2016-06-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaProvoker
Skriv bilen på farsan och när du tecknar försäkringen brukar dem fråga om någon under 24 kommer köra biljäveln, där skriver du JA så om nåt händer är det inget problem.

tack för tipset
Citera
2016-06-29, 20:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
förra veckan kolla jag försäkring på en 2002 e39, det skulle kosta 1535 per månad för mig, bara för trafik försäkring…. Så jag vet att det är per månad. ett pris på 3000kr per år är för billig när man är 18 år. Det ligger på 15 tusen uppåt när man är 18 eller 19. Och bilen han vill ha är finare och nyare än en 2002 e39, så det kostar mer.
Du ser inte skillnaden på bil va?
Även en person med rätt bil kan få en försäkring för under 3000kr/år
Citera
2016-06-29, 21:01
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du ser inte skillnaden på bil va?
Även en person med rätt bil kan få en försäkring för under 3000kr/år

om man är äldre ja
Citera
2016-06-29, 21:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
om man är äldre ja
Läs vad jag skrev tidigare. Jag skrev, nytaget körkort. Att du valt en dyr bil innebär inte att du är representativ.
Citera
2016-06-29, 21:35
Medlem
japanskbruds avatar
verkar som det beror på åldern .. yngre personer saknar risktänkande, mixtrar med motor/styrenhet ..och tycker det är roligt att ryka med däcken
Citera
2016-06-29, 21:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är per månad, sjukt hur mycket dem vill ha ifrån oss som har just tagit kort.
När jag tog körkort för bil, som 18-åring, hade jag redan högsta bonusklass. Då kan man fråga sig, varför hade jag det? -Jo, för jag hade haft moppe med skadefri försäkring sedan jag var 14. På den tiden var högsta bonusklass 70% rabatt. Det kanske inte funkar så nuförtiden.

När det gäller "bedrägeri" som sagts av vissa i tråden, kan man nog lagligen komma runt detta, om man meddelar försäkringsbolaget vilka som kommer att köra bilen. Själv får jag extra rabatt, då jag kryssat i rutan "ingen under 24 år kommer att köra bilen". Det borde inte föreligga hinder att en person äger bilen och en annan person kör den. Så länge man gör detta klart för försäkringsbolaget.

Side-topic: Alla multimiljonärer som äger sina limousiner, skulle alltså inte kunna försäkra sina bilar för att de anställer en chaufför i fin uniform? Bara en tanke som dök upp, eftersom det är bilens ägare som ska försäkra bilen i Sverige. Inte chauffören.
Citera
2016-06-29, 21:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarreKriminell
Tjena jag har precis tagit körkortet och familjen ska skaffa en bil, problemet är att om jag står under försäkringen så kommer den att landa strax över 3 lax Går det att pappa står på försäkringen utan att han har någon körkort? Jag tittar på en audi a6 2012...

Nej, det kallas skenförsäkring. Det finns bara en helt klockren situation där två personer fritt kan disponera en bil tillsammans och det förutsätter att personerna är gifta med varandra eller lever tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Vi antar att din pappa inte är din äktenskapliga partner...?

Eftersom man inte kan vara huvudsaklig brukare av ett fordon om man saknar körkort så spricker dina planer. Det enda som kan rädda situationen är om du har ett avtal med din far som gör dig till hans personlige assistent. I det fallet kan man som handikappad äga en bil även om man inte själv kan köra den utan den körs av den personlige assistenten (eller av någon anhörig) under vissa villkor.

I det fallet så gör man ett avtal med försäkringsbolaget.
Citera
2016-06-29, 22:57
Medlem
vianetts avatar
Vafan ska man med en Audi A6 av 2012 årsmodell som ny bil när man är 18 år? För att göra det värre, en bil som man inte ens har råd med?

Att skriva på någon annan kallas för skenförsäkring och det kommer kosta dig om du skulle smälla bilen.

Låt mig fråga en fråga, har du även valt en kraftig motor till A6an?
Citera
2016-06-29, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att försäkringen kanske inte blir så mycket billigare eftersom försäkringsbolagen ofta kollar hur länge ägaren haft körkort och baserar premien efter detta. Har då ägaren inget körkort så kan premie hamna mycket högre upp.

Rekommendationen är att istället skaffa en vanlig Volvo v70n med minsta motorn för ca 15000 och bara teckna halvförsäkring och hamna då på ca 300 kr/män för försäkring.
Jag blev nyfiken hur man tänker när man slänger halvförsäkring på en bil värd 15000kr. Är inte April så hur går kontoret
Citera
2016-06-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det kallas skenförsäkring. Det finns bara en helt klockren situation där två personer fritt kan disponera en bil tillsammans och det förutsätter att personerna är gifta med varandra eller lever tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Vi antar att din pappa inte är din äktenskapliga partner...?

Eftersom man inte kan vara huvudsaklig brukare av ett fordon om man saknar körkort så spricker dina planer. Det enda som kan rädda situationen är om du har ett avtal med din far som gör dig till hans personlige assistent. I det fallet kan man som handikappad äga en bil även om man inte själv kan köra den utan den körs av den personlige assistenten (eller av någon anhörig) under vissa villkor.

I det fallet så gör man ett avtal med försäkringsbolaget.
Resonemanget om huvudsaklig brukar passar nog in även på andra än handikappade. Om du köper en bil och har en anställd chaufför är det knappast denne som skall äga bilen även om brukandet ligger på denne. Misstänker dock att denna situation ej är så vanlig numera, inte privat i alla fall, dock fullt möjlig och tillämpas säkert av några.
Citera
2016-06-29, 23:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Resonemanget om huvudsaklig brukar passar nog in även på andra än handikappade. Om du köper en bil och har en anställd chaufför är det knappast denne som skall äga bilen även om brukandet ligger på denne. Misstänker dock att denna situation ej är så vanlig numera, inte privat i alla fall, dock fullt möjlig och tillämpas säkert av några.

Det finns iofs, som du nämner, några undantag från regeln om huvudsaklig brukare/ägare/försäkringstagare.

Ganska ovanliga undantag men dom förekommer trots allt.
Citera
2016-06-30, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns iofs, som du nämner, några undantag från regeln om huvudsaklig brukare/ägare/försäkringstagare.

Ganska ovanliga undantag men dom förekommer trots allt.

Blev påmind om det nyligen när det blev tal om en viss Erik Zetterström (Kar de Mumma), han hade visst en privatchaufför till sin Rolls! Annars tillhöra de nog de färre. För övrigt har bemälde Zetterström slutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in