• 1
  • 2
2016-06-29, 04:22
Medlem
Tjena jag har precis tagit körkortet och familjen ska skaffa en bil, problemet är att om jag står under försäkringen så kommer den att landa strax över 3 lax Går det att pappa står på försäkringen utan att han har någon körkort? Jag tittar på en audi a6 2012...
Citera
2016-06-29, 06:03
Medlem
ekmannens avatar
Varför ska du stå på försäkringen om det är sin familj som ska skaffa en bil?
Citera
2016-06-29, 06:04
Bannlyst
Ägaren till bilen måste stå för försäkringen. Ska din pappa äga bilen kan han försäkra den utan körkort men är det i själva verket du som brukar den kan det bli dyrt. Lycka till
Citera
2016-06-29, 07:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarreKriminell
Tjena jag har precis tagit körkortet och familjen ska skaffa en bil, problemet är att om jag står under försäkringen så kommer den att landa strax över 3 lax Går det att pappa står på försäkringen utan att han har någon körkort? Jag tittar på en audi a6 2012...

Visst GÅR det, men det är brottsligt att göra så (bedrägeri).

Dessutom, om något händer, hur hade du tänkt övertyga försäkringsbolaget att en person utan körkort är den huvudsakliga brukaren av bilen?
Citera
2016-06-29, 08:13
Medlem
Citat:

Du menar strax över 3000kr? För vilken försäkring då, bara trafikförsäkring, halvförsäkring, eller helförsäkring?

Om det är strax över 3000kr per år så är det inte dyrt, oavsett vilken försäkring det än är för en 18åring. Det blir ju ca 250-300kr/mån. Och det är garanterat mycket mindre än du som tonåring kan slarva upp på röka/snusa festa pizza etc i månaden utan att gnälla...
Citera
2016-06-29, 08:53
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du menar strax över 3000kr? För vilken försäkring då, bara trafikförsäkring, halvförsäkring, eller helförsäkring?

Om det är strax över 3000kr per år så är det inte dyrt, oavsett vilken försäkring det än är för en 18åring. Det blir ju ca 250-300kr/mån. Och det är garanterat mycket mindre än du som tonåring kan slarva upp på röka/snusa festa pizza etc i månaden utan att gnälla...

Det är per månad, sjukt hur mycket dem vill ha ifrån oss som har just tagit kort.
Citera
2016-06-29, 08:55
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:

Skriv bilen på farsan och när du tecknar försäkringen brukar dem fråga om någon under 24 kommer köra biljäveln, där skriver du JA så om nåt händer är det inget problem.
Citera
2016-06-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaProvoker
Det är per månad, sjukt hur mycket dem vill ha ifrån oss som har just tagit kort.
Det är väl inte så konstigt? Olycksrisken är mycket högre.

Citat:
Ursprungligen postat av DaProvoker
Skriv bilen på farsan och när du tecknar försäkringen brukar dem fråga om någon under 24 kommer köra biljäveln, där skriver du JA så om nåt händer är det inget problem.
Jo, det kan bli problem. Nu pratar vi inte om att någon under 24 kommer att köra bilen då och då, utan om att ägaren till bilen inte är den huvudsakliga brukaren.
Citera
2016-06-29, 09:27
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är väl inte så konstigt? Olycksrisken är mycket högre.

Jo, det kan bli problem. Nu pratar vi inte om att någon under 24 kommer att köra bilen då och då, utan om att ägaren till bilen inte är den huvudsakliga brukaren.

Jag vet att risken är högre men det dem vill ha är för mycket.

Men om det blir problem då kan han säga att han bara hade lånat bilen för ett tag. Men farsan hans har inte kort
Citera
2016-06-29, 09:33
Medlem
Megaforces avatar
Problemet är att försäkringen kanske inte blir så mycket billigare eftersom försäkringsbolagen ofta kollar hur länge ägaren haft körkort och baserar premien efter detta. Har då ägaren inget körkort så kan premie hamna mycket högre upp.

Rekommendationen är att istället skaffa en vanlig Volvo v70n med minsta motorn för ca 15000 och bara teckna halvförsäkring och hamna då på ca 300 kr/män för försäkring.
Citera
2016-06-29, 09:39
Medlem
Fuzzs avatar
Vad för bil? Åtråvärd, sportig, snabb, stor motor acceptera priset. Men har du först kollat olika försäkrings bolag? När jag tog körkort +10 år sedan skilde det 8000:- mellan två bolag.
Citera
2016-06-29, 11:51
Medlem
My name is Earls avatar
Alltså har man inte råd med försäkringen, har man inte heller råd med bilen. Köp en gammal Volvo för 5000kr istället, då slipper du dyr försäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in