finns ingen vettig svensk intelligent kvinna som vill ta i män med dessa åsikter med tång.
Varför skulle de, när det finns mängder av fullt vettiga män därute som klarar av att hantera att kvinnor äger en egen sexualitet?

Mina observationer är just att andelen killar och tjejer med dessa konservativa åsikter är växande. Det finns inte mängder med killar som skulle vara 100% bekväma att ha en tjej med ett väldigt promiskuöst förflutet.

I det kanske största målet i Sverige där tjejer hängdes ut som luder och slampor på internet så var det en tonårstjej som var gärningsman. Så många tjejer delar uppenbarligen upprördheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du menar som https://www.flashback.org/t2736115?

Jadu, det får den som lever se om de skaffar några barn ö.h.t.

Den tråden visar ju varför de moderna värderingarna är dåliga. Barnet hade fått det bättre av att födas inom ett äktenskap.
Citera
2016-06-29, 18:09
Medlem
Citat:
Mina observationer är just att andelen killar och tjejer med dessa konservativa åsikter är växande. Det finns inte mängder med killar som skulle vara 100% bekväma att ha en tjej med ett väldigt promiskuöst förflutet.

I det kanske största målet i Sverige där tjejer hängdes ut som luder och slampor på internet så var det en tonårstjej som var gärningsman. Så många tjejer delar uppenbarligen upprördheten.

Den tråden visar ju varför de moderna värderingarna är dåliga. Barnet hade fått det bättre av att födas inom ett äktenskap.

Well får stå för dig, det är inte direkt min syn på saken.
Anser att de flesta intelligenta människor inser att tillåter man män ha sex hur mycket de vill, så får man även "tillåta" kvinnor ha sex hur mycket de vill. Annars kör man rätt tramsig och föråldrad dubbelmoral.

Att de uthängda tjejerna skulle vara "luder" och "slampor" är ju helt din åsikt som du får stå för själv. Sverige i sin helhet anser nog att de som hänger ut andras sexualitet, våldtar eller kränker andra sexuellt generellt är de verkliga ludren.
Citera
2016-06-29, 18:21
Medlem
Citat:
Well får stå för dig, det är inte direkt min syn på saken.
Anser att de flesta intelligenta människor inser att tillåter man män ha sex hur mycket de vill, så får man även "tillåta" kvinnor ha sex hur mycket de vill. Annars kör man rätt tramsig och föråldrad dubbelmoral.

Att de uthängda tjejerna skulle vara "luder" och "slampor" är ju helt din åsikt som du får stå för själv. Sverige i sin helhet anser nog att de som hänger ut andras sexualitet, våldtar eller kränker andra sexuellt generellt är de verkliga ludren.

Jag tror att det också finns kvinnor som bedömer huruvida en kille är relationsmaterial baserat på hans klädsel och sexuella historik.

Anstränger du dig för att misstolka vad jag skriver?

Jag har inte påstått att de var luder eller slampor. Dock var det en tonårstjej som hängde ut andra tjejer med påståenden om att de var luder och slampor. Förmodligen det största målet i Sverige av sin sort.
Citera
2016-06-29, 20:32
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
700 miljoner är en minoritet. Ja, för någon generation sedan skedde sexdebuten för svenskar och andra västerlänningar där runt 18-19-20. I sydeuropeiska länder tror jag sexdebuten fortfarande sker i de sena tonåren. Vad är ostabilt med det?

Jag ser inte varför man inte skulle kunna hålla ihop hela livet. Människor är inte förbrukningsvaror.

Inte människor, men män är det. Och det är bra då jag själv är haschtomten som kommer visa din mamma himlen så fort din far trillat av pinnen. Det är inget fel att objektifiera människor så länge de är män. Vi är förbrukningsvaror och vi skall så förbli. Jag är konservativ på det viset...
Citera
2016-06-29, 23:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hur kan endast 50% i pension vara ett argument för äktenskap?

Argumentet för äktenskap är samarbete och respekt. Och ska detta också fungera så bör man just göra detta; samarbeta och respektera varandras behov.
Att en stannar hemma kan funka, men bara under vissa villkor och absolut inte som något socialt krav på uppoffring på endast ett kön.

Just samarbete är poängen - och det betyder inte att båda sysslar med samma sak, utan att man framgångsrikt arbetsfördelar sysslorna och då blir förstås delad pensionspoäng en god affär, särskilt om man återinför änkepensionen såsom den fungerade förr.

Citat:
Gäller detta de andra offentliga yrkena som också har dålig lön? poliser, brandmän, soppåkare etc.

Delvis, ja. Poliser och särskilt brandmän sysslar med underbetalda, samhällsviktiga verksamheter. Sopåkare gör förvisso ett någorlunda viktigt arbete, men det är inte särskilt kvalificerat så det är inte så svårt att få folk till det.

Citat:
Flesta tar delad vårdnad, med påföljden att plötsligt blir det en väldigt närvarande fader halva tiden,
du vet "ens huvuduppgift" tas plötsligt på allvar.

Jag har gjort det där och det var ärligt talat så där lagom mycket "huvuduppgift" över det.

Citat:
Det krymper numera. Det som växer nu är V.

De olika opinionsundersökningarna divergerar en aning, men en av de senaste kan Du se här:
http://www.metro.se/nyheter/yougov-liberalerna-under-riksdagssparren/EVHpfv!NJMys1YcMC3QA/

Citat:
Säkert bidragande faktorer, men det män ofta dog av när vi väl fått penicillin var nog väldigt mycket stressrealterat, hjärtattacker etc. Att bära hela försörjningsplikten för en familj på sin axlar är nog inte så hälsosamt. Omväxling och samarbete, du vet, är nog avsevärt sundare, så även för män.

http://fof.se/tidning/2012/1/nu-lever-mannen-i-kapp-kvinnorna

I så fall undrar jag om inte en högre skilsmässofrekvens, där männen sliper tjatiga hustrur skulle kunna vara en mer bidragande orsak till en högre medellivslängd för män.

Citat:
hahah…ja och sitta och inbilla sig vad som är den objektiva sanningen för en hel grupp av det motsatta könet, speciellt när samma grupp just revolterat i saken, är ju vääääldigt objektivt.

Den objektiva sanningen kommer vi rätt nära när vi ser hu människor i verkligheten väljer att agera. Beteende i grupp på makronivå ger påtagligt goda kunskaper.

Citat:
Mer fredligt än vad man under 1800 talet inbillade sig har det visat sig. Vikingar var främst handelsresande och mindre av den där behornade blodstörstande typen.

Horn hade de förmodligen inte alls, men det var likväl en blodig tid, med bl a blodshämnd mm och i vissa avseenden var det nog minst lika blodigt på hemmaplan som det var på vikingafärder.

Citat:
Inte själv väl? Man skjuter över hela ansvaret på sin fru och låter henne jobba 150% Var det inte så?

I ett arbetarhem torde det räcke med 100%.

Citat:
Och då bör man öven fråga sig om många män skulle vara lyckligare som hemmamän, och jag är rätt säker på att du får ungefär samma svar. Dvs "lyckan" ligger inte i könet.

Det är möjligt, men det är i så fall föremål för en annan tråd.

Citat:
Pga fakta…av de där ca 30 000 aborterna vi har per år. Hur många av dessa tror du skulle bli lyckliga och dugliga mammor? hmm?

Som sagt, trots bra preventivmedel, så har du aldrig 100% säkerhet. Och varför vi ska tvinga på människor oönskade barn i en värld där vi snart inte får plats längre och börjar slå ihjäl varandra pga konkurrens om resurser och där det kryllar av oönskade och oälskade ungar redan, är mig obegripligt.

Du borde åtminstone hålla dig till en pragmatisk konservatism och inte en orealistisk.

Jag är pragmatisk, t ex så accepterar jag både underårighet och medicinska orsaker som skäl för abort. Men inte slentrianaborter.
Citera
2016-06-30, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Just samarbete är poängen - och det betyder inte att båda sysslar med samma sak, utan att man framgångsrikt arbetsfördelar sysslorna och då blir förstås delad pensionspoäng en god affär, särskilt om man återinför änkepensionen såsom den fungerade förr.

Ser du enkom till den personliga ekonomin är delat ansvar och områden att föredra framför uppdelning.

Ser till till familjens totala ekonomi över tid skulle jag också hävda att en delning av arbetsuppgifterna är att föredra. Luspank kvinna ger liksom ingen bra total ekonomi.

Så nej är uppenbart så att delade pesnionspoäng på något sätt skulelv ara bättre elelr mer lönsamt än egna pensionspoäng.

Citat:
Delvis, ja. Poliser och särskilt brandmän sysslar med underbetalda, samhällsviktiga verksamheter. Sopåkare gör förvisso ett någorlunda viktigt arbete, men det är inte särskilt kvalificerat så det är inte så svårt att få folk till det.

OK men då säger du alltså emot dig själv. Då är det ju inte typiskt "kvinnligt", eller kvinnors fel att de har dåliga löner.

Citat:
Jag har gjort det där och det var ärligt talat så där lagom mycket "huvuduppgift" över det.

Du har delad vårdnad? Aha! det förklarar ju
jag ständigt ser hos dig….du vill så gärna slippa men tar ändå hand om ungar och disk.

Men då har du kanske förklaringen till att din ex. fru tog det steget. Var väl enda sättet hon kunde få dig till att ta din del av jobbet.

De olika opinionsundersökningarna divergerar en aning, men en av de senaste kan Du se här:
http://www.metro.se/nyheter/yougov-liberalerna-under-riksdagssparren/EVHpfv!NJMys1YcMC3QA/

F! ökar och MP !!!

Citat:
I så fall undrar jag om inte en högre skilsmässofrekvens, där männen sliper tjatiga hustrur skulle kunna vara en mer bidragande orsak till en högre medellivslängd för män.

Möjligt, om det nu inte skulle finnas annan forskning som påvisar att män mår sämre efter skilsmässor och gör allt för att komma under en ny kvinnas vingar medan kvinnor mår bättre efter skilsmässor och drar sig för att bli tillsammans för snabbt med ny man.

Citat:
Den objektiva sanningen kommer vi rätt nära när vi ser hu människor i verkligheten väljer att agera. Beteende i grupp på makronivå ger påtagligt goda kunskaper.

Bara sanningen kring hur folk beter sig här och nu ja. Inte sanningen kring hur folk ÄR eller skulle kunna agera ex.

PÅ 1900 talets början var den objektiva sanningen att kvinnor oftast var hemmafruar, på 2000-talet att kvinnor är yrkesarbetande.

Citat:
Horn hade de förmodligen inte alls, men det var likväl en blodig tid, med bl a blodshämnd mm och i vissa avseenden var det nog minst lika blodigt på hemmaplan som det var på vikingafärder.

Njaee. man har reviderat den där synen rätt rejält.
Läs lite Dick Harrisson.

Citat:
I ett arbetarhem torde det räcke med 100%.

Ja just i arbete 24/7. Jour på nätterna.

Citat:
Det är möjligt, men det är i så fall föremål för en annan tråd.

Tillhör trådens ämne tycker jag frågastätta varför man enbart ska ta upp kvinnor i denna fråga.
Frågan blir ju direkt ledande när man gör så.

Citat:
Jag är pragmatisk, t ex så accepterar jag både underårighet och medicinska orsaker som skäl för abort. Men inte slentrianaborter.

Inte speciellt pragmatisk. Dina förslag på lagordnignar etc hänger ju inte ihop eller är det minta verklighetsförankrade.
ex. i din värld skulle barn födda av ensamstående kvinna ( pga din lag om abortförbud) mer eller mindre hamna på gatan för att du vill "värna om barnen" så "pragmatisk" är du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in